Huvudjägarna

Nesbø, Jo

| 2011

Roger Brown är ,om han får säga det själv, Norges bästa och mest underbetalda headhunter, han har en alldeles för vacker hustru, en alldeles för dyr villa och måste därför stjäla alldeles för mycket konst för att kunna upprätthålla sin livsstil. Clas Greve är den perfekta kandidaten till alla slags toppjobb, en man med både kvinnotycke och en Rubensmålning i hundramiljonersklassen. Om Roger Brown får tag på den målningen är hans ekonomiska problem lösta och hans hustru Diana kommer vara honom evigt trogen. Diana vill ha sitt konstgalleri. Och ett barn. Alla vill ha något. Ingen får det gratis. Inte utan att gå över lik. Någons huvud kommer rulla i den jakt som börjar. Jo Nesbö är en av Nordens mest framgångsrika...

Adam Alsin

2019-06-30

Tycker att Nesbö skriver på ett bra flytande sätt som gör det lätt att läsa. (Översättaren ska såklart ha credit här också, likt alla mina recensioner om Nesbö)
Spänning i bladvändarform.

Marina Pedersen

2016-10-10

Tråkig

Spännande, otäckt, högt tempo, andan i halsen och förfasan i sinnet. Jag blev för förvånad när jag såg filmen (som är lika bra som boken) som istället visade sig vara - rolig! Jag rekommenderar att ni både läser boken och ser filmen - helst i den ordningen!

Magdalena Hanell

2015-12-29

Osympatisk huvudperson är oförtjänt tursam. Om en bov som tycker han är smart men faller på eget grepp. Rolig och spännande.

Ellinor Karlberg

2015-01-27

En riktig bladvändare! Gillar den verkligen. Läste den snabbt eftersom den är så spännande! Blev överraskad av åtminstone en sak, om inte flera, i upplösningen. Tummen upp!

2015-01-14

Kul, om man nu får säga det om en thriller där liken står som spön i backen. Annorlunda, jag gillar den!

PL *

2014-12-30

Egentligen 3.5. Bra men faller på trovärdighet i upplösningen. Harry Hole är bättre.

Inger Jonsson

2014-12-26

Det händer mycket hela tiden, men mycket verkar överdrivet och otroligt. Helt OK om man "bara" vill underhållas.

2014-03-18

Den här boken når inte på långa vägar upp till Nesbös böcker om Harry Hole. Den har ett helt annat tempo men är också helt annorlunda språkligt. För mig är den lite ytlig men jag kommer på mig själv med att småskratta ibland. Hyfsad spänning med ironisk och komisk underton. Stark 2:a

Lars Willfors

2013-10-28

Underhållningsroman över medel. Stilen är lite knagglig, i det att författaren kramar in både relationsdramatik, orientalisk exotism (spåret borde utvecklats!), hårdkokt noir-action och CSI-splatter om vartannat, med ganska tvära kast och osofta gränsdragningar däremellan. Upplösningen är mycket raffinerad. Boken är enligt uppgift skriven på 3 månader, som del i ett projekt att samla in pengar till välgörande ändamål, och en välgrundad gissning är att den tillhör de sämre från Norges störste deckarstjärna.

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Riktigt spännande!

Den här boken gillar jag. Även om intrigen är på gränsen till för krånglig för mig att förstå och även om vissa komplikationer vrids något halvt varv för mycket överväger den spännande storyn och det lite kärva språket, som jag tycker mycket om. Spänning och humor från första till sista sidan!

Alissa Skazka

2013-06-18

Jag gillar inte det pretentiösa språket, ingen som helst känsla för karaktärer. Det är som att se en film med dåliga skådespelare och dåligt manus. JÄven om plotten var ok så kunde jag inte ens läsa klart, sån jäkla smörja.

A-K Löfgren

2013-02-07

Bra för den är annorlunda

Peter Kronlöw

2012-12-29

Ljudbok. Spännande story! Imponerande hur Nesbø lyckas sy ihop ett överraskande slut

Tomas Karlsson

2012-12-20

Kanske en svag fyra, men väl en stark trea. en skruvad thriller med bra driv, lite väl överdriven emellanåt, men riktigt underhållande och svår att lägga ifrån sig.

M W

2012-12-14

Bra

Theresa Gyllander

2012-09-26

Läst de flesta av författarens böcker, alltid spännande men mer o mer "slafsiga" med alla detaljerade våldsskilldringar. Svårt att lägga ifrån sig boken! Kul att läsa om någon ny efter Harry Hole, men man undrar verkligen hur författaren kan komma på allt...

Anna-Karin L

2012-08-14

Stark trea eller svag fyra? Det var frågan. Hade lite svårt att komma in i den och tyckte det var en osympatisk huvudperson,men rätt var det var så satt jag fast och det fanns personer som var ännu mer osympatiska...

Karin D

2012-08-14

spännande och fängslande men lite för överdriven för min smak.

Fredrik Axelsson

2012-07-27

Rått, smart, fängslande. Jag gillade det. Knyts ihop på ett bra och oförutsägbart sätt.

Tobbe Fransson

2012-07-23

En otroligt osympatisk huvudperson som man lätt tänker "rätt åt honom" när det går illa. Till dess det uppenbarar sig ännu mörkare krafter.

Catta Cat On Hat

2012-05-27

Snygg, oväntad, spännande. Wow-faktor hög!

Lars Lisspers

2012-05-07

Inte lika bra som böckerna om Harry Hole, fast helt OK. Skulle tro att filmen faktiskt är bättre än boken. En ganska "kort" story.

Robert Johansson

2012-04-10

Lite roligt att läsa annat av Nesbö än "harry Hole", en mycket lättläst bok, som ändå är läsvärd, ifall man vill läsa något "lättuggat".

Sara Wendle

2012-04-09

Bra i början men blir lite väl överdriven i slutet.

Fredrik Vanek

2012-04-06

Detta är den sämsta bok jag läst på väldigt länge.

Elisabeth E

2012-03-10

Fartfylld och spännande. Rekommenderas!

Ulf Pettersson

2012-03-04

inte så bra som böckerna om harry holr. Lite för overkliga händelser för minsmak

D

Dan Larsson

2012-02-22

Inte lika vass som han brukar vara

Anitha Ronnersjö

2012-02-08

Jag har lyssnat på Jonas malmberg när han läser Jo Nesbös bok ”Huvudjägarna”
Det är en fristående triller av den redan mycket berömde författaren
I handlingen har vi den kortväxte Roger Brown som är, om han får säga det själv Norges bästa och mest underbetalda headhunter. Han har en mycket vacker hustru, en alldeles för dyr villa och hustruns kostbara kontgalleri införskaffat på grund av dåligt samvete. För att bekosta sina dyra vanor kopplar han samman arbetet med brott och stjäl mycket konst för att kunna upprätthålla sin livsstil.
Det visar sig att Clas Greve är den perfekta kandidaten till alla slags toppjobb, även brottets, en man med både kvinnotycke och en Rubensmålning i hundramiljonersklassen. Om Roger Brown får tag på den målningen är hans ekonomiska problem lösta och hans hustru Diana kommer vara honom evigt trogen. Diana som vill ha ett barn och sitt konstgalleri och deras dyrbara livsstil.
Nu börjar ett spännande drama med överraskande vändningar. Allt läst med inlevelse av Jonas Malmsjö.

Stig Tonegran

2012-02-04

Skitkul och riktigt spännande skröna!

Nils Stenbeck

2012-02-03

Denna bok får
Mig att tro att författaren driver med läsaren. Den sämsta av hans böcker.

Nils Stenbeck

2012-02-03

Jag älskar författare och har läst alla hans
Böcke

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Är väldigt förtjust i hand böcker om Harry Hole men blev besviken på denna!

Henrik Johansson

2011-12-19

Harry Hole är bättre...
Lite för mycket filmmanus över det hela, men en bra historia...

Magnus Bergström

2011-11-29

Intressant story som knyts ihop snyggt på Nesbøs sedvanliga sätt, men till skillnad från Harry Holes superhjälteliknande egenskaper så är karaktärerna här svårare att acceptera. Snäppet för otrovärdiga för den här berättelsen. Trots allt en läsvärd, underhållande skröna som jag kan tänka mig gör sig bra på film. Ska se den snarast.

janne lindh

2011-11-19

Jo Nesboe skriver alltid bra och den här boken, utan Harry Hole, är inget undantag. Men den innehåller för mycket onödigt våld och äckel för att helt passa min smak. Däremot bjuds på mycket bra slutkapitel så det får bli en svag fyra.

Eva Simonsson

2011-10-26

Lyssnade på den här som ljudbok i somras, det tog 5 minuter så var man helt fast, superbra bok!

Tove Skarstedt

2011-10-02

Spännande historia med oväntad upplösning. Rätt mycket "blood and gore". Grabbigt tilltal. Ok, men Nesbøs böcker om Harry Hole är bra mycket bättre!

h4l h4rtl3y

2011-09-30

Tycker bättre om den här än Harry Hole-serien. Känns som Nesbø berättar ganska hämningslöst här. Roande, snabbläst, underhållande.

Carina Bäcktorp

2011-09-19

Ganska trög och lite tråkig inledning och först i mitten av boken började det tända till. Det är andra hälften av boken som gör att jag ändå ger Huvudjägarna en 4:a.

Karl-Johan Holmér

2011-09-06

Nesbo gör det bra, gillar boken starkt och då den är lättläst och lättsmält blir det mycket bra underhållning för stunden!

Fredrik Simonsson

2011-08-23

Helt ok, men saknar Hole!!

Maria Johnson

2011-05-01

Inte alls lika bra som böckerna om Hole. Lättläst, men lite för osannolik bitvis för att jag skall köpa hela historien.

harriet karlsson

2011-04-27

Osannolik här och där , men spännande.

Peter Allanson

2011-04-07

Jo Nesbo är en riktigt duktig författare. Denna berättelse känns tyvärr lite mer krystad än de om Harry Hole. Den charm han lyckas få fram genom Hole saknas här. Men spännande och välberättande är den. Läsvärd.

Eva Bommelin

2011-02-27

Jag undrar om Jo Nesbo hade en bok att leverera till Piratförlaget. Inte var denna bok något vidare man kan välja att inte läsa den för att kunna hitta en annan bok som är bättre.

Judas Ekholk

2011-02-27

Annorlunda inlägg i deckarslumrande genren. Rätt kul upplösning. Nesbö kan ju i alla fall skriva bra!

Pia Stendahl

2011-02-09

Det är alltid kul med spänningsromaner som har en annan infallsvinkel än polisutredningar. Även om jag verkligen gillar Harry Hole-böckerna. I Huvudjägarna får vialltså inte följa polisen utan vi får följa de på andra sidan lagen.

Det är högt tempo i boken och den är riktigt spännande. Detta är en bok som jag har väldigt svårt att lägga ifrån mig. Jag har de senaste dagarna helt försvunnit in i Roger Browns värld. Precis som flera av Nesbøs böcker innehåller även denna bok många vändningar och slutet överaskar. I Huvudjägarna är det mer lagom många vändningar. I Pansarhjärta blev det lite för många.

Språket känns väldigt medvetet, akademiskt och maskulint (kan man säga det om ett pråk? Men det är det bästa ord jag i skrivande stund kan komma på). Nesbøs sätt att använda språket faller mig verkligen på läppen.

Jag gillar Nesbøs lite underfundiga humor och i Huvudjägarna får denna humor till min stora glädje ännu mer plats. Man kan till och med sträcka sig så långt som att säga att historien är lite skruvad (i bästa betydelse).

Boken är med andra ord spännande, humoristisk och riktigt underhållande.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia