Husfrid

Bechdel, Alison

| 2009

Den kylige och krävande familjefadern Bruce Bechdel var engelsklärare och begravningsentreprenör i familjens hemby. Först under collegetiden upptäckte Alison, som nyligen själv kommit ut som lesbisk, att hennes far var homosexuell. Bara månader efter hennes upptäckt avled fadern och efterlämnade i sitt arv ett familjemysterium för sin dotter att lösa. I den här banbrytande, extremt kritikerrosade, bästsäljande grafiska memoaren kartlägger Alison Bechdel sin sköra relation till sin bortgångne far. I hennes händer blir familjens historia en kraftfull och subtil berättelse, återupplevd med humor, fylld med litterära anspelningar och hjärtekrossande detaljrikedom. »Husfrid« är en av de verkligt stora grafiska romanerna, jämförbar med Marjane Satrapis »Persepolis« eller Art Spiegelmans »Maus«, och blev 2006 utpekad som årets bok av Time Magazine.

Annimoure Nilsson

2013-06-12

Jag läser, gråter och känner igen mig, allt i en endaste röra. I mitten, mitt i en bildruta, måste jag sluta läsa och lägger ifrån mig boken då jag förstår att just en mening har beskrivit hela mitt sorgearbete efter min mamma.

En riktigt, riktigt bra bok om svårigheten att hitta sig själv i sin relation till sin far, hemligheter, att bli vuxen och om att komma ut som homosexuell.

Johan Åberg

2012-11-01

Inte så jättegripande, tyvärr. Väldigt bra hantverk, men jag kunde inte relatera känslomässigt.

Nenne No

2012-09-22

Litteraturreferenserna drar ner för mycket, det bromsar upp och gör boken tidvis tungläst. Blir att jag lätt bläddrar förbi det. Annars en riktigt bra bok.

Alekzandra K.

2012-05-13

En av de bästa böcker jag läst, vacker skidrad i både illustration och text. Älskar språket, men framförallt tonen i språket, så ärligt och utforskande. Familjeskildringen är rörande och hela tiden spännande, vill inte lämna ifrån mig boken. Den är så klockrent hopknuten från början till slut. Hon använder sig av en hel del referenser, så det blir absolut lättare att förstå om man vet vilka bl.a. Fitzgerald, Proust, Camus och Gatsby är. Men over all, en helt fantastisk berättelse med roliga "sammanträffanden". Lite så man inte kan tro på att det bygger på hennes riktiga liv.

Lena Floser

2010-10-09

Mycket rörande självbiografisk historia.

Maria Josefsson

2010-09-16

Jag hade ganska höga förväntningar på denna bok utifrån vad jag i förväg läst om den. Älskar böcker med litterarturhänvisningar (Fördjupade studier i katastroffysik var en riktig höjdare exempelvis), men här går jag bet. Jag är på tok för obildad i den klassiska litteraturen och hänger inte med i händelseförloppet. Igenkänningsfaktorn är dessutom rekordlåg.

Dock gillar jag tonen i berättelsen, bitvis är jag riktigt fast innan jag går vilse igen. Tillsvidare får jag nog säga att jag inte helt uppskattade den, men hoppas kunna göra en omläsning efter att ha bättrat på den litterära allmänbildningen.

Niklas Lövgren

2010-04-25

Bland det allra bästa jag läst inom seriegenren. Helt enastående från första sidan till sista. Varm, intellektuell, litterär, rolig och otroligt välskriven.

Natasha Illyés

2010-03-23

Lite svårstartad men när jag börjar läsa den som en biografi, som vilken biografi som helst, så förvandlas den till en ovanligt ärlig och bra bok.

FranZone c”,)

2010-01-27

Autentisk känsla om en "autistisk" familj med många litteratur-referenser (trodde den var fransk först).