Huset vid moskén

Abdolah, Kader

| 2008

"Det var en gång ett hus, ett gammalt hus, som hette 'huset vid moskén'". Så inleds Kader Abdolahs familjeepos som utspelar sig under flera viktiga skeden i Irans dramatiska historia. I mittpunken står just huset vid moskén, där tre kusiners familjer bor: köpmannen Agha Jan, imamen Alsaberi och böneutroparen Agha Shoja. Familjen har under åttahundra år, generation efter generation, styrt det mesta i staden Senejan. Basaren är stadens ekonomiska centrum - och där härskar matthandlaren Agha Jan i kraft av sina hundra anställda. Dessutom nedtecknar han allt som rör familjen, staden och huset med svärmödrar, barn, matthandlare och halvgudar. I huset finns hela tiden berättelserna närvarande: berättelser om kärlek och svek, kvinnor med slöja och kvinnor med nylonstrumpor, om pengar och förbjudna tv-program. Huset vid moskén är ett vindlande familjedrama som utspelas i skuggan av islamska...

Mary G

2011-08-17

Vacker bok, vackert språk och vackra historier i en långt ifrån vacker tid. Har inslag av magisk realism, vilket jag älskar. Ger en helt ny synvinkel på Iran under och efter revolutionen.

Lotta Strandberg

2011-08-04

Gripande historia om en familjs öde i Iran. Nyttig läsning för att få bättre kännedom om förhållandet Iran/Irak shan/ Ayatolla Khomeini. Varmt beskrivet men också rakt. Läsvärt.

2010-02-12

En berättelse om en muslimsk och mycket traditionsbunden familjs öde under perioden från Shahens regim till vår tid. En av personerna, Shahbal, är också den här romanens författare. Det är i stort sett endast yttre händelser som skildras. Vi kommer inte nära någon av familjens medlemmar. Romanen bränner till och griper när vi kommer fram till den islamska revolutionen och dess efterverkningar. Den väcker många frågeställningar. Vad är dikt och verklighet i berättelsen? Varför fick revolutionen så många anhängare? Romanen befäster alla mina fördomar om att islam är en ålderdomlig religion för män. Läs hur det går för den kvinna som bryter sig ur familjegemenskapen.

Merja Svan

2009-06-30

Rekomenderas om man är intresserad av människor, livsöden och andra kulturer... Jag tyckte mycket om boken.