Huset vid moskn

Abdolah, Kader

| 2008

"Det var en gng ett hus, ett gammalt hus, som hette 'huset vid moskn'". S inleds Kader Abdolahs familjeepos som utspelar sig under flera viktiga skeden i Irans dramatiska historia. I mittpunken str just huset vid moskn, dr tre kusiners familjer bor: kpmannen Agha Jan, imamen Alsaberi och bneutroparen Agha Shoja. Familjen har under ttahundra r, generation efter generation, styrt det mesta i staden Senejan. Basaren r stadens ekonomiska centrum - och dr hrskar matthandlaren Agha Jan i kraft av sina hundra anstllda. Dessutom nedtecknar han allt som rr familjen, staden och huset med svrmdrar, barn, matthandlare och halvgudar. I huset finns hela tiden berttelserna nrvarande: berttelser om krlek och svek, kvinnor med slja och kvinnor med nylonstrumpor, om pengar och frbjudna tv-program. Huset vid moskn r ett vindlande familjedrama som utspelas i skuggan av islamska...

Mary G

2011-08-17

Vacker bok, vackert sprk och vackra historier i en lngt ifrn vacker tid. Har inslag av magisk realism, vilket jag lskar. Ger en helt ny synvinkel p Iran under och efter revolutionen.

Lotta Strandberg

2011-08-04

Gripande historia om en familjs de i Iran. Nyttig lsning fr att f bttre knnedom om frhllandet Iran/Irak shan/ Ayatolla Khomeini. Varmt beskrivet men ocks rakt. Lsvrt.

2010-02-12

En berttelse om en muslimsk och mycket traditionsbunden familjs de under perioden frn Shahens regim till vr tid. En av personerna, Shahbal, r ocks den hr romanens frfattare. Det r i stort sett endast yttre hndelser som skildras. Vi kommer inte nra ngon av familjens medlemmar. Romanen brnner till och griper nr vi kommer fram till den islamska revolutionen och dess efterverkningar. Den vcker mnga frgestllningar. Vad r dikt och verklighet i berttelsen? Varfr fick revolutionen s mnga anhngare? Romanen befster alla mina frdomar om att islam r en lderdomlig religion fr mn. Ls hur det gr fr den kvinna som bryter sig ur familjegemenskapen.

Merja Svan

2009-06-30

Rekomenderas om man r intresserad av mnniskor, livsden och andra kulturer... Jag tyckte mycket om boken.