Huset vid havets slut

Griffiths, Elly

| 2011

Den tredje boken i serien om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Nelson Ruth Galloway har precis börjat jobba igen efter föräldraledigheten och kämpar för att få ihop vardagen med arbete och barn. Och när man i det lilla samhället Broughton Sea?s End hittar benen efter sex döda män i en grotta på stranden, kallas Ruth omedelbart till platsen.När Ruth daterar benen till tiden för andra världskriget riskerar samtidigt en gammal välbevarad hemlighet att avslöjas som tar heder och ära av några av de män som anses ha gjort stora insatser för sin bygd och sitt land under kriget. Det är inte många som var med på den tiden som ännu är i livet. Men när en tysk journalist plötsligt mördas inser Ruth och Nelson att det fortfarande finns människor som är villiga att döda för att sanningen inte skall komma fram. Ju fler ledtrådar polisen finner, desto mer komplicerad ter sig sanningen. Vad...

A H

2020-04-26

2020-02-13

Tredje boken i serien. Huvudpersonernas karaktärer och relationer utvecklas vidare och lyfter böckerna till något riktigt bra och läsvärt. Jag är svag för den engelska lågmälda stilen. Stark 3:a

Karin Axell

2017-04-29

Första boken av denna författare jag läser och jag måste säga att jag har fastnat för Elly Griffiths och kommer med glädje röja igenom fler böcker av henne. Älskar den torra brittiska touchen och hur allt vävs samman till rafflande slut med oväntade utvecklingar/invecklingar! Gillar huvudpersonernas karaktärer och hur deras liv flätas ihop titt som tätt. Personligen skulle jag helt klart kunna tänka mig att bo granne med Ruth där ute på saltängarna...

Helene Forsman

2015-03-25

Boken är både bra,seg och spännande!
första gången jag läste av denna författare

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

Josefine Ejebjörk

2015-03-12

Nja, nu börjar det gå neråt lite i serien. Jag uppskattar mindre om personlivet och mer om fallen.

Kim M. Kimselius

2015-01-01

Huset vid havets slut av Elly Griffiths är tredje boken i serien om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Nelson.

Ruth har precis fått barn, pappan är kommissarie Nelson, som är lyckligt gift och har två barn med sin fru. Ruth klarar sig själv, hon behöver inte ha någon hjälp, men när arbetet pockar på uppmärksamhet upptäcker Ruth att det inte alltid är så lätt att kombinera småbarn och arkeologi.

När benen efter flera mördade personer upptäcks i en grotta, tar Ruth del i upptäckten, vilket för henne till händelser under andra världskriget. Någon är mycket mån om att det som hände inte ska komma till allmänhetens kännedom och är beredd att göra allt, till och med mörda, för att bevara hemligheten.

Boken utspelar sig på den engelska Norfolk-kusten, med sina ödsliga saltängarna där Ruth Galloway valt att bo, och med de små vindpinade samhällena längs kusten som eroderar bort i allt högre hastighet. Hon bor ensligt, utan några grannar och när hon kommer alltför nära sanningen bestämmer sig mördaren för att slå till.

En riktig nagelbitare som jag sträckläste. Jag tycker lika mycket om rotandet i det förflutna som relationen mellan Nelson och Ruth. Längtar efter nästa bok i serien. Vill du ha den perfekta deckaren/thrillern är serien om arkeologen Ruth och kommissarie Nelson något för dig. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-01-01

Marita Ryen

2014-09-03

Betyg 4-. Bok nr 3 om arkeologen Ruth Galloway och kommissarie Nelson. En lättläst mysdeckare.

2014-08-30

Nja, fortsatt lite för mycket babyjoller. Griffiths är ju lättläst, men ack så puttenuttigt allt blivit. Tror det får vara ett tag.

Helena Rasmusson

2013-07-07

Mysdeckare à la Morden i Midsomer ! Lite långsamt tempo, men trevliga karaktärer och bra historia! Tänker läsa de andra i serien! 3,5 i betyg!

Carina Svensson

2013-03-24

Lite segare än de två första, så den får en svag fyra. Ruth Galloway är en helt underbar karaktär att följa! :) Gillar även humorn och miljöbeskrivningarna i böckerna! :)

Helena Nielsen

2012-10-06

Man blir så förtjust i karaktärerna i boken, så det är därför den får en femma istället för en fyra. Deckarhistorien är helt ok.

2012-08-11

Det är alltid avkopplande att komma tillbaka till King's Lynn och få umgås med Ruth Galloway. Det må handla om mord och elände, men det känns rätt rofyllt ändå. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/huset-vid-havets-slut-av-elly-griffiths.html

Det är en riktig mysdeckare med trevligt persongalleri,och säregna personer. Sedan vill man ju veta hur det ska gå för Ruth och Nelson. Deckarhistorien är intressant men inte jättespännande och den är lite halvseg på sina ställen.

Erika Rönngård

2011-10-25

Persongalleriet är charmigt, men själva deckarhistorien lyckas inte riktigt gripa tag i mig.

Maria Larsson

2011-08-08

Trivsam sommardeckare. Men den griper aldrig tag i mig och det blir aldrig riktigt spännande. Lättläst.

A Bookaholic Swede

2011-06-24

Precis som de två föregående böckerna så är denna bok inte så komplicerad att läsa. Men boken var ändå rätt trevlig att läsa, mycket för att man faktiskt inte behöver tänka så mycket.