Huset Ushers undergång

Poe, Edgar Allan

| 2013

Edgar Allan Poe kallas inte sällan för skräckens mästare och i novellen Huset Ushers undergång, ett av 1800-talsförfattarens mest berömda verk, står det tydligt klart varför. Den skräckinjagande berättelsen om poeten Usher och hans hemsökta slott håller läsaren i ett klaustrofobiskt grepp redan från första stycket. I Poes prosa är varje ord noga avvägt, varenda detalj betydelsebärande och allt genomsyrat av en tryckande laddning.   Det är inte så att jag skyr faran som sådan ? det som skrämmer mig är vad den till sist oundvikligen fram­kallar: ? skräck. I detta modlösa och ömkliga tillstånd kommer, så känner jag det, förr eller senare den tidpunkt då jag måste överge både mitt liv och mitt förnuft i en kamp med skräcken, detta grymma tillstånd som fantasin målar upp. Det här är en ljudnovellen från Novellix, inläst av Torsten Wahlund. Novellix ger ut noveller på ett nytt sätt: styckvis...

2017-12-18

Stämningsfullt!

Inget vidare. Språket är bedrövligt för moderna ögon. Antagligen inget som Poe kan lastas för, men jag måste ju bedömma den efter vad jag tycker nu och inte i början av 1900-talet. Påminner i språket om samtida Lovecraft, men det känns som att den här har snäppet mer substans än de flesta Lovecraft jag läst. Men jag blir ju inte skitsugen på att läsa mer.

Mats T

2014-02-09

Nja denna bok var då inte min favo det är väl det jag kan säga

Marianne Skoglund

2013-09-07

Man får ge Poe en eloge för att han var en av föregångarna i den nu så populära skräckgenren. Men läst idag är den här historien inget speciellt.

Marianne Skoglund

2013-09-07

Ulla Englund

2013-07-28

Kanske inte optimalt att läsa en skräckhistoria mitt på smällheta julieftermiddagen, vare sig den är skriven av en klassisk mästare eller inte. Det är väl bara att acceptera att detta inte är min favoritgenre.