Husdjuret

Utsedd till Årets bästa kriminalroman av Svenska Deckarakademin 2017!En roman om ett fruktansvärt brott, om de människor som begick det och de som löser det.Malin är den unga kvinnliga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat.Hanne är profileraren med minnesförlust som fruktar sin framtid.Jake är pojken som bär på en onämnbar hemlighet.Alla förs de samman av ett brutalt mord i ett gammalt stenröse i den sörmländska byn Ormberg under några kalla vinterveckor. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris.Camilla Grebes Husdjuret är en fristående fortsättning på den kritikerrosade Älskaren från huvudkontoret från 2015 som har översatts till fler än 20 språk och sålts till ett av USA:s största filmbolag. Det är en berättelse om vår samtid, om identitet och om de lögner vi berättar...

Ett brutalt mord i Ormberg för tre människor samman: Malin, den unga polisen, Hanne, profileraren vars tillvaro håller på att rasa och Jack, killen som bär på en hemlighet. Sanningen har ett högt pris och jakten på mördaren förändrar hela deras liv.
🐴
Husdjuret är en fristående fortsättning på Älskaren från huvudkontoret, som jag tidigare läst och tyckte var helt okej. Husdjuret har jag bara läst mycket positiva recensioner på tidigare, så hade ganska höga förhoppningar på den. Levde den upp till det?.. Jo till viss del. Boken är välskriven, har en bra handling, intressanta karaktärer att följa och det utspelar sig på en mindre ort, vilket är trevligt till skillnad mot alla storstäder. Allt med boken är positivt och jag gillar den. Det enda jag saknade är den lilla extra spänningen, som gör att det blir olidligt spännande och inte går att lägga ner boken förrän den är slut. Upplevde den snarare som lite långsam.

Spännande och lättläst.

La ifrån mig den flera gånger, kommer inte att ge boken till någon annan för att läsa. De sista 30 sidorna var de bästa i boken.

B.S

2018-01-31

Aktuell kriminalroman. Väl värd lästiden.

Beata Modigh

2018-01-22

Så pass intressant att jag iaf läste klart den, men den lämnade mig oberörd. Bra språk, ok historia, önskar att den varit lite mer komplex. Mördaren identifierade man tyvärr efter ett par sidor.

AC Collin

2017-12-26

Jag hade höga förväntningar och blev inte besviken. Skildringen av glesbygdsmentalitet och samtidsproblem berör och känns aktuellt. Kanske är temat ung, kvinnlig polis reser hem till hembygden, känner sig ambivalent, obekväm och samtidigt lättad att komma bort från partnern i storstan, en schablon. Men inte så att det stör.

Lena Jansson

2017-12-14

Gillar omslaget men blir alltid lite skeptisk när man ser slarvfel i den beskrivande texten, är väl dock säkert inte samma person som skrivit den som skrivit boken.

Spännande, mörk och fantastisk!

2017-10-15

Ormberg ger väl kanske en klyschig bild av landsbygd, men det finns en anledning till att klyschor existerar...en doft av sanning. Jakten på mördaren är spännande och dagboksbladen som för en närmare sanningen hela tiden ger boken ett driv. Jag gillar också att olika röster hörs och tar vid där den andra slutar. Bra upplägg.

2017-10-14

För nästan två år sedan så läste jag boken Älskaren från huvudkontoret, som var den första boken som Camilla Grebe skrev helt själv. Och jag tyckte att den var mycket, mycket bra. Länken går till min recension av boken.

Camilla har även skrivit fem böcker, i genren psykologiska thrillers, tillsammans med sin syster, Åsa Träff, om psykologen Siri Bergman. Alla fem är mycket, mycket bra, och här är en länk till min recension av den femte och senaste boken i serien, Eld och djupa vatten. Finns även länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna i det inlägget.

Dessutom har Camilla skrivit en trilogi, i genren spionthriller, tillsammans med Paul Leander-Engström. Dom böckerna är också mycket bra, och här är en länk till den tredje och sista boken i serien, Den sovande spionen. Finns även i det inlägget länkar till tidigare böcker.

Alla dessa böcker är mycket bra. Men om spionthrillertrilogin är på betygsnivån fyra, och psykologithrillerserien är på betygsnivån fyra-komma-fem, så är Camilla Grebes egenskrivna böcker definitivt på betygsnivån fem.

För Älskaren från huvudkontoret fick högsta betyget från mig. Och det får nu även den här fristående uppföljaren, Husdjuret.

Husdjuret är som sagt var en mycket, mycket bra bok, som jag varmt rekommenderar. Och jag tycker att den går alldeles utmärkt att läsa helt fristående.

Boken är väldigt spännande, men också mycket gripande. Tycker den här meningen, från bokförlagets beskrivning av boken, beskriver den bra: ”Det är en berättelse om vår samtid, om identitet och om de lögner vi berättar för andra och de vi själva väljer att tro på.”

Lättläst är boken också, och absolut inte förutsägbar. Och den är en sån bok som jag kommer att minnas. Så jag säger bara: Läs den!

2017-10-02

Vilken besvikelse! Jag tyckte mycket om Camilla Grebes förra bok: Älskaren från huvudkontoret och har även tyckt mycket om de böcker om psykolog Siri Berman som hon skrivit tillsammans med sin syster, Åsa Träff. Speciellt de två första böckerna om Siri, tyckte jag väldigt mycket om. Men den här boken är utan tvekan den sämsta hon skrivit. Redan från början märkte jag att den inte alls ville fästa sig hos mig. Spänningen är obefintlig, karaktärerna ointressanta. Jag stör mig dessutom väldigt mycket på hur hon beskriver invånarna i glesbygdstaden där boken utspelar sig. Invånarna är antingen trögfattade, fördomsfulla eller smygrasister. Så många meningar handlar om hur fruktansvärt det är att bo i Ormberg. Något som tröttar ut mig väldigt. Man kan beskriver glesbygden på ett lite annat sätt, tycker jag.
Jag lyssnade på ljudboken och Katarina Ewerlöf läser som vanligt bra. Men det här är ingenting som jag kan rekommendera. Grebe kan mycket bättre. Det har hon bevisat förut. Jag hoppas på betydligt bättre böcker av henne i framtiden.
Den här kan dock endast få, en 1:a i betyg från mig!