Hus vid världens ände

Edwardson, Åke

| 2012

Efter tio romaner med kriminalkommissarie Erik Winter lämnade Åke Edwardson honom liggande på botten av en swimmingpool i en turistort i Spanien, Nueva Andalucía. Vi visste inte om han var död eller levande. Men nu vet vi. Erik Winter klarade sig, men alla år som kriminalkommissarie vid polisen i Göteborg hade tagit ut sin rätt. Han var mycket nära en irrebarabel hjärnblödning, och fick finna sig i att kliva av, att vila.Efter två år är Erik Winter tillbaka i tjänst, någorlunda återställd men med en obotlig tinnitus som ständigt sällskap. Aneta Djanali är där, Fredrik Halders är där, Bertil Ringmar är där, allt är nästan som vanligt. Och knappt har han hunnit börja jobba igen förrän det där alltför bekanta obehaget kryper sig in i hans tankar.För det första fall han får är ett synnerligen obehagligt mordfall nära Stora Amundön i södra Göteborg. En kvinna och hennes två små barn...

lia Hellman

2019-03-07

Kom ej in i boken. Fick noll känsla.

2017-11-18

Erik Winter är inte död! Det trodde jag och många med mig efter slutet i den tionde delen. Den som skulle bli den sista. Sedan fegade Åke Edwardson ut, eller vad man ska säga, och skrev åtminstone två böcker till. Detta är alltså elfte delen och den utspelar sig ungefär två år efter Den sista vintern. Läs mer på min blogg

Thommy Stenström

2014-03-17

Skönt att Winter är tillbaka.
Ett kärt återseende.

Här handlar det inte bara om mord och polis ärenden. Utan även om hur han har det på det personliga planet. Det är inte alls en dans på rosor att vara polis kommisarie. Trots all erfarenhet.

Lite rörig dock. Men det kan dock mest bero på mig själv och inte om boken.

Katarina Danielson

2013-08-18

Några av de vanligaste replikerna i boken är "Vad?" eller "Vad menar du?" och det behövs eftersom huvudpersonerna både talar i gåtor och har en så konstig dialog sinsemellan att den är helt omöjlig IRL. Synd.

Rasmusmatte .

2013-06-06

Nja... Är inte så imponerad av denna bok

Jan Banan

2013-02-25

En riktig seg sörja som inte kommer någonstans utan bara trampar runt på samma ställe. Klarar 2:an på att den är tämligen välskriven. Dröjer länge innan jag ger mig på Edwardson igen.

Hanna Bragberg

2012-12-30

Spännande som en deckare ska vara.

Lena L

2012-12-25

Äntligen är kommissarie Winter tillbaka. Välskriven och spännande.

Tarja Ahlgrén

2012-11-09

Hurra, Winter är tillbaka. Inte i riktig högform men ändå.

Kristina Wiklundh

2012-10-28

Äntligen är Winter tillbaka. Jättebra!