Hur mår fröken Furukura?

Murata, Sayaka

Redan som barn var Keiko Furukura annorlunda. Nu är hon 36 år, har aldrig haft en pojkvän och har jobbat i den lilla närbutiken i arton år. Hennes föräldrar är oroliga och önskar att hon skulle skaffa sig ett riktigt jobb. Och hennes vänner undrar varför hon inte träffar någon och gifter sig. Men Keiko har hittat sitt eget sätt att ge livet mening, och hon tänker inte låta någon eller något komma emellan henne och närbutiken.   Hur mår fröken Furukura? är lika mycket en varm och rolig kärleksförklaring till en udda figur som en allvarlig fundering över vad det innebär att leva ett "normalt" liv.     SAYAKA MURATA (f. 1979) är en av Japans mest prisade och omtalade författare och har vunnit bland annat det prestigefyllda Akutagawa-priset. Tidigare har hon själv arbetat som biträde i en närbutik i arton år. Hur mår fröken Furukura? är en en internationell bästsäljare och den...

Therese

2023-12-16

Annorlunda och underhållande liten bok

2023-06-01

Nästan en 4:a i betyget.
En lätt och snabbläst liten japansk pärla som är som allra bäst i början med en fascinerande huvudkaraktär i form av Keiko Furukura och hennes älskade snabbköp. Den tappade något i mitten för mig, en stor del beroende på att jag hade något svårt för att memorera de japanska namnen i mitt huvud. Men på det stora hela en trivsam liten bok!
Slutbetyg, en stark 3:a!

Moa Johansson

2022-08-08

Boken var mycket annorlunda än jag jag vanligtvis läser. Den gick att läsa men enligt mej var den nog lite tråkig.
Det hände inte så mycket men dock hade boken ett fint budskap i sej! Att man inte behöver passa in i omgivningen utan man ska vara sej själv.

Nina Gustafsson

2021-06-13

Fröken Furukura trivs i sin nätbutik och vill inte följa normen att gifta dig och bilda familj. Visserligen är giftermål viktigt även här men det märks att den japanska kulturen är ännu striktare än den svenska. Detta gjorde också att jag bitvis hade lite svårt att relatera.

Sara Hellberg

2020-05-28

Rolig och udda!

Den här boken gillade jag jättemycket! Annorlunda och fin, och den handlar just om att vara annorlunda och försöka passa in tills man inser att man skiter i det och bara vill vara sig själv. Om att inte följa normen och med all säkerhet ha en diagnos - men det är inte diagnosen som är poängen, utan hur omgivningen beter sig.