Hur mr frken Furukura?

Murata, Sayaka

| 2020

Redan som barn var Keiko Furukura annorlunda. Nu r hon 36 r, har aldrig haft en pojkvn och har jobbat i den lilla nrbutiken i arton r. Hennes frldrar r oroliga och nskar att hon skulle skaffa sig ett riktigt jobb. Och hennes vnner undrar varfr hon inte trffar ngon och gifter sig. Men Keiko har hittat sitt eget stt att ge livet mening, och hon tnker inte lta ngon eller ngot komma emellan henne och nrbutiken. Hur mr frken Furukura? r lika mycket en varm och rolig krleksfrklaring till en udda figur som en allvarlig fundering ver vad det innebr att leva ett "normalt" liv. SAYAKA MURATA (f. 1979) r en av Japans mest prisade och omtalade frfattare och har vunnit bland annat det prestigefyllda Akutagawa-priset. Tidigare har hon sjlv arbetat som bitrde i en nrbutik i arton r. Hur mr frken Furukura? r en en internationell bstsljare och den...

Therese

2023-12-16

Annorlunda och underhllande liten bok

2023-06-01

Nstan en 4:a i betyget.
En ltt och snabblst liten japansk prla som r som allra bst i brjan med en fascinerande huvudkaraktr i form av Keiko Furukura och hennes lskade snabbkp. Den tappade ngot i mitten fr mig, en stor del beroende p att jag hade ngot svrt fr att memorera de japanska namnen i mitt huvud. Men p det stora hela en trivsam liten bok!
Slutbetyg, en stark 3:a!

Moa Johansson

2022-08-08

Boken var mycket annorlunda n jag jag vanligtvis lser. Den gick att lsa men enligt mej var den nog lite trkig.
Det hnde inte s mycket men dock hade boken ett fint budskap i sej! Att man inte behver passa in i omgivningen utan man ska vara sej sjlv.

Nina Gustafsson

2021-06-13

Frken Furukura trivs i sin ntbutik och vill inte flja normen att gifta dig och bilda familj. Visserligen r gifterml viktigt ven hr men det mrks att den japanska kulturen r nnu striktare n den svenska. Detta gjorde ocks att jag bitvis hade lite svrt att relatera.

Sara Hellberg

2020-05-28

Rolig och udda!

Den hr boken gillade jag jttemycket! Annorlunda och fin, och den handlar just om att vara annorlunda och frska passa in tills man inser att man skiter i det och bara vill vara sig sjlv. Om att inte flja normen och med all skerhet ha en diagnos - men det r inte diagnosen som r pongen, utan hur omgivningen beter sig.