Hur låter bokstaven?

En helt ny typ av ABC-bok med ljud - en bra start i läsinlärningen!Att lära sig bokstavsljuden är grunden i att lära sig läsa. Det är ju det vi behöver göra för att koppla ihop bokstav med språkljud och sedan få ihop det till ord. Ändå handlar de flesta ABC-böcker om att lära sig vad bokstäverna heter istället för hur deras ljud låter.I den här fiffiga ABC-boken får man höra hur bokstavsljuden låter genom att trycka på knappen till varje bokstav. Genom att hänga med och titta på bilderna får man samtidigt se hur ljuden kan se ut. Då blir det lättare att komma ihåg dem. Och vips så är man ett steg närmare att kunna läsa. Idén till boken bygger på forskning kring läsinlärning. Den visar att barn som tidigt lär sig kopplingen mellan bokstav och språkljud får bättre förutsättningar att lära sig läsa. Boken är framtagen av logopeden Susanna Cabander.

Gullis lästips

2020-04-17

På ett nytt och roligt sätt kan nyfikna förskolebarn få pedagogisk kunskap på ett finurligt och underhållande vis där de kan lära sig mer om bokstäver och alfabetet och samtidigt få ett litet försprång i läsningen.

Boken med tillhörande ljudmodul har ett extremt pedagogiskt upplägg och ett tydligt syfte att träna alfabetet med tillhörande bokstavsljud. Min erfarenhet är att bland de äldsta barnen i förskolan så finns det ofta en extrem nyfikenhet kring bokstäver och en ambition att lära. Min I (5 år) har älskat denna boken under hela året den stått i vår bokhylla. Boken är perfekt för det som är skaparnas syfte och jag tycker det är perfekt med en stor bredd av barnlitteratur där syftet med litteraturen får variera. Mina yngsta barn verkar även tycka att bokens upplägg är roligt.

En toppenbra sak med boken är att min I många gånger har kunnat sitta med boken själv medan jag har lagat mat. Bokens tydliga upplägg gör att hon själv enkelt söker fram rätt bokstavsknapp för varje uppslag och då kan lyssna på när boken läser upp tydligt den korta texten om bokstaven med tillhörande bokstavsljud. Jag har lagt in en video sist i mitt blogginlägg som visar hur jag har sett henne sitta många gånger - se där så förstår ni. Toppenbra också att hon i sitt sökande också samtidigt tränar alfabetets ordning.

Jag hade gärna sett en större mångfald av barnen i boken. Visst finns en viss variation men jag hade gärna sett än mer varierad representation när man ändå hade såpass stor möjlighet med 28 uppslag med olika barn.

För mer info om tankarna kring inlärningen så har jag tagit foto på bokens förord och lagt in i blogginlägget. Författaren har beskrivit så bra själv att det känns överflödigt för mig att skriva om.

Överlag tycker jag boken är toppenbra för barn i förskoleåldern samt förskoleklass. Speciellt då för de barn som är nyfikna på bokstäver. Min A (8 år) har under året boken stått i bokhyllan inte visat intresse för den, trots lillasystrars frekventa användande.