Hur jag lärde mig förstå världen

Härgestam, Fanny

"Det här är en bok som innehåller ytterst få siffror. Istället handlar den om möten med människor som öppnat mina ögon." - Hans Rosling Det var fakta som hjälpte honom att förklara hur världen fungerar. Men det var nyfikenhet och engagemang som gjorde Hans Rosling till vår tids mest folkkära forskare. Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut - oavsett om de fattades på akutmottagningen i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i den egna familjevardagen. I samarbete med journalisten Fanny Härgestam har Hans Rosling skrivit sina memoarer med samma berättar­glädje som fick en hel värld att lyssna när han talade. Hans Rosling (1948-2017) var professor i internationell hälsa...

Therese

2022-02-11

Intressant och tankeväckande. Fungerade bra som ljudbok.

Martin Ljungqvist

2021-10-25

Hans Roslings memoarer. En mycket intressant bok om Hans Roslings liv, hans tid som läkare i Afrika, hans forskning och startande av Gapminder med familjen; för att upplysa människor om fakta och statistik om hur utvecklingen i världen faktiskt ser ut. Parallellt med denna bok skrev han också den kända boken Factfulness.

Jag gillar memoarer och biografier för att jag tycker att det är spännande att läsa om vad en person har gjort i sitt liv. Och Hans Roslings liv är intressant. Den här boken rekommenderar jag varmt.

Johanna Smeds

2021-08-08

En fint skriven bok om en fascinerande person och statistiknörd, som har gjort världen till en bättre plats.

Tobias Hagljung

2020-07-30

Måste va en av jordens mest sympatiska människor, älskar karln.

fatima alhusseini

2019-11-16

fint skrivet, öppnar upp ögonen för ganska mycket. Han visar även att mycket av våra vardags problem är onödiga då det finns mammor som förlorar barn vardagligen i andra länder eller barn och familjer som svälter.

O

Oskar Johansson

2019-08-29

Fascinerande!

Mia Mellbin

2019-07-24

Älskar den! En skön och spännande resa genom Rosling liv och samtidigt lärorik. Väldigt läsvärd!

Nicklas Björk

2019-03-16

Intressant läsning om humanisten Hans Rosling och hans arbete för en bättre värld samt vikten av att mötas kulturellt. Bokens styrka är att Rosling vågar vara öppen med sitt liv samt våga erkänna sina misstag, att även han inte är ofelbar. Tyvärr tappar jag ändå intresset, men jag vill ändå säga att detta är en bok som är läsvänlig, skönt befriad från ett stelt akademiskt språk. En bok för alla.

Sarah

2019-03-07

superbra, borde alla läsa!

Mats Olding

2019-02-09

Mycket bra! Steven Pinkers Upplysning Nu, är ännu bättre!

Mats Olding

2019-02-09

Mycket bra! Steven Pinkers Upplysning Nu, är ännu bättre!

Anna Kreissl

2019-02-07

Jättebra!

Tindra Jansson

2018-09-24

Fint skriven bok med hans erfarenheter om hur han kom att förstå världen, vilket jag känner att jag gör lite bättre nu efter att ha läst boken.

Solveig Andersson

2018-08-30

Jag kan enbart hålla med tidigare recensenter. Briljant på alla sätt. Läs den!

Madeleine Löfqvist

2018-08-29

Väldigt intressant.

Mariam Murad

2018-08-21

Omg vilken sjukt intressant & inspirerande läsning🤩. Det bästa jag läst någonsin & jag har läst mkt!
Det här är boken som alla borde läsa! Full med nyttig kunskap som ger aha-upplevelser, nya insikter och nya perspektiv som dessutom är skriven på ett lättläst roligt sätt som gör att man inte kan sluta.

Mariam Murad

2018-08-21

Mariell Person

2018-06-12

Denna bok behövs verkligen i dessa tider

Karin Spåman

2018-06-08

Denna bok borde vara obligatorisk läsning i skolan. Mycket bra.

👍👍👍😳😳

Bella Nilsson

2018-05-09

Hoppas många ungdomar läser denna bok - den visar vilka möjligheter vi alla har att bidra!

Gustav Johnsson

2018-04-04

Mycket intressant läsning! Kan tilläggas att boken var mer lättläst än vad jag hade förväntat mig.

Jag hade verkligen sett fram emot den här boken, men trodde ändå att den skulle vara lite svårläst och torr. Hur fel jag hade! Den är fantastisk. Ödmjuk och ärlig, hemsk, sorglig och hoppfull på samma gång. Den har dessutom lärt mig mycket, på ett enkelt sätt. Och det här med fosterstyckning... Har sällan gråtit så myclet till en bok. Kommer minnas den här resten av livet. Läs den!

Hillevi Wahl

2018-01-14

Vilken magisk historieberättare han är, Hans Rosling. Jag blir helt lycklig. Så rik i detaljer. Och det är våra egna mammor och pappor, mormödrar, morfäder, farmödrar och farfäder han berättar om. Hur mycket rent vatten betydde. Elektricitet. Tvättmaskinen. Symaskinen. Skolan! Herregud, vilken lycka att få gå mer än sex år. ❤Du lever vidare i orden och bilderna, Hans. Tack för det. Alla familjer borde ha minst en Hans Rosling i bokhyllan. Kan du förstå Hans Rosling kan du förstå världen. På riktigt. Och du kommer att känna igen din egen mormor eller farfar. Allt blir begripligt.

Gunnel Lindström

2018-01-06

En fantastisk bok av och om en fantastisk man.

Jan Svensson

2018-01-03

Rappt skrivet om och av en intressant man som hann med mycket. En hel del fakta slinker också med från hans forskning och föreläsningar. Bl a att numera är 80% av alla barn som föds i världen vaccinerade mot Mässling senast vid ett års ålder. Något för ansvariga på Sahlgrenska att fundera på.

Robin Eriksson

2017-11-19

Svår att slita sig ifrån.