Hur jag lärde mig förstå världen

Härgestam, Fanny

"Det här är en bok som innehåller ytterst få siffror. Istället handlar den om möten med människor som öppnat mina ögon." - Hans Rosling Det var fakta som hjälpte honom att förklara hur världen fungerar. Men det var nyfikenhet och engagemang som gjorde Hans Rosling till vår tids mest folkkära forskare. Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut - oavsett om de fattades på akutmottagningen i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i den egna familjevardagen. I samarbete med journalisten Fanny Härgestam har Hans Rosling skrivit sina memoarer med samma berättarglädje som fick en hel värld att lyssna när han talade. UR HANS ROSLINGS FÖRORD Ett telefonsamtal...

Jag hade verkligen sett fram emot den här boken, men trodde ändå att den skulle vara lite svårläst och torr. Hur fel jag hade! Den är fantastisk. Ödmjuk och ärlig, hemsk, sorglig och hoppfull på samma gång. Den har dessutom lärt mig mycket, på ett enkelt sätt. Och det här med fosterstyckning... Har sällan gråtit så myclet till en bok. Kommer minnas den här resten av livet. Läs den!

I förrgår läste jag ut boken "Hur jag lärde mig förstå världen" av Hans Rosling i samarbete med Fanny Härgestam. Fanny är journalist och författare. Tyvärr hann inte boken bli riktigt klar innan denna fantastiska man gick bort i cancer alldeles för tidigt i februari 2017.

"Hur jag lärde mig förstå världen" är en biografi som spänner över nästan hela Hans liv och är otroligt intressant. Det är inte så mycket siffror och statistik i boken utan den handlar mest om hans möten med människor som på olika sätt påverkat hans arbete och som enligt honom själv öppnat hans ögon. Boken är hans egen berättelse om hur han som ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara saker och ting på ett enkelt sätt. Hans målsättning var att alla skulle kunna förstå. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåra beslut oavsett om det gällde arbete eller familjevardag. "Det var fakta som hjälpte honom att förklara hur världen fungerar. Men det var nyfikenhet och engagemang som gjorde Hans Rosling till vår tids mest folkkära forskare".

Jag minns honom mest som en fantastisk föredragshållare men oj vad mycket han åstadkommit i sitt liv med alla sina resor och arbete utomlands som läkare. Du kan läsa mera om Hans och även om hans fru Agneta här https://sv.wikipedia.org/wiki

Vilken magisk historieberättare han är, Hans Rosling. Jag blir helt lycklig. Så rik i detaljer. Och det är våra egna mammor och pappor, mormödrar, morfäder, farmödrar och farfäder han berättar om. Hur mycket rent vatten betydde. Elektricitet. Tvättmaskinen. Symaskinen. Skolan! Herregud, vilken lycka att få gå mer än sex år. ❤Du lever vidare i orden och bilderna, Hans. Tack för det. Alla familjer borde ha minst en Hans Rosling i bokhyllan. Kan du förstå Hans Rosling kan du förstå världen. På riktigt. Och du kommer att känna igen din egen mormor eller farfar. Allt blir begripligt.

En fantastisk bok av och om en fantastisk man.

Rappt skrivet om och av en intressant man som hann med mycket. En hel del fakta slinker också med från hans forskning och föreläsningar. Bl a att numera är 80% av alla barn som föds i världen vaccinerade mot Mässling senast vid ett års ålder. Något för ansvariga på Sahlgrenska att fundera på.

Robin Eriksson

2017-11-19

Svår att slita sig ifrån.