Hur jag lärde mig förstå världen

Härgestam, Fanny

"Det här är en bok som innehåller ytterst få siffror. Istället handlar den om möten med människor som öppnat mina ögon." - Hans Rosling Det var fakta som hjälpte honom att förklara hur världen fungerar. Men det var nyfikenhet och engagemang som gjorde Hans Rosling till vår tids mest folkkära forskare. Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut - oavsett om de fattades på akutmottagningen i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i den egna familjevardagen. I samarbete med journalisten Fanny Härgestam har Hans Rosling skrivit sina memoarer med samma berättarglädje som fick en hel värld att lyssna när han talade. UR HANS ROSLINGS FÖRORD Ett telefonsamtal...

Omg vilken sjukt intressant & inspirerande läsning🤩. Det bästa jag läst någonsin & jag har läst mkt!
Det här är boken som alla borde läsa! Full med nyttig kunskap som ger aha-upplevelser, nya insikter och nya perspektiv som dessutom är skriven på ett lättläst roligt sätt som gör att man inte kan sluta.

Mariell Person

2018-06-12

Denna bok behövs verkligen i dessa tider

Karin Spåman

2018-06-08

Denna bok borde vara obligatorisk läsning i skolan. Mycket bra.

2018-06-01

👍👍👍😳😳

Bella Nilsson

2018-05-09

Hoppas många ungdomar läser denna bok - den visar vilka möjligheter vi alla har att bidra!

Timmie Johnsson

2018-04-04

Mycket intressant läsning! Kan tilläggas att boken var mer lättläst än vad jag hade förväntat mig.

Anna Granström

2018-02-17

Jag hade verkligen sett fram emot den här boken, men trodde ändå att den skulle vara lite svårläst och torr. Hur fel jag hade! Den är fantastisk. Ödmjuk och ärlig, hemsk, sorglig och hoppfull på samma gång. Den har dessutom lärt mig mycket, på ett enkelt sätt. Och det här med fosterstyckning... Har sällan gråtit så myclet till en bok. Kommer minnas den här resten av livet. Läs den!

Hillevi Wahl

2018-01-14

Vilken magisk historieberättare han är, Hans Rosling. Jag blir helt lycklig. Så rik i detaljer. Och det är våra egna mammor och pappor, mormödrar, morfäder, farmödrar och farfäder han berättar om. Hur mycket rent vatten betydde. Elektricitet. Tvättmaskinen. Symaskinen. Skolan! Herregud, vilken lycka att få gå mer än sex år. ❤Du lever vidare i orden och bilderna, Hans. Tack för det. Alla familjer borde ha minst en Hans Rosling i bokhyllan. Kan du förstå Hans Rosling kan du förstå världen. På riktigt. Och du kommer att känna igen din egen mormor eller farfar. Allt blir begripligt.

Gunnel Lindström

2018-01-06

En fantastisk bok av och om en fantastisk man.

Jan Svensson

2018-01-03

Rappt skrivet om och av en intressant man som hann med mycket. En hel del fakta slinker också med från hans forskning och föreläsningar. Bl a att numera är 80% av alla barn som föds i världen vaccinerade mot Mässling senast vid ett års ålder. Något för ansvariga på Sahlgrenska att fundera på.

Robin Eriksson

2017-11-19

Svår att slita sig ifrån.