Hunter i Huskvarna

Stridsberg, Sara

| 2021

"På vägen hem passerar jag lasarettet, det är som en längtan som aldrig riktigt går över, längtan tillbaka till det som var då, efter att inte ha ett eget liv, att vara i början av någonting som man inte vet vad det är, att inte veta vad det ska bli av en." Berättelserna i Hunter i Huskvarna utspelar sig i trånga svenska landskap och ute i världen; mellan barndom och förbrukade liv, mellan sorg och livsgnista, mellan rå verklighet och saga. Öden som tillsammans skapar en svindlande mytologi om kärlek och överlevnad.

Ulla Englund

2024-02-02

1/2 2024

Gunilla Pellerina

2023-03-25

Som ljudbok: en fantastisk uppläsning av en vackert skriven text om en inte alltid så vacker värld.

2023-03-13

Fullföljde inte läsningen av alla novellerna. Tyckte (också) att Min psykoanalytiker var riktigt bra (och rolig).

Henrik Johansson

2021-12-06

Små brottstycken som tillsammans blir rätt dystra. Lite svårt att få en känsla av helhet tycker jag även om delarna griper tag.

Torbjörn Nilsson

2021-10-13

Jag känner inte riktigt igen mig i Stridsbergsland, men hon skriver svindlande vackert. Där finns ett drömskt skimmer, som tröst i uppgivenhet och fördömelse. Ett obetvingligt stråk av evighet i den oundvikliga förgängelsen.
Mina favoriter vid sidan av titelnovellen är "Valarna", "Lone Star State", "Sjöhästen" och slutligen "Min psykoanalytiker", som är full av humor.
Så lyxigt att olika lysande skådespelare läser de elva novellerna!