Hungerspelen: trilogin

Collins, Suzanne

| 2012

Efter en tid av fruktansvärda naturkatastrofer och krig bildades nationen Panem. För att kväsa uppror och påminna befolkningen om regimens makt arrangeras varje år Hungerspelen, en brutal kamp där 24 ungdomar från Panems 12 distrikt slåss för att vinna ? och överleva.Som en av deltagarna i Hungerspelen hamnar Katniss snart i rampljuset. Hon förs till huvudstaden, där hon tränas, stylas och intervjuas. För att klara sig måste hon bryta mot spelets regler och sätta sig upp mot landets makthavare. Men Katniss blir snart en bricka i ett spel. Vad hon än gör verkar det föra med sig våld och lidande, och hon vet hon inte längre vem hon kan lita på. Fångad mellan den gryende revolutionen och Panems president inser Katniss att hennes handlingar har satt saker och ting i rörelse som hon inte längre kan kontrollera ...De bästsäljande böckerna bakom storfilmen "The Hunger Games"! Suzanne Collins...

Hilma Westerberg

2019-02-20

Tog lång tid att fastna i boken men när man var där tog det tyvärr väldigt kort tid innan boken tog slut!

Milla Huss

2019-02-11

De första böckerna jag läste, och även de som fick mig att älska läsning. Spännande, sorglig och romantisk. Läs dom!!

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Perfekt balans mellan spänning, romantik och samhällskritiska reflektioner.

Erik Horizon

2018-01-02

En favorit. Spännande historia, även om det är en nyversion av det japanska originalet Battle Royale. Men de hade kunnat skippa triangeldramat mellan Katniss, vännen och Peeta.

Emelie Östborg

2017-05-11

Hungerspelen är bra..... läs dom säger ja bara, du kommer att fastna!!

Matilda Norberg

2017-04-10

Riktigt bra trilogi :)

Maria Wänström

2015-09-02

Älskar denna trilogi, särskilt bok ett slukades i ett svep.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En spännande äventyrsbok med lagom fantasy för mig. Även om det är en ungdomsbok tycker jag att den är väl värd att läsa. Den blir aldrig tråkig och är ett bra tidsfördriv om inte annat.

2014-04-21

Denna serie är såå super bra tycker jag

klas heurlin

2014-04-05

Jag såg första filmen i triologin först, utan någon uppfattning innan. Tyckte filmen var okej, men inte mer. Började sedan se andra filmen, men stoppade efter bara 20 min, då jag inte tyckte den var så givande. Såg om andra filmen och en bit in blev jag besatt.

Jag har läst cirkel-triologin, som jag tyckte var ganska bra. Har läst alla Harry Potter, och tyckte vissa var så bra att jag gav dem betyget 5. Har också sett igenom hela twilight-serien av filmer. Det här är liknande genre, men bättre. Ja, till och med bättre än Harry Potter, som ändå är riktigt bra.

Vad gör då triologin så bra? Jag tror jag fångas av trovärdigheten även om genren är dystopi på gränsen till science fiction. Trovärdighet genom att om världen nu är som den beskrivs, ja då tror jag beskrivna personer skulle reagera och resonera som huvudpersonerna gör.

Läsaren hålls också i spänning med oväntade vändningar och cliffhangers, i stort sett genom hela böckerna, som jag tycker är genuina dvs inte bara påhittade för att sälja böcker.

Therese Lindskog

2013-12-08

Alla tre böckerna är mycket bra och håller en hög klass. Tyvärr tycket jag dock att det lite smått spårar ur i sista boken, men serien binds ihop på ett bra sätt och man saknar egentligen inte något.

Ann-Sofie Jaredal

2013-07-17

Framtidsvisioner, våld och död lockade inte alls mig innan jag fick boken i handen och började läsa. Oj, vad glad jag är att jag gav den en chans. Årets hittills bästa bok som tom fastnade i händerna på min man som inte läser. Han läste ut den på under en vecka!

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok maj 2012.

Maria Eriksson

2013-06-10

Katniss är min hjälte.

Sara Gunneriusson

2013-06-03

Första boken var en femma, men sedan gick det utför. Därför stannar det på fyra för alla tre, eftersom det trots allt var en slukar-upplevelse.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En jätte bra lässtund!

Kim M. Kimselius

2013-04-14

Jag älskade böckerna och vill gärna läsa mer av Suzanne Collins! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/14/hungerspelen-trilogin-av-suzanne-collins/

Kim M. Kimselius

2013-04-14

Det går inte att lägga ifrån sig böckerna! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/14/hungerspelen-trilogin-av-suzanne-collins/

Amy Lagerman

2013-01-18

Otroligt bra bokserie med starka karaktärer. Världen de lever i är fruktansvärd men trovärdig, och det går att läsa in paralleller med vår verklighet. Kunde inte lägga ifrån mig boken förrän jag läst ut sista sidan.

Ola Hultin

2012-12-21

Spännande och tänkvärt på temat politisk pest eller kolera. Rekommenderar även föregångarna Maratonmarschen och Den flyende mannen, båda av Stephen King.

Maria B Hansson

2012-12-07

Jag förstår att hon ville driva berättelsen till sitt slut, men den hade vunnit på att skäras ner till två böcker tror jag. Spänningen tog liksom slut efter andra boken och jag läste trean - som var en massa politiskt rävspel - mest av plikttrogenhet.

Alma :P

2012-11-15

Alla böcker är ASBRA men Fatta Eld är bäst

Tova C

2012-11-14

Första boken bra, andra sämre och tredje rätt dålig.

idil jama warsame

2012-10-27

Ass bra!!

Max Skoglund

2012-10-23

Den är as bra

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Jättespännande men tyvärr lite tråkigt språk...

Anna Maria Wiman

2012-09-27

Fantastisk bok med många bottnar om man ser under den spännande ytan.

Mia Hansén

2012-08-25

Den är genialisk. Drömde krig och Hungerspel hela natten och lär finnas kvar i tankarna länge.

Charlotte B

2012-08-16

Mycket bra bok/böcker som jag knappt kunde slita mig ifrån!

Anna-klara Akar

2012-08-12

En kollega läte den för flerabår sedan när ettan kom, och vi blev alla tagna när hon berättade om den. Jag älskar den. En av de bästa ungdomsdystopierna på länge. Men, jag vill säga åt fansen att testa Tanith Lee om de går att få tag på.

Ebba Nilsson

2012-08-06

Lättläst och tankeväckande.

Karin Norlander

2012-08-02

Till alla som gillar denna rekommenderar jag den uppenbara föregångaren som dessutom är mycket bättre: Maratonmarschen av Stephen King

2012-07-19

Fanstastisk, ville inte den skulle ta slut, läste ivrigt och hungrigt varje sida fullt medveten om att den närmade sig slutet... dubbla känslor! vill inte förlora mina nyfunna vänner som jag kommit att tycka så mycket om! Jag började med att se filmen, helt okej tycker jag... sen läste jag boken och WOW! Är helt förlorad i hur världen styrs av egoistiska behov som är svåra att komma till rätta med, hur människor följer märkliga regler och förordningar genom självdisciplinering och hot om repressalier! Här är det en strid på liv och död, som det är för många i vår värld... och vad är det som styr vår agerande? allas väl och ve eller vårt eget välmående??