Hungerspelen

Collins, Suzanne

| 2008

Olympiska spelen möter Flugornas herre i en nära, trovärdig och stark skildring inifrån Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!    Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn...

Ebbe K

2017-01-09

En väldigt bra och händelsefull bok som får läsaren att inte kunna släppa boken. Bra!

Anna Andreasson

2016-07-11

Av någon anledning hade jag inte så stora förväntningar på denna bok men blev väldigt positivt överraskad. Gillade verkligen denna bok så det blir att läsa de andra två delarna.

Helena R

2016-01-19

Tankeväckande ur många vinklar. Hungerspelen som maktmedel att visa vem som bestämmer samt våld och död som underhållning. Snabb och lättläst, den fångade mig verkligen, en sådan bok där jag vill veta vad som händer, men samtidigt vill jag inte att den ska ta slut.

Isabella Applebaker

2015-09-28

En riktigt spännande bok, från första sidan!

Noella Bergsman

2015-08-31

Boken är väldigt spännande och är svår att lägga ifrån sig när man börjat läsa.

Lina B

2015-08-12

Skulle kunna vara den bästa bokserien för unga (och vuxna) som finns..

Izabela Kosznik

2015-07-31

Lika bra som filmen, synd att jag såg filmen innan jag läste boken. Bra ungdomsbok

Lars Martinsson

2015-04-20

Fartfylld, dystopisk actionromans med feministiska undertoner. Inget jättemärkvärdigt.

Anders Friberg

2015-04-01

Oväntat bra, hela familjen lyssnade på den på väg till fjällen och vi kunde inte sluta när vi kom fram....

Linda Sonnvik

2015-03-18

Fångade mig från första stund. Man kan inte lägga ned boken. Alla tre böckerna är fantastiska även om sista delen (Revolt) egentligen är aningen för rå för min smak.

Erica S

2015-03-10

mycket bra bok

Dalila Sakal

2014-10-15

En mycket bra bok

Catrin ....

2014-08-23

Oerhört spännande från första till sista sidan!

Caroline Lundberg

2014-07-18

Älskar den

Therese Östman

2014-06-26

Älskar boken, riktigt bra. Spännande, det går inte att lägga ifrån sig den. Betyg: 5

Uppenbart plankad från Battle Royal, men det får man väl ta. Tycker också den (eller personerna i den) alltför lätt ser de andra deltagarna som sina fiender istället för "staten", "systemet", etc. Men båda de punkterna kan nog lösa sig med tanke på att det här även finns två uppföljare. Språket känns på nåt sätt i torftigaste laget, men historian och världen är ändå engagerande.

Jessica Lindh

2014-04-11

Mycket bra bok! Här får vi läsa från Katniss perspektiv, vilket gör allt mycket annorlunda från filmen (ifall man har sett den). Lättläst, bra språk och helt enkelt underbar!

Ida Andersson

2014-02-21

Gillar böckerna mycket men saknar mer samhällskritik. Tyvärr läste jag den på svenska och översättningen var en av de värsta jag någonsin sett.

.. ..

2014-02-17

Fängslande!

Grym!! Spännande från första till sista sidan! Galen, men å så bra :D

2014-02-06

Många är de som läst och fullkomligt älskat Hungerspelen och jag har känt mig lite utanför och ovetande. Nu har även jag läst den. Men älskar den gör jag inte. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/hungerspelen-av-suzanne-collins.html

Andreas Karlsson

2014-01-30

Rekommenderas starkt.

Irene Malmeling

2013-12-27

Sträckläste denna hypade ungdomsbok som faktiskt har ALLT!

Sara Frimodig

2013-09-23

Efter att ha sett filmen så ville jag också läsa boken. Som alltid när man läser en bok efter att ha sett filmen så förstörs mycket av ens egna bilder och i en bok som denna, som bygger mycket på spänning, försvinner lite av det som gör boken så bra! Jag tyckte ändå att det var en väldigt bra bok om ett fruktansvärt framtidsscenario och jag slängde mig genast över del två och tre efter att ha läst denna!

Eva Pettersson

2013-09-17

Nej, Hungerspelen var inte min grej. Förstår inte riktigt varför den blivit så upphaussad. Förutsägbar och inte särskilt engagerande, tyvärr!

Lina Westerberg

2013-08-16

Minns fortfarande starkt hur jag fick rysningar (fysiskt) över hela kroppen en bit in i första kapitlet då jag insåg att detta är så mycket större än en vanlig bok. Det är en högst politisk och samhällskritisk berättelse som väckte väldiga tankar och insikter om vår världs beskaffenhet hos mig.

Anders Hildingsson

2013-08-01

Lättläst och mycket spännande bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Rekommenderas starkt!

Ingeborg Amnéus

2013-07-29

Förutsägbar och faktiskt lite långtråkig (alla cliffhangers till trots), men hade jag läst den som 15-åring hade jag nog älskat den.

Hanna Wilhelmi

2013-07-08

Överskattad.

Ulla G

2013-06-14

Tonåringarna har pratat om den men nja, tänkte jag, det verkar inte vara något för mig... Men där fick jag allt på moppo. Kul att bli knäppt på näsan. Den är välskriven! Därtill spännande och tänkvärd.

Mattias Lönnebo

2013-05-03

En bra bok i sin genre. Välskriven och intelligent.

Marléne S

2013-04-15

Hyggligt bra

Patos, berättarglädje och samhällskritik utmärker den här boken. Ungdomar har ihjäl varandra framför ett "ymnighetshorn" och regimens mest skrämmande medlöpare är " karriäristerna". Det är svårt att inte läsa det som en känga åt tillväxtsamhället.

Boken fick mig att fundera på vad som för en bok till en barnbok. Är det den tydliga berättelsen och de stora känslorna? Eller det att huvudpersonen är en tonåring. Jag tyckte i alla fall att den gav mer än många vuxenböcker.

Lena Sköld

2013-03-31

De må va en ungdomsbok. Även vuxen uppskattar boken mycket.

Cecilia Grip

2013-03-01

Så förbaskat spännande!

Gunnel Lindström

2013-02-13

Detta var inte en bok i min smak. Skulle kunna rekommendera den till ungdomar som inte är så läsvana.

2013-02-06

Vilken fantastisk bok, en av de bästa jag läst! Streckläste den och älskade varje sekund. Boken är både intelligent och känslosam, och jag är också imponerad av hur bra filmen följer boken. Ser fram emot uppföljarna.

Charlotte Lundquist

2013-02-01

En väldigt annorlunda bok, den är samtidigt otäck och mycket välskriven - omöjlig att lägga ifrån sig. Första boken i en triologi där alla 3 böckerna är lika bra. Läs!

Anette Hökerberg

2013-01-18

En helt osannolik historia som är en ren sience fiction, vilket jag normalt sett inte gillar. Men av någon anledning går det inte att sluta läsa. Och när man väl lägger ifrån sig boken så har man den med sig i tankarna hela tiden. Jag är dock inte säker på att jag kommer att läsa de andra två böckerna i trilogin.

Books I love

2013-01-03

Riktigt spännande bok! Fast aningen fundersam hur en sådan bok kan räknas till barn- och ungdomslitterstur med tanke på dess innehåll... Men en riktigt bra bok Är det, se fram emot å läsa bok två och tre.

Ida Holmén

2012-12-29

Det känns dumt att hålla inne med femman när jag blev så fullkomligt uppslukad av berättelsen. Det var spännande och intressant läsning från pärm till pärm. Streckläste boken och hoppas nu kunna göra detsamma med de andra böckerna.

Det vore en lögn att säga att man inte hört talas om denna bok tidigare, det har öst beröm över boken. Den blev också film som hade premiär i år.
Från första stund var jag totalt fast i denna äventyrsbok, den beskriver en ganska mörk framtid, med dåligt med mat och inga bekvämligheter.
Men Katniss har ändå hittat en väg ut så att hennes familj slipper svälta, hon jagar med sin "kompis" Gail. Det står ganska tidigt klart att hon är en överlevare.
Berättelsen om hur hon klarar sig inne i spel-arenan är jättespännande och jag lyssnar non stop

Stina J

2012-12-20

Överraskande bra. En korsning mellan Battle Royal, Rambo och 1984 med gastkramande spänning. Hade den här kommit ut när jag var i tonåren hade jag förmodligen blivit lyrisk.

Matilda Krig

2012-12-15

Rätt trevlig, o lite bättre än filmen. Men jag förväntar mig ännu bättre av resten av böckerna :)

Tommy -

2012-12-12

Spännande och rå - som jag gillar det! Även vettig samhällskritik!

jojo bengtsson

2012-12-07

den är okej

Björn Math

2012-11-19

Kanonbok. Filmen kass

Monica Carlsson

2012-11-17

Inte i min smak då det svävar iväg för mycket. Och blir flummigt.

Honey =)

2012-11-14

BÄSTA BOK JAG NÅNSIN LÄST!!

Ingrid Durhem

2012-11-02

En helt fängslande bok som jag faktiskt lyssnade på istället för att läsa vilket gjorde att den var slut på två dagar! Letar febrilt efter tvåan på ljudbok! Rekommenderas varmt!

Lina Henriksson

2012-10-31

Lena M Johansson

2012-10-12

Kul upplägg. Men jag känner inget behov av att läsa de två följande

Karin Ljung

2012-10-10

Vilken idiotisk bok!
Ja, den är fängslande och skriven på ett sätt att man vill vidare in i handlingen. Men att tävla i att döda varandra?! Jag blir mest bara förbannad.
Det går att göra djupare tolkningar som kanske till och med skulle driva upp mitt betyg. Men jag ödslar ingen tid på det.

Anchi L

2012-10-03

Jag såg filmen i somras utan att egentligen veta något om den i förväg och lämnade bion helt salig, en av de bästa filmer jag sett. Naturligtvis ville jag läsa boken för att se hur pass bra den är. En av de bästa böcker jag läst kan jag säga nu när jag gjort det. Jag ska absolut läsa resten i serien!

Jenny Majgren

2012-09-30

Förväntade mig en lam version av Battle Royal, så vart inte fallet. Blev väldigt positivt överraskad och totalt fast i denna bok!

Linda Dahlström

2012-09-11

Det märks att det är en ungdomsbok, i både språk och historia. Lite barnslig, men fängslande. Hade jag varit tonåring hade det varit en klockren 5:a, och det är skönt med en tjej som kan ta hand om sig själv och inte konstant behöver räddas.

Christina Fotoylis

2012-08-28

Väldigt bra och spännande bok.

Anett Mattisson

2012-08-08

Åhh så spännande, läs den!

Bea Johansson

2012-08-05

Hungerspelen är verkligen en bok som man fastnar vid. Det händer nästan alltid något, men inte så mycket att man blir förvirrad. Jag skulle rekommendera boken för de som går i femman och uppåt. Mest för att den kan vara lite hemsk...

Sonia Tibblin

2012-08-04

Otroligt bra! Så fin mening med boken och språket är underbart.

Janna Vestberg

2012-08-02

Riktigt bra! Positivt överraskad blev jag, trots all hyllning av den. Men vill inte riktigt ge den full poäng, men det är nära...Så en stark, stark fyra!

Liza Bolin

2012-07-31

positivt överraskad, och mötta förväntningar all in one. jag gillar att huvudkaraktären är såpass formad av sin uppväxt, hård och kall, och hela kärlekshistoriens utveckling fram tills att den ändras (tänker ju inte spoila!) är himla intressant. däremot är världens uppbyggnad alldeles för skissartad och sådär typisk ungdomsdystopi där förf inte tänkt igenom ekonomisk hållbarhet och statsvetenskapsmässigt är den riktigt kass. plus, hur kommer det sig att så få uppmärksammar att storyn är kopierad, KOPIERAD, från Battle royale? men, så länge Katniss är ensam i skogen njuter jag, överlevnadsspänning á la I am Legend eller Robinson Crusoe är verkligen min kopp te. naturligtvis är det en ungdomsbok, och det får man inte glömma medan man läser den.

Kajsa lindberg

2012-07-22

Super bra med intresssant slut.

Linn L

2012-07-14

Jag ramlade över denna bokserie av en slump förra sommaren när en kollega började berätta om den. På ren chansning köpte jag alla tre delarna och en vecka senare hade jag läst ut dem allihop. Denna första del är helt klart bäst men hela serien är mycket bra och spännande.

Saga Frödén

2012-07-11

Jag gav en trea för att jag inte tycker att det är en trovärdig ide, med själva "hungerspelen".

Karin Andersson

2012-07-09

Spännande,sträckläsande ,ungdomsbok.

Stig Svåren

2012-07-08

En riktig bra tonårsbok. Enkelt språk, enkla personskildringar i en fängslande historia. Perfekt för den åldern boken är tänkt för. Det är en trilogi och jag kommer läsa vidare!

Camilla Antonsson

2012-07-04

Helt okej men inte så bra som jag trodde den skulle vara, men helt okej tidsfördriv!

Linda Jönsson

2012-07-02

Beroendeframkallande!

Amanda Kinnander

2012-07-01

Kan vara den allra bästa boken jag har läst, trots det är det faktiskt en ungdomsbok. Det är som att man befinner sig inne på spelplanen under hela boken. Ville inte att den skulle ta slut! Plus i kanten för den som översatt den.

Eva Holmquist

2012-06-24

Fantastiskt bra bok. Läs min recension på http://ettknytt.blogspot.se/2012/06/hungerspelen-en-fantastisk-bra-bok.html

Martin Spiik

2012-06-12

Om det inte hade varit för den intressanta och dystopiska världsbeskrivningen av en värld som inte är allt för olika våran nutid, skulle boken inte vara nått att hänga i granen. Historien både huvud handlingen och kärlekshistorien är extremt förutsägabar från början till slut. Jag kommer nog troligen läsa fortsättningarna ändå, inte för att jag är så intresserad av karaktären utan snarare vad som kommer hända med världen.

Karl Sandberg

2012-06-12

läst denna för att min dotter rekommenderat att göra så.

Amanda ♡

2012-06-06

Blev helt tagen redan i första kapitlet. Helt värd att läsa!

Erika Wiman Snäll

2012-06-05

En intressant idé och ett engagerande berättande gör boken mycket spännande. Kärleksrelationen skildras mycket bra - går aldrig över gränsen in i dravel (som t.ex. Twilight-sagan) eller tantsnusket (som Southern Vampire-serien gör ibland). En spännande bok om att göra det man tror är rätt - fast det är svårt.

Johanna Hellström

2012-06-04

Boken grep tag i mig från första kapitlet. Den är välskriven och fyndig, och den rör upp känslor och engagerar. Jag konmer definitivt att läsa fortsättningen.

Wow vilken bok!
Påverkan
Framtiden
Och framför allt
Överlevnad!

Ni som hat sett filmen men inte läst boken, ni har något att se fram emot!

Michelle Levy

2012-06-02

Lite av 1984 över sig...

Katarina Strid

2012-06-02

Fascinerande och bitvis obehaglig. Men den sög in mig i handlingen, hade svårt att lägga den ifrån mig. Tyckte den var bra skriven och man känner med personerna. Vill gärna se filmen och läsa fortsättningen!

anna panna

2012-05-28

Lite löjlig faktiskt och förstår inte alls hypen. Men var ändå tvungen att läsa vidare för att se vad som händer.

Sara Sandquist

2012-05-28

Mina tankar fördes till Gladiatorspelen och Flugornas herre - ska barn kriga? Och Vem bestämmer vilken regim som är bäst för folket? Föder makt en rädsla att förlora den? Jag tycker att Hungerspelen tar upp dessa frågor på samma gång som vi får följa oskyldiga kärleksproblem. I like it!

Anitha Ronnersjö

2012-05-26

Riktigt riktigt dålig. Som en mycket enkel ungdomsbok kan den fungera men annars ej läsvärd.

B Kiddo

2012-05-19

Ungdomsbok, utspelar sig i en framtidsvärld, där barn årligen väljs ut för en dokusåpa där vinnaren är den sista överlevande

Paul Karlsson

2012-05-18

Nu har jag precis tagit mig igenom första boken i "The Hunger Games" trilogin som jag har i en volym som innefattar alla tre böckerna.

Boken handlar om en fruktansvärd framtid där en rad krig har gjort
Nordamerika skakigt. Området är därför indelat i tolv distrikt. Varje år tävlar 24 ungdomar, två från varje distrikt, i Hungerspelen. Reglerna är enkla, en vinnare, en överlevare. Katniss syster Prim blir utvald att delta i lotteriet, men Katniss kan inte låta sin älskade lillasyster syster riskera sitt liv. Hon tar sin systers plats.

Väldigt spännande läsning då man får ta del av Katniss kämpande för överlevnad i de årliga hungerspelen. Det är väldigt svårt att inte ryckas med i historien. Man vill hela tiden veta hur det ska gå för Katniss som har alla oddsen mot sig i tävlingen. Och det blir väldigt svårt att lägga ifrån sig boken då man väl börjat läsa. Vad gäller filmatiseringen av boken så är det inte mycket från boken som utelämnats heller.

Kan starkt rekommendera boken och känner mig nu taggad att ge mig i kast med bok 2.

stina englund

2012-05-17

Katniss Everdeen en emotionellt efterbliven tjej som volonteer as tribute för sin lillasyster i hungerspelen.

Sååå sjuuukt bra bok! Är värd flera miljarder stjärnor! Alla borde ge boken en chans! Superduper!!

Victoria Antonsson

2012-05-15

Spännande, kuslig, intressant! En riktig bladvändare!

Sarah Marklund

2012-05-08

Tankeväckande, spännande, oförutsägbar och med ett väldigt bra språk. Tycker mycket mycket om denna.

Caroline Edlund

2012-05-06

när jag jobbade i garderoben en kväll var det en utav besökarna som fick mig att lova att läsa dessa böcker och jag är överlycklig att jag gjorde som jag lovade, bästa på länge!

amanda hildur

2012-05-06

Förväntingarna var inte speciellt höga när jag skulle sätta tänderna i The Hunger Games - men åh vad jag älskar att bli positivt överraskad. Collins inspireras av böcker som 1984, gamla gladiatorspel och ger en känga åt dagens samhälle. Hon får oss att stanna upp och tänka till: vart är vi egentligen på väg? Att huvudpersonen Katniss är brud och står för de klassiska "manliga" attributen och även den klassiska manliga delen av ett kärleksförhållande gör berättelsen ännu bättre i mina genusögon. The Hunger Games var en helt fantastisk ungdomsroman som fler borde läsa.

Elias Chougui

2012-04-29

Åh så spännande! Men acki spå sorgligt... Jag blir så depremerad när jag jag tillslut läst alla tre böckerna och ser vad huvudstaden har gjort med stackars Katniss...

Karin Löfstrand

2012-04-25

120423: Väldigt spännande men otäck historia! En härlig läsupplevelse under ett intensivt läsdygn. Inte fullt värd en femma men nästintill och det ska bli spännade att följa Katniss i fortsättningsböckerna.

Jakob Nylin

2012-04-22

Sanslöst spännande - inte bara själva Hungerspelen som är en extrem dokusåpa. Den värld som boken utspelar sig i är skrämmande på flera sätt.

Andreas Ruuth

2012-04-18

Hade jag vart i tonåren hade jag nog gett den en femma men den får nöja sig med en stark trea från mig. Faller på att den är lite väl tonårsromantisk och ytlig, men den är smart och spännande nästan hela tiden.

Emelie A

2012-04-17

Mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Fick inte alls intrycket av att den var seg i början, som jag har sett andra skriva. Tvärtom, jag gillar att det finns en liten "introduktionsperiod" i boken, för att man skall kunna få sig en bild utav Katniss liv, hur samhället ser ut, och så vidare.

Elin Rickmarker

2012-04-17

Jag såg filmen först. Hade nog inte tyckt att boken var lika bra om jag inte hade sett filmen först.

Oskar Henriksson

2012-04-17

Suzanne Collins bok Hungerspelen kan ju knappat ha undgått någon, speciellt inte nu när den också släppts som film. Boken är första delen i en trilogi som kretsar kring tjejen Katniss Everdeen och hennes liv både i och utanför de så kallade Hungerspelen. Boken utspelar sig i något som kan liknas vid en postapokalyptisk framtid där majoriteten lever under fattigdom och förtryck i ett antal olika distrikt. Dessa distrikt styrs av den rika eliten som bor i en futuristisk megastad. Och en gång om året så lottas en kille och en tjej fram från varje distrikt fram för att vara med i Hungerspelen, och det är ingen man frivilligt ställer upp på för spelen handlar om liv och död.

Själva Hungerspelen kan liknas vid en futuristisk dokusåpa där deltagarna slängs in i en enorm inhägnad där de sedan får kämpa för att överleva, siste man eller kvinna som överlever vinner och får förutom att behålla sitt liv även en mängd fina priser. Och allt övervakas och styrs av tävlingsledningen, sjunker tittarantalet så slänger de in lite extra vapen eller liknande för att höja stämningen. För givetvis direktsänds allt på tv, faktum är att mycket av invånarnas liv verkar kretsa kring Hungerspelen. Stylisterna framstår som civilisationens ledare och ytlighet premieras. Så här finns alltså en kritik mot alla de dokusåpor som vi redan idag fullkomligt drunknar i. Boken ställer sig frågan hur långt vi är beredda att gå för att skapa " bra tv"? Kan vi tänka oss en framtid där ungdomar låses in och sedan får döda varandra?

Tyvärr tycker jag boken faller lite på sitt eget grepp. Den är lika ytlig som den ytlighet den kritiserar. Bokens idé är egentligen riktigt bra och har en stor potential, men tyvärr har Suzanne Collins inte alls lyckats förvalta idén på ett bra sätt. Till exempel är bakgrunderna till både personerna och miljön extremt kortfattat beskrivna, och detta trots att den värld som boken utspelar sig är otroligt annorlunda mot dagens. Inte heller bakgrunden till Hungerspelens uppkomst beskrivs mer än ytligt. Som läsare vill man ju veta hur det kommer sig att världen ser ut som den gör och varför människorna agerar som de gör, utan den bakgrunden är det svårt att engagera sig i boken. Men visst som underhållning funkar det ändå ganska bra och i och med att boken är så ytlig och kort blir den också snabbt läst, du läser den lätt på två kvällar. Och jag måste erkänna att även om jag tyckte den var slafsigt utförd och ytlig så var den i bland riktigt spännande, så dålig är den inte, den är bara inte så bra som hypen antyder.

Andreas Linder

2012-04-16

Bryter kapitel på helt rätt ställen och ser till att man vill fortsätta läsa även nästa. I övrigt är den mycket läsvärd! Däremot är det en ganska dyster historia och om man gör samma misstag som jag att läsa denna efter 1984 så blir man snabbt smått paranoid.

Hanna Bragberg

2012-04-16

Den var riktigt ruskigt bra och obehaglig. Sträckläsning oundviklig. Tror inte jag törs gå och se filmen :-o.

Lars Lundin

2012-04-15

Bra driv i historien.

Karin Lundberg

2012-04-15

Hatkärlek till "The Hunger Games". Är långt ifrån frälst, men gillar ändå.

Ola Janåker

2012-04-14

Stundtals grymt spännande med en blinkning åt både S. King och W. Golding även om jag inte fullt ut begriper mig på karaktärernas agerande alla gånger. Ser fram emot uppföljarna.

Åsa G-H

2012-04-13

Absolut underhållande läsning, men det märks att det är en ungdomsbok. Är man införstådd med det så är den riktigt bra, trots att den är mycket enkelt skriven.

Maria B Hansson

2012-04-09

Köpte egentligen trilogin till dottern, men sögs in i historien. Mycket läsvärd även för vuxna. Parallellerna till vår egen samtid är många.

Anna Lena Johansson

2012-04-09

Helt otroligt fängslande bok, hoppas del 2 ligger i brevlådan i morgon :)

Sofia E

2012-04-09

Jag kanske skulle ha gillat boken bättre när jag var yngre, men nu fattar jag inte helt hypen kring den. Visst, den är spännande och stundvis svår att lämna i från sig, och jag gillar samhällskritiken som finns där. Men när jag läst klart tänkte jag nästan "jaha, var det här allt?" Kanske jag gillar helheten bättre om jag läser de andra böckerna i trilogin, men det är osäkert om jag är tillräckligt intresserad för att läsa fortsättningen...

Felicia A

2012-04-02

Älskar den! Jag upptäckte boken förra sommaren och efter att ha sett filmen läste jag hela serien igen. Den var mins lika bra andra gången som första. Helt klart min favoritbok!

Jennie Björklund

2012-04-01

Läste nog boken lite för snabbt på filmen, vilket gjorde att jag hade historian i väldigt färskt minne, så jag missade överraskningseffekterna. Däremot nu när jag börjat på nästa bok, så inser jag att det här är bra böcker...

Liv Danjoux

2012-03-31

Har sett filmen. UNDERBART :D

Simon S

2012-03-28

Minst lika bra andra gången jag läste den, men denna gång på engelska. Rekommenderar verkligen den på engelska då språket är mycket bättre, framförallt i låten som Katniss sjunger till Rue.

PL *

2012-03-26

Så himla bra! Ville bara fortsätta läsa.

Stefan Antonsson

2012-03-25

Intressant och oerhört spännande! Kunde inte lägga ifrån mig boken. Hoppas andra delen är lika bra!

Kamali 

2012-03-24

Väl mycket ungdomsbokstypiska upprepningar och amerikanskt tjejtrams för mig. I övrigt en hyfsat spännande roman.

Moa Johansson

2012-03-22

Spännande och intressant.

Pernilla Lindholm

2012-03-20

En otroligt bra och spännande ungdomsbok. Jag är snubblande nära en femma och vill bara hugga in på bok nummer två på en gång...

Carolina E

2012-03-17

Boken utspelar sig i framtiden i ett splittrat USA
som efter år av krig är splittrat i 12 olika distrikt.
Katniss bor i distrikt 12 som är känt som koldistriktet
där hon och hennes vän Gale kämpar mot
svälten och misären genom att tjuvjaga i skogen.

Varje år går Hungerspelen av stapeln
där två ungdomar från varje distrikt lottas fram för att delta.
Det är en kamp på liv och död
där bara den sista överlevande vinner
och allt direktsänds i tv.

Det här är en ungdomsbok
och därför är den relativt lättläst
men samtidigt behåller den tempot
under hela tiden för att aldrig tappa läsaren
och författaren använder sig mycket av cliffhangers
vilket jag är ganska så såld på,
billigt trick för att aldrig kunna sluta läsa.

Det är även det som gör den så pass bra
spänningen, tempot och faktiskt även handlingen.
Det enda jag har lite svårt för är att det ibland
kan bli lite mycket kärlekstrams,
men det finns säkert de som tycker att det gör boken ännu bättre.

Lyd helt enkelt mitt råd och läs den!
Den passar alla.

2012-03-15

Jag bara älskade denna bok, det var ett bra tag sedan jag läste en sådan bra bok.
Det jag kan säga om den är att den var lite trög i början men sen när spelet kom igång så släppte allt & den blev bara bättre och bättre =)

Eva Sonesson

2012-03-12

Bra. Mycket bra. Men sista halvan är lite lång.

Amanda S

2012-03-12

Hade väntat mig mer efter allt jag hört om den men ändå en bra bok. Relativt lättläst.

Hanna Marie Carola

2012-03-12

Himla bra bok! Jag tycker om att den inte stannar upp och kletar in sig i jobbiga partier. Ren och skär underhållning, det behöver inte vara krångligare än så.

Sina Ar

2012-03-11

Fantastisk bok, verkligen. Men jag tror nog att det beror mer på själva idén än Suzanne Collins språk. För det rycker jag är lite väl enkelt och stundtals tråkigt. Kanske därför det har blivit ett fenomen, för att unga tonåringa kunnat hänga med. Men storyn är one of a kind! Värd att läsas, utan tvekan.

Taliah Pollack

2012-03-08

Kom på mig själv med att bli hungrig och hela tiden behöva äta något medan jag lyssnade på den här boken. Hoppas verkligen att det samhällskritiska genom smarta paralleller med vår nutid behålls i filmatiseringen.

Liv Danjoux

2012-03-07

En av de bästa böckerna som NÅGONSIN skrivits! INGEN får skriva elaka saker om den när jag är i närheten >:(

Erika Nilsson

2012-03-02

En spännande bok och väldigt bra skriven hoppas jag kan skriva något så spännande när jag blir stor.

Rebecka Tjäder

2012-02-23

Verkligen jättebra! Mot slutet ballar den ur en liten stund och jag skulle kanske egentligen vilja ge betyget 4.7 eller något, men den samlar sig sedan. Extremt spännande genom hela boken med underbara karaktärer.

Celine Boklus

2012-02-19

Det känns som om jag var sist att läsa denna bok. Alla verkade ha den som favorit och kastade lovord om den. Nu förstår helt klart varför! Jag låg och läste nästan hela natten, helt fängslad tills jag var tvungen att sova. Idag läste jag ut den. Jag satt fastklistrad från första till sista sida. Jag fick tårar i ögonen några gånger och kom på mig själv med att sitta och le. Det enda jag blev lite besviken på var slutet... Där tycker jag Katniss gjorde helt fel mot vad jag ville. Men det finns ju en del 2 och 3 så jag får hoppas på att det jag hoppades på händer i nästa del!
Den här boken är iallafall helt klart en av mina favoriter och ska få en hedersplats i min bokhylla!
Den var verkligen, verkligen läsvärd.
Ska kanke läsa lite på del 2 idag för jag är så nyfiken. Men det får inte bli hela natten den här gången...

Denice Nygren

2012-01-27

Börjar som en två:a ökar till en 5:a för att sista sidan bara göra mig besviken och tvungen att läsa catching fire. I snitt en klar 4:a!

Emelie Rokicki

2012-01-24

Fängslande och spännande till slutet!

Helena Hallin

2012-01-18

Spännande bok som var svår att släppa! Längtar tills jag får tid att läsa fortsättningen

Janni Andersen

2012-01-15

Hade visserligen inte så höga förväntningar, men boken förbluffade mig!

Hanna Persson

2012-01-11

Mycket bra

Maria Lindén

2012-01-08

Den här boken hade nästan allt som jag vill ha i en bok. Den var verkligen beroendeframkallande och egentligen vill jag bara slänga mig över de två andra böckerna i serien!

Johanna Jigström

2012-01-05

Postapokalyptisk och mörk. Precis som jag vill ha det.

Maria Klingberg

2011-12-20

Jag säger som Stephen King "Jag kunde inte sluta läsa...Beroendeframkallande". Boken är lättläst och spännande vilket gör att man genast vill ge sig på uppföljaren. Ser fram emot att se filmatiseringen eftersom den verkligen har potetial att bli en riktigt bra action/sci-fi-rulle.

Beata Ahlberg

2011-12-18

Den här boken har precis det man vill ha av en riktigt bra bok. den var spännande, rolig, romantisk o.s.v. Alla bara måste läsa en sån här bra bok minst en gång i livet.

Simon S

2011-11-27

En bok som passar mig perfekt. Den är spännande, skrämmande och underbart kritisk med några skämt här och där. Det tog inte lång tid efter att jag börjat läsa boken innan jag lade boken ifrån mig, färdig läst.

Annelie Jonsson

2011-11-25

Otroligt spännande triologi! Förstår dock ej att denna bok/serie hamnat under barn. Skulle ej rekommendera den till barn!!!

Annelie Jonsson

2011-11-25

Otroligt spännande!

Daniel Majling

2011-11-22

En Battle Royale och The Running Man för Twilight-generationen. Inte perfekt men särskilt mittenpartiet var spännande.

Cecilia Raalas

2011-11-13

Riktigt grym äventyr och action bok

Michaela Schuller

2011-11-08

Ser fram emot filmen, men den kan aldrig bli så bra som boken.

Ida

2011-11-03

jag gillar mkt! rekommenderar!

Victoria Lidin

2011-10-04

Jättebra!! Blev helt beroende sv boken! Ska läsa de andra delarna snart, riktigt spännande :D

Alex Selldin

2011-10-04

Jäkla Plagiat!

Detta är en läskig ungdomsbok om hur 24 barn blir inkastade i en arena på liv och död som tv-underhållning. Boken är en dystopi, dvs. den utspelar sig i en dyster framtid (från grekiska, betyder ungefär ”dålig plats”, motsatsen till utopi). Boken har fått mycket uppmärksamhet och kommer som film 2012. Det finns två officiella trailers, se förlagets hemsida: http://www.bonniercarlsen.se/Press/Nyheter/Forsta-trailern-till-Hungerspelen-ar-har/

Jag läste boken på engelska. Jag brukar inte läsa på engelska, men min yngsta dotter har boken i läxa i just engelska så vi har turats om att läsa och berätta vad vi tycker. Det gick faktiskt bra (att läsa på engelska) på grund av att det är ett ganska okomplicerat språk i den. Hungerspelen är väldigt lättläst, välskriven och nästan varje kapitel slutar med cliffhangers.

Temat dokusåpa tror jag är lysande och tilltalar ungdomar, många är ju uppvuxna med det och rätt less på det nu. Huvudpersonen är också mycket intressant, hon är väldigt speciell och jag skulle inte alls reagera som hon om jag utsattes för samma saker som hon hamnar mitt uppe i. Men jag förstår ändå hur hon tänker och varför hon agerar som hon gör, författaren är väldigt utförlig i hur huvudpersonen tänker (kanske svårt att förmedla på film?). Det är ju på liv och död när de är där i arenan, författaren förskönar verkligen inte våldet. Boken riktar sig alltså inte till barn utan ungdomar, kanske det blir 15-årsgräns på filmen? Men det finns något fint budskap ändå i boken, att folket där i framtiden (främst tv-tittarna) ändå vet innerst inne vad som är rätt och fel, fast de som har makten och media i sin hand är helt osannolika. De har hamnat så långt ifrån folket att tv-tittandet där i framtiden är obligatoriskt eftersom folk inte vill se eländet. Medan folket i staden lever ett liv i någon sorts utseendefixerad lyx, svälter folket i de olika distrikten.

Huvudpersonen Katniss (hon är döpt efter en växt) har haft en tuff uppväxt i distrikt 12 (koldistriktet), där bristen på mat varit central, men hon är ändå typ trevlig och värnar människovärdet, där andra kanske skulle lägga sina värderingar åt sidan och roffa åt sig och/eller gå över lik för att överleva. Hon är en sympatisk person, men tillbakadragen och sluten, inte alls lika lovable och gullig som t ex Harry Potter. Boken ställer frågeställningar kring moraliska dilemman och jag tror många ungdomar uppskattar det. Boken beskriver mobbing-tv dragen till ytterlighet. Jag ger boken 7 av 10 kakor men jag kommer nog inte att läsa de två andra delarna i trilogin (Fatta eld och Revolt) trots att det är i min genre. Som sagt, böckerna vänder sig till en yngre publik. Men jag kommer självklart att se filmen!

Rebecca Levander

2011-10-02

Maddes Bokblogg

2011-09-28

Jättebra ska läsa de andra böckerna i serien så fort jag hinner

Elisabeth J

2011-09-23

Riktigt, riktigt bra!

Marie Rös

2011-09-13

En sån där bok som fortsätter att cirkulera i huvudet även mellan läsningarna. Helt klart läsvärd! Väcker många tankar om vad det är för värld vi lever i!

Jonna Stenlund

2011-09-12

Jag struntar i att det är en ungdomsbok och skriven därefter. Jag struntar i att "jag - formatet" går mig på nerverna. Alla böcker som får mig att glömma bort tandläkartider och hemtentor medan jag läser dem är värda min kärlek.

Gunilla Jönsson

2011-09-12

En bra och fänslande historia, även om karaktärerna känns lite omogna. Men det är ju en ungdomsbok.

Emelie Svensson

2011-09-12

Spännande läsning. Hade svårt att slita mig från boken.

Magnus Bergström

2011-08-25

Boken är inte särskilt bra skriven, faktiskt så känns den trots temat rent av barnslig i vissa episoder. Däremot är jag ett tillräckligt svagt hjärta för dystopier för att ändå vara intresserad av att läsa vidare serien efter första delen, världen som byggs upp och åtminstone vissa av karaktärernas öden blir svåra att hålla sig borta från.

Iris Eriksson

2011-08-14

Jag gillar den. Min kompis har hållt på i år om att jag ska läsa dem och till sist gav jag upp. Tyvärr hade jag så höga förväntningar om den så den blev inte lika bra som den kunde ha blivit.. Sedan så var jag inte säker på om jag gillade Katniss i början, eftersom hon verkligen... använder Peeta. Han ser bara henne och älskar henne mer än sig själv men hon ser inte ens det. visst, jag förstår också, så bli inte uppretade, hon försöker bara överleva, jag hade antagligen gjort samma sak, men jag är också en romantiker och tycker också att hon är.. kall,

Josefin Bergström

2011-08-13

Det var min syster Sanna som tvinga mig att läsa hungerpelen. Efter andra kapitlet var jag fast, jag kunde inte slita mig från den till den var slut, och då grät jag av både av lycka och sorg. Jag ska hugga tänderna i andra nu"`!

Monika Häägg

2011-08-01

spännande och hemsk framtidsvision. Går bra att läsas även av en äldre tant!

Lina Viklund

2011-07-24

Läste den på en enda dag. Otroligt spännande, om än en aning förutsägbar. Dock kvarstod frågeställningar som gjorde det omöjligt för mig att lägga ifrån mig den!

Jonas Eklundh

2011-07-15

Spännande bok, tydligt riktad mot läsare yngre än mig. Dåligt med exposition, historien berättas för snabbt. Slutet var väldigt spretigt och man visste varken fram eller tillbaka. Osäkert om jag kommer läsa fler böcker i serien.

Freddy K

2011-07-05

I sina bästa stundet olidligt spännande, men vill kanske inte kalla detta för direkt bra litteratur.

Henrik Fogelberg

2011-07-04

Mycket spännande bok som jag sträckläste. Samtidigt är det en svidande kritik mot dagens dockusåpasamhälle.

Linda Åslund

2011-06-21

Hoppsan, började på den igår kväll och råkade fångas så att jag läste ut hela under natten. Hade noll förkunskaper om boken och grät därmed för tredje gången redan på sidan 38. Det blev inte lika tätt mellan tårarna framgent i boken även om ämnet är ungdom och grym död ... Karaktärsteckningen av hjältinnan är det som håller spänningen uppe. Förstår att den blir film.

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Rekomenderar ALLA att läsa denna boken! Den är helt otroligt bra!

Sara Johansson

2011-06-01

en spännade bok som man lätt fasta i men de va nåt som saknades för man skulle bli helt uppslukad så de blir en svag 4:a

Sofie Petersson

2011-05-27

Spännande ungdomsroman som utspelar sig i framtidens nordamerika. Årets största händelse är de såkallade Hungerspelen. 24 slumpmässigt utvalda tonåringar tävlar om att överleva. Alla mot alla. Endast en överlever. Påminner om premissen i filmen Battle Royale men annars är likheterna få. Hungerspelen är svår att släppa ifrån sig och tar ett futuristiskt grepp på ungdomsgenren. Första boken av tre. Föredrar den här serien framför Twilight-böckerna. Perfekt present till lässugna 14-åringar.

Natasha Illyés

2011-05-22

Svidande samhällskritik med en smart kvinna i centrum. Otroligt spännande med små medel.

Lovisa S

2011-05-10

Dystopin och Katniss faller mig mycket i smaken. Jag blev berörd och sträckläste. Men boken får ändå bara en trea på grund av språket (boken är kanske bättre på engelska orginalspråket?), dessutom känns historien noga utträknad av författaren trots överraskningarna, något fattas men jag kan inte sätta fingret på vad. Mycket bra ungdomsbok dock! Och jag ser framemot filmen och att läsa Fatta eld förstås..

Elin Möllerstedt

2011-04-27

Synnerligen spännande historia trots att jag brukar ha svårt för framtidsvisioner. Kände mig manad att läsa åtminstone den första boken i trilogin när jag hörde att böckerna skulle bli film. Den var så pass bra och underhållande så att jag fortsatte direkt på den andra delen. en cliffhanger med andra ord.

Hannes Took

2011-04-17

Hade höga förhoppningar på denna men blev lite besviken. Jag älskar idén och temat, men jag tycker inte det når ända fram riktigt, den känns lite för enkel.

amorina ahlsell

2011-03-31

grymt bra bok, en av de bästa jag läst!

Anna Johansson

2011-03-03

Mkt spännande ungdomsbok, hade svårt att lägga ned den. Låg och tänkte på handlingen när jag skulle sova, vilket är ett tecken på att den bok är väldigt bra, men det är ändå något som fattas för min del för att det skall bli en femma. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är... Det skall iaf bli riktigt roligt att se filmatiseringen av boken, känns som att boken är skriven för att bli film.

Helena Sjögren

2011-02-14

Tips av döttrarna som läste denna. Började småläsa, men kunde sedan inte släppa den ifrån mig. Kan det gå såå långt!?

Helena Rehn

2011-02-11

Mycket beroendeframkallande bok. Jag kunde inte sluta läsa den förrän den var slut.

Eva Bohman

2011-02-11

Spännande, kunde ha blivit en 5:a men något saknas.

Anna Nyman

2011-02-01

Jag håller med om att den är vädligt spännande och inbjuder till sträckläsning. Tycker dock att intrigen är alldeles för förutsägbar och det händer aldrig något som faktiskt ställer saker på ända. Och så har jag från första meningen svårt med språket.

Ally Regins

2010-12-25

Jag streckläste den, och nu känner jag att jag måste läsa nästa del snart!

Sofie Nilsson

2010-12-05

Spännande men för hemst för min smak!!

Karin Berg

2010-10-11

Hungerspelen av Suzanne Collins är första delen i en triologi om flickan Katniss som deltar i något som heter Hungerspelen. Ett direktsänt spel på liv och död.

Varje år är det slåtterfest och av alla 24 distrikt så lottas en flicka och en pojke mellan 12 och 18 år som måste delta i de årliga Hungerspelen. Två från varje distrikt. Hungerspelen är något regimen har bestämt att det ska finnas. Allt för att påminna folken om att de aldrig är starkare än de regerande, och att de aldrig kan göra revolt. 24 unga deltagare är tvingande att delta i spelen där bara en kan vinna. Den som överlever.

Hungerspelen av Suzanne Collins är första delen i en triologi om den unga kvinnan Katniss som egentligen, mot sin vilja, blir en symbol för frihet eftersom hon väljer att ta sin systers plats. Folket som styrs under regimens lagar är ett förtryckt folk. Alla är indelade i olika distrikt för att hålla revolter borta och för att kväsa varje tanke på frihet. Katniss är van vid sitt liv och van vid att från 12 – års ålder leva med skräcken att bli uttagen till Hungerspelen. Det är en del av deras liv. Men i henne pyr ilskan. Ilskan att styras och ilskan över att inte våga göra någonting. Och när hon deltar i Hungerspelen så växer hennes ilska mot regimen. Med från distrikt 12 följer även Peeta, en kille i samma ålder som Katniss. De ska kämpa mot de andra 22 delagarna i en kamp om liv eller död. Och de ska kämpa mot varandra, trots att varma känslor växer mellan dem. För bara en kan överleva.

”Hungerspelen” är en framtidsberättelse men påminner om idag. Idag har vi otaliga tv- såpor där unga människor deltar helt frivillig. Där de vänder ut och in på sina liv 24 timmar om dygnet, medans vi andra passivt tittar på. Deltagarna blir styrda av tv-bolagen att göra saker de aldrig annars skulle göra. Och de tror att de gör det frivilligt. Så ser det ut hos oss idag. ”Hungerspelen” är ett långt grymmare tv-program men ändå kännas det som om Suzanne Collins slänger i en slev samhällskritik när hennes bok handlar just om en tv-såpa. För trots att det handlar om att den starkaste ska överleva så är det tv-bolaget/regimen som styr vem som ska segra. Och varför de ska segra. Och folket bara tittar på och deltar passivt.

Hungerspelentriologin är böcker skrivna för unga vuxna men jag måste säga att jag gillade Hungerspelen för den är vansinnigt spännande. Språket är enkelt och konturerna på personerna är också relativt enkla. Men vad gör väl det när jag inte vill lägga ifrån mig boken? vad gör väl det när jag hellre läser en sover en timme extra?

Och jag började läsa del 2, Fatta Eld, så fort jag var färdig med del 1, Hungerspelen. Recension kan ni läsa här inom en snar framtid. Ett par dagar faktiskt.

2010-07-14

Bra, men påminner väldigt mycket om Stephen Kings "Maratonmarschen" som är en av mina favoritböcker.
Den skulle ha fått ett högre betyg om jag inte hade sett vad del 2 handlar om och således visste hur den skulle sluta.

Karin Söder

2010-06-02

Hemsk, fruktansvärd, läskig och alldeles underbart skriven!

Stefan Hall

2010-03-28

Jag rekommenderar filmen "Battle Royale", eller Stephen Kings "Maratonmarshen" istället för den här boken. Den var i min mening måttlig roande och den saknar ovanstående rekommenderade verks samhällskritiska bett.

Julia Nilsson

2010-03-26

Det mest spännande jag läst på ett tag, men det är bäst att inte tänka för mycket på den, för då upptäcker man alla brister. Lite som Twilight-sagan alltså. Men perfekt som sträckläsningsbok:)

Lisette J

2010-02-12

Mitt hjärta bankade fort vid slutet av varje kapitel. Läs!

Charlotta Rylander

2009-11-29

Så bra, spännande, underhållande med lite romantik och även tänkbart. Både jag, sambon och 10-årige sonen gillade den. Ska ge den till mamma!

Lotta Blomkvist

2009-10-12

Boken är bra skriven och svår att lägga ifrån sig. Tyvärr är det en ganska exakt kopia av Stephen Kings "Maratonmarchen", men eftersom den här riktar sig till en yngre publik gör det ju inget för de har säkert inte läst den.

R Lindqvist

2009-10-12

Detta var min första dystopi och jag kommer nog inte läsa fler böcker i denna genre, eftersom det nästan blir skrattretande bedrövligt. Jag tyckte inte alls om den här boken men jag är tvungen att ge den en fyra eftersom den är så välskriven. Det är första gången jag tycker att den konstiga tempusformen presens fungerar i bokform och det gör tillbakablickarna tydliga. Hungerspelen har ett fantastiskt driv i berättartekniken och jag kunde inte lägga ner den.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Bäst 2009. Trots att jag var skeptisk (och envis) till det amatörmässiga omslaget började jag läsa den och sen kunde jag inte sluta. Mest spännande bok NÅGONSIN. Tvåan är en lycklig tvåäggstvillingsyster - precis lika bra men inte lika -dan. HETT TIPS!

Maria Sohlman

2009-09-20

Ruggigt spännande ungdomsbok som mycket väl kan läsas av vuxna. En skrämmande framtidsskildring av ett totalt odemokratiskt samhälle som spårat ur, där tv står i maktens tjänst och utnyttjas helt utan samvete( fick tipset av min tonåring!)

Rebecca B

2009-09-17

Bästa sommaren 2009

Jennie Aagesson

2009-09-04

Den här boken fastande jag för direkt. Efter att den legat i "att-läsa-bok-högen" på soffbordet i flera veckor tog jag till slut tag i den. Och den hamnar på tio-i-topp-listan. Ska genast beställa uppföljaren!

Hungerspelen var rysligt bra! Det var en bra handling och det hände saker hela tiden!! Verkligen läst värd och längtar efter nästa del!

Madelene Helgesson

2009-07-31

Den här författaren vet verkligen när hon ska avsluta ett kapitel. Det blir svårt att lägga den ifrån sig för man vill hela tiden veta hur det kommer att gå för vår tuffa hjältinna. Får en fyra, för slutet kändes lite... konstigt.