Hungerspelen

Collins, Suzanne

| 2008

Olympiska spelen möter Flugornas herre i en nära, trovärdig och stark skildring inifrån Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!    Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn...

Den var väldigt bra, men i början var den ganska seg.

den här boken var spänande och passar perfekt till den som gillar kusliga och också lite romantiska böcker

Ingrid

2021-07-27

Riktigt bra

Marianne Skoglund

2020-12-02

Njutbar prequel till Hungerspelen, som lämnar slutet öppet för fortsättning om intresse finns. Gillar verkligen porträttet av Coriolanus och hur han vacklar i sina övertygelser.

Rebecka Nyman

2020-11-30

En bok som läsare verkar antingen hata eller älska. Jag tillhör de läsare som älskar den. Självklart saknar jag Katniss medan jag läser. Men jag gillar att få ännu mer bakgrund till böckerna om Katniss. Jag tycker att denna bok har samma sorts historia som jag tilltalas av och på så sätt liknar de andra om hungerspelen. Jag får en djupare inblick i karaktärer och platser jag redan har stött på i de tidigare böckerna. Den har en del vändningar vilket jag också uppskattar. Jag kunde och ville inte sluta läsa förrän den var slut.

I really liked this book. I have seen that it is hated by some and loved by others. I belong to the readers that love this book. It gives me more knowledge about charakters and places that I have read about in the books about Katniss. It also has the same kind of story like the books about Katniss and also it has twists that I really enjoy. I didn't want to stop reading since I started reading it.

Hanna Melin

2020-09-05

Coriolanus Snow, mmmmrw, så man hatar honom redan från start. <3 Och så är han ”hjälten” i denna roman? Tack och lov för att den slutar som den gör, I KARAKTÄR. Men det faktum att Lucy Gray bara FÖRSVINNER i slutet är så jävla nesligt och ovärdigt både henne och den påstådda kärlekshistorien. Jag ville se ond bråd död, det hade varit tusenfalt bättre.

Anna Hedenstedt

2020-08-01

Kul att komma in i hungerspelenvärlden igen! En spännande vinkel på världen, med unge president Snow som huvudperson, och gediget arbete med Lucy Grays sånger. Tyvärr tappade boken lite fart mot slutet.

Sonja Akpinar

2020-07-23

Tyckte inte om ondskan i boken, inte min stil. Men boken är välskriven

Gustav 10 år:
Jag lyssnade på Hungerspelen och jag tyckte att första boken var en trepoängare men ångrade mig när jag lyssnat på tvåan. Detta är en femma.

Det är spännande och man vill bara lyssna och ingenting annat.
Boken är ganska makaber men man klarar det.

Mycket bra bok!

Gustav 10 år:

Det är spännande och man vill bara lyssna och ingenting annat.
Boken är ganska makaber men man klarar det.

Mycket bra bok!

My.loved.books

2020-07-12

Det kändes oväntat bra att återvända till Panem; trots Allt som Hungerspelen innebär… En Spännande, obehaglig och brutal läsupplevelse… På Så Många plan…

Detta är den fjärde boken om hungerspelen. Men den utspelar sig 64 år tidigare än den första boken i trilogin. Vi får här följa med när de tionde hungerspelen ska gå av stapeln och det är det första med mentorer (det som Haymitch var för Peeta och Katniss).

Här får vi träffa den unge Coriolanus Snow den framtida presidenten för Panem. Som blir mentor för ”flickan från distrikt 12”; sämsta tänkbara för en Snow som är en aktad huvudstadsfamilj. Bakom kulisserna ser det inte riktigt så ut. Efter det stora kriget som är orsaken till varför hungerspelen finns drabbades även en familj som Snow hårt; både på det personliga och det praktiska planet.
Men när det är dags för Slåttern i distrikt 12 blir alla inklusive Coriolanus förvånade när de får se de bägge deltagarna. Distrikt 12 är hårt förtryckta av regimen i huvudstaden men av någon anledning speglas inte detta i de två deltagarna; Jessup och Lucy Gray.

Vi får följa med bakom kameran av hungerspelen och hur deltagarna hanteras innan de börjar sin kamp om att överleva det tionde hungerspelet. Men innan spelet drar igång hinner det hända en hel del som förändrar framtiden för Coriolanus och ”hans” deltagare Lucy Gray.

En bok som är brutal och bitvis behöver i alla fall jag blunda (vilket gör läsandet betydligt mycket svårare…) p.g.a. dess råhet. Men hela tiden finns det ”de där” som lockar mig att läsa vidare… För Er som läst Hungerspelen; Jag blev i alla fall Inte besviken!

Nina Gustafsson

2020-07-06

Berättelsen om President Snows ungdom och om hungerspelens tidiga utformande bådar gott som intrig, dock saknas något i gestaltningen av Snow och boken blir lite platt iallafall i jämförelse med de andra.

A.new.world

2020-06-03

Jag är ett stort fan av filmerna men böckerna var något helt nytt, älskar med hela mitt hjärta, så många fina och spännande detaljer!

Liza Stöllman

2018-03-19

Sjukt bra ett stort ja ett måste att läsa för att den är så bra!!

Karoline Norheim

2017-06-18

Den är så bra ett måste att läsa helt klart!

Emelie Östborg

2017-05-11

Hungerspelen är bra..... läs dom säger ja bara, du kommer att fastna!!

Sanna Carlborg

2017-05-08

En närmare presentation är kanske överflödig, men här kommer i alla fall en kort. Katniss Everdeen lever i en misantropisk framtid där världen är uppdelad i distrikt styrd av en diktatorisk och exploaterande huvudstad där allt är konstgjort och förljuget. Själv bor hon i det fattigaste distriktet, som producerar kol. Varje år ska distrikten skicka deltagare till ett bestialiskt "hungerspel" där bara en kan segra. Katniss går i sin syster Primroses ställe. Med henne följer bagarsonen Peeta som hon känner sig stå i skuld till p g a en händelse i barndomen. Därpå följer en fruktansvärd berättelse där barn slaktar varandra, men det finns också plats för en kärlekshistoria som handlar mer om överlevnad än passion. Eller?

Jag gillar "Hungerspelen" starkt. Det är en lysande spännande bok och den är starkt samhällskritisk. För hur himla lik är inte den där världen egentligen vår? Tyvärr såg jag filmen innan boken, men den är ju också bra.

Ebbe K

2017-01-09

En väldigt bra och händelsefull bok som får läsaren att inte kunna släppa boken. Bra!

Anna Andreasson

2016-07-11

Av någon anledning hade jag inte så stora förväntningar på denna bok men blev väldigt positivt överraskad. Gillade verkligen denna bok så det blir att läsa de andra två delarna.

Helena R

2016-01-19

Tankeväckande ur många vinklar. Hungerspelen som maktmedel att visa vem som bestämmer samt våld och död som underhållning. Snabb och lättläst, den fångade mig verkligen, en sådan bok där jag vill veta vad som händer, men samtidigt vill jag inte att den ska ta slut.

Isabella Applebaker

2015-09-28

En riktigt spännande bok, från första sidan!

Noella Bergsman

2015-08-31

Boken är väldigt spännande och är svår att lägga ifrån sig när man börjat läsa.

Lina B

2015-08-12

Skulle kunna vara den bästa bokserien för unga (och vuxna) som finns..

Izabela Horn

2015-07-31

Lika bra som filmen, synd att jag såg filmen innan jag läste boken. Bra ungdomsbok

Lars Willfors

2015-04-20

Fartfylld, dystopisk actionromans med feministiska undertoner. Inget jättemärkvärdigt.

Anders Friberg

2015-04-01

Oväntat bra, hela familjen lyssnade på den på väg till fjällen och vi kunde inte sluta när vi kom fram....

Linda Sonnvik

2015-03-18

Fångade mig från första stund. Man kan inte lägga ned boken. Alla tre böckerna är fantastiska även om sista delen (Revolt) egentligen är aningen för rå för min smak.

Erica S

2015-03-10

mycket bra bok

Dalila Sakal

2014-10-15

En mycket bra bok

Catrin ....

2014-08-23

Oerhört spännande från första till sista sidan!

Caroline Lundberg

2014-07-18

Älskar den

Therese Östman

2014-06-26

Älskar boken, riktigt bra. Spännande, det går inte att lägga ifrån sig den. Betyg: 5

Uppenbart plankad från Battle Royal, men det får man väl ta. Tycker också den (eller personerna i den) alltför lätt ser de andra deltagarna som sina fiender istället för "staten", "systemet", etc. Men båda de punkterna kan nog lösa sig med tanke på att det här även finns två uppföljare. Språket känns på nåt sätt i torftigaste laget, men historian och världen är ändå engagerande.

Jessica Lindh

2014-04-11

Mycket bra bok! Här får vi läsa från Katniss perspektiv, vilket gör allt mycket annorlunda från filmen (ifall man har sett den). Lättläst, bra språk och helt enkelt underbar!

Ida Andersson

2014-02-21

Gillar böckerna mycket men saknar mer samhällskritik. Tyvärr läste jag den på svenska och översättningen var en av de värsta jag någonsin sett.

.. ..

2014-02-17

Fängslande!

Grym!! Spännande från första till sista sidan! Galen, men å så bra :D

2014-02-06

Många är de som läst och fullkomligt älskat Hungerspelen och jag har känt mig lite utanför och ovetande. Nu har även jag läst den. Men älskar den gör jag inte. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/hungerspelen-av-suzanne-collins.html

Andreas Karlsson

2014-01-30

Rekommenderas starkt.

Irene Malmeling

2013-12-27

Sträckläste denna hypade ungdomsbok som faktiskt har ALLT!

Sara Frimodig

2013-09-23

Efter att ha sett filmen så ville jag också läsa boken. Som alltid när man läser en bok efter att ha sett filmen så förstörs mycket av ens egna bilder och i en bok som denna, som bygger mycket på spänning, försvinner lite av det som gör boken så bra! Jag tyckte ändå att det var en väldigt bra bok om ett fruktansvärt framtidsscenario och jag slängde mig genast över del två och tre efter att ha läst denna!

Eva Pettersson

2013-09-17

Nej, Hungerspelen var inte min grej. Förstår inte riktigt varför den blivit så upphaussad. Förutsägbar och inte särskilt engagerande, tyvärr!

Lina Westerberg

2013-08-16

Minns fortfarande starkt hur jag fick rysningar (fysiskt) över hela kroppen en bit in i första kapitlet då jag insåg att detta är så mycket större än en vanlig bok. Det är en högst politisk och samhällskritisk berättelse som väckte väldiga tankar och insikter om vår världs beskaffenhet hos mig.

Anders Hildingsson

2013-08-01

Lättläst och mycket spännande bok som man bara inte kan lägga ifrån sig. Rekommenderas starkt!

Ingeborg Amnéus

2013-07-29

Förutsägbar och faktiskt lite långtråkig (alla cliffhangers till trots), men hade jag läst den som 15-åring hade jag nog älskat den.