Hungerns visa

I Hungerns visa berättar den franske författaren och 2008 års Nobelpristagare i litteratur Jean-Marie Gustave Le Clézio, född 1940, i fiktiv form om moderns erfarenheter under andra världskriget. Hungern i olika bemärkelser utgör mittpunkten i romanen. Med träffsäker hand skildrar Le Clézio en värld i upplösning under krigsåren. Samtidigt tecknar han inlevelsefullt ett varmt, oförglömligt kvinnoporträtt. Av J. M.G. Le Clézio har förlaget även gett ut Afrikanen (2005), Allt är vind (2007) samt Raga (2008). Pressröster: "Ett storslaget kvinnoporträtt har vi fått genom Hungerns visa och bevis nog för att inte släppa greppet om fjolårets nobelpristagare när nu en ny träder till." Västerbottens-Kuriren "Hungerns visa är en vacker men osentimental historia om livets självt." Smålandsposten

John C

2014-11-02

Om "Afrikanen" berörde författarens relation och syn på sin far, är det modern som har huvudrollen i denna bok. Här berättas om hennes familj och uppväxtförhållanden innan och under andra världskriget. Ett gripande öde och en läsvärd bok som dock aldrig når upp till "Afrikanen".

Evert Nilsson

2013-09-04

Nu när jag läst den här boken, förstår jag varför leClézio fick nobelpris! Den är läsvärd , beskriver relationer och människors förhållande till omgivnimgemn inkl. krig på ett klarsynt och intelligent sätt.