Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Jonasson, Jonas

| 2009

Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar om en månadslång jakt genom Sverige...

Helena R

2018-01-18

Jag kan se hur denna bok blev en sådan succé och varför folk gillar den. Författaren har byggt upp en arsenal av excentriska karaktärer, ihop vävda med riktiga, historiska personer. Beskrivningarna av platser, folk och händelser är bra och fina, samtidigt som historian är bra utforskad och presenteras på ett relativt lättsamt sätt.

Det blir för mycket, det blir för överdrivet. Speciellt den del som utspelar sig i nutid, den är så osannolik att det blir en fars, för tyvärr försöker författaren hålla kvar handlingen i vår värld. Karaktärerna, om än välbeskrivna, känns som karikatyrer.

Delarna som tittar tillbaks på Allans, den eponymiske hundraåringen, liv är mer intressanta. Ja, även här slår osannolikheten igenom, att allt detta skulle ha hänt samma person känns orimligt, men delarna var för sig är rimliga och lärorika.

Så, ja. Jag förstår att folk gillar denna, ibland lite farsartade, bok. Men den var inte för mig. Det var en snabb- och lättläst bok och språket var för det mesta bra. Jag tror att författaren hade kunnat skriva mycket bättre böcker, men varför ändra ett vinnande koncept nu?

Inger Lundqvist

2017-11-28

En svensk klassiker

Angelika N.

2017-06-27

Bitvis intressant. Min pappa gillar den mer än vad jag gör. Jag la ihop våra betyg och snittade på mitten!

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Bra och läsvärd bok!

Dock tråkigt och se hur författaren utpekar polisutredaren i boken, för det dras betyget ned.

Annars allt gott och boken rekommenderas att läsa en varm sommarkväll med gärna nått gott att dricka.

Fyra av fem!

Therese Olsson

2017-05-23

Helt ok, men tycker den känns lite rörig.

Camilla Johnsen

2017-04-24

Jätte bra och rolig bok

Jag gillade boken. :) Den var lite seg mellan varven men helhet bra. :)

Jag gillade boken. :) Den var lite seg mellan varven men helhet bra. :)

Mariann Winge

2016-02-16

Något av det värsta dravel jag någonsin läst! Gav upp efter halva boken

Daniel Carlson

2016-02-08

Boken har periodvis både ojämnt och svajigt tempo. Bitar jag verkligen gillar är den första flykten från ålderdomshemmet. Där Allan rymmer innan sitt 100-årskalas och snor en väska med pengar.

Han och medbrottslingen Julius flykt från rättvisan hade kunnat bli en ytterst underhållande berättelse speciellt med 50 miljoner kr i bagaget och möjligen med hjälp av någon av Allans gamla bekanta ute i världen?

Men istället för denna dynamiska duo dör spänningen efterhand när flykten blir till en cirkus; med elefanter, gula bussar, korvgubbar som läst 30 år på universitetet och en kriminell gängledare. En gängledare som helt sonika nöjer sig med att hans underhuggare blivit mördade och att hans pengar dessutom kommer i händerna på förövarna, som han ger ger sig i lag med efter att de kört på honom med den ovan nämnda bussen. Överlag är det uppenbart alldeles för många karaktärer. Historiska karaktärer kan om möjligt förlåtas men att klämma in så pass många andra karaktärer att fler än hälften av dessa blir meningslösa efter ett tag känns krystat. till exempel blir Julius mer eller mindre betydelselös efter att först Bosse och sedan "gäddan" klivit in i handlingsförloppet, dessa karaktärer är dessutom väldigt snarlika till karaktären. Dessutom skaver karaktären Allan i mina ögon, politik och religion är inte hans intressen, vilket naturligtvis är olyckligt, eftersom det är det enda han i sitt liv, innan berättelsen börjar, någonsin har sysslat med. Men gubben verkar ju överhuvudtaget inte ha några andra intressen heller för den delen, utom att supa vilket är lite märkligt med Allans annars asketiska person. Några andra lärdomar verkar inte heller Allan ha tagit med sig - det enda dödsfallet som Allan verkligen verkade ha sörjt var för övrigt sin katt som dog när Allan fyllt 99 år. Möjligen har jag missförstått Allan, då jag varken upplever honom som speciellt intelligent (vilket naturligtvis inte är ett måste) men inte heller speciellt humoristisk eller sympatisk heller för den delen.

Det infinner sig till slut ändå någon slags harmoni i bokens sista sidor och någon slags cirkel verkar ha slutits ändå. (Slutet gott allting gott osv) det är onekligen en bra historia som finns gömd någonstans under ytan. Om än utan någon riktig eftertanke eller slutkläm, och en Allan som inte verkar ha förändrats över huvudtaget trott sina resor runt jorden. Inte heller finns det någon riktig sorg eller vänskap i boken som kan ge någon motpol till Allans bekymmersfra tillvaro

Izabela Kosznik

2016-01-19

Allan Karlsson är en svensk Forest Gump som råkar ut för olika äventyr och sätter igång historiska händelse . Rolig bok som man mår bra av att läsa

Lena Nilsson

2016-01-10

Underhållande!

Johan CB

2015-12-03

Marie Karlsson

2015-11-21

Passade mig inte alls. Gillade varken språket eller Forrest Gump upplägget!

Nenne No

2015-09-24

Med reservation för att jag lyssnade på ljudboken. Jag tycker om böcker som tar Forrest Gump-idéen och använder den. Det gör den här rätt bra. Tyvärr får man oftast inte ut max av det. Nutidshistorien är också väldigt tradig. Förutom Allan själv som är en okej karaktär är övriga karaktärer i bästa fall tråkiga. I värsta fall närmast olidliga. Att författaren hela tiden försöker formulera sig roligt slår för mig an fel ton och blir mest enerverande tyvärr. Just de taffliga försöken till komik genom språkbruket stör mig mest i läsningen. Men det är väl en okej bok men ingen jag lär läsa om. Ser hellre filmen då.

Solveig Andersson

2015-09-08

En mycket humoristisk skildring som jag inte annat kan än älska.

Anna Hedstrand

2015-06-20

Har inte läst klart hela men har sett filmen. Helt okej film och bok, ska läsa klart den.

ingela haraldsson

2015-06-08

Klart läsvärd.Många goda skratt

Terese Johansson

2015-02-03

En av de bästa och mest underhållande böcker jag nånsin har läst. Den är skriven på ett väldigt underhållande och roligt sätt och den är full med en massa galna händelser och situationer som man undrar hur Allan ska ta sig ur. Genialt.

Caroline Tornell

2015-01-31

Skrattade mig igenom hela boken! Och precis när man trodde att det inte kunde bli värre och knasigare, så blev det just precis det! En av de roligaste böcker jag läst!

Amy Harriott

2015-01-21

Den var verkligen rolig och påhittig, men lite för mycket historia för min del.

Cristos Contreras

2015-01-07

De historiska återblickarna är fantastiska och elegant ihopsydda, men nutiden är mest farsartad. Ändå rekommenderar jag boken varmt!

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Började ok sedan följer mest en massa upprepningar. Tröttnade och läste inte ens klart.

Lars Wekell

2014-12-24

Rolig

Sara Bentfors

2014-12-22

Inte heller jag förstår hypen kring denna bok. Den är lite smårolig på sina ställen, men till största del är den bara väldigt långtråkig. Det var kul första gången huvudkaraktären blev god vän med en världskänd politiker, efter det kändes alla upprepningar på samma tema bara väldigt tröttsamma. Boken hade med fördel kunnat kortas ner till en tredjedel, då hade man förhoppningsvis inte hunnit ledsna på den flera gånger om innan den tog slut.

Mirja Dimberg

2014-11-10

Underbart dråplig och härlig berättelse!

SteffySivA .

2014-09-25

Otroligt underhållande bok med roliga karaktärer och häftigt sammansatt historia! En favorit!

Mats Karlsson

2014-09-22

Riktigt bra bok med en annorlunda berättelse. Humoristisk och tidvis spännande och dessutom i viss mån lärorik.

Elli H

2014-08-07

Helt underbar bok, hysteriskt rolig!

Lisa Eldeman

2014-06-13

Älskade Hundraåringen och har även sett filmen. Tycker att det finns en likhet med Carina Dahls Kronjuvelerna, en hejdlös berättarglädje att gråta och skratta över.

Ingela Karlsson

2014-06-08

Många skratt på vägen...

Jan Svensson

2014-06-06

Förstår inte riktigt hypen kring denna bok.

benneth thyr

2014-06-06

Bra bok. Rolig Humor. Forrest Gump?

Rozita Edfeldt

2014-04-05

Tråkig gubbhumor

Jan Banan

2014-04-03

Överskattad bok! Tag Arto Paasilinna och bröderna Coen och tillsätt svenskt språk och en uttjatad berättarteknik med regelbundna historiska tillbakablickar, så får du en hundraåring. Känns mer eller mindre stulen rakt igen....ingen höjdare!

Susanne Rydvald

2014-03-30

Och ganska snabbt undrar jag om jag ska skratta eller gråta hur det kan vara möjligt att en sån miserabel bok skrivs, kommer ut och placerar sig som bästsäljare i ett land som år efter år satsar på att dela ut Nobelpris i litteratur ?!

Katarina Johansson

2014-03-11

Skrattade bitvis högt för mig själv under läsningen. Hade det inte varit så mycket historia så hade den istället fått betyget 5.

E H

2014-03-07

Den var rolig i början. Roligt skriven. Men efter 85 sidor tog det tvärstopp och jag var inte nyfiken på att läsa vidare så jag slutade.

Lotta Berlin

2014-03-06

Kul, udda och osannolik historia som vävs ihop på ett finurligt sätt. ibland kan man "snabbspola" lite, men i det stora så är det en rolig bok som lämnar en glad känsla.

David H

2014-02-27

Fascinerande skröna, men lite tröttsamt i längden. Ändå sugen på att se filmen nu.

Jan Svensson

2014-02-25

Rolig men inte så otroligt fantastisk som den stundom upphöjs till.

Tina Håkansson

2014-01-26

Inget jag skulle rekommendera. Förstår nu varför jag inte läste klart den första gången jag gav mig på den. Bitvis smårolig dock.

Mylar .

2014-01-24

Dialoger och händelser staplade på varandra, i sann underhållningsanda. Det blir dock aldrig särskilt intressant. Efter de första kapitlen, när jag förstått vartåt det barkar, blir det snarare tråkigt och utdraget.
Det finns andra som skriver sådana här böcker betydligt bättre.

Emma Martincic

2014-01-11

Rolig och lättläst. Älskade boken!

Johan Marklund

2014-01-05

Super rolig handling

Johan Marklund

2014-01-05

Super rolig handling

Maria Strömqvist

2013-12-26

Speciell. Rolig. Galen. Välskriven. Och bra förstås :)

Hannes Skarin

2013-12-24

Tror faktiskt en filmatisering (som gissninsvis kommer 2015-ish) kan bli bättre, Helt-ok-bra.

Paul Karlsson

2013-12-21

Nu har jag precis lagom i tid inför den kommande premiären av filmatiseringen av boken läst ut "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Och jag ska nu med denna bokrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Boken var väldigt underhållande, rolig och spännande bitvis. Det blev bara ibland lite segt och lite väl utdraget då man fick lite för långa återblickar i huvudkaraktären Allan Karlssons förflutna. Men den delen av boken som utspelade sig i nutid var väldigt underhållande. Man undrar hela tiden vilken riktning hundraåringens äventyr ska ta efter det att han klivit ur fönstret på ålderdomshemmet. Men jag är helt övertygad om att historien gör sig bättre som film där man har möjligheten att i snabbare takt på "Forrest Gump" vis avhandla Allans förflutna och fokusera mer på den nutida händelseutvecklingen. Dock tyckte jag det var lite roligt att delar av historien tog plats i Ola Salos gamla hemort Rottne.

Kan starkt rekommendera boken som något alla bör ha läst även om den inte är ett mästerverk. Men den är bitvis väldigt underhållande.

Lina Westerberg

2013-12-05

Inte min typ av humor. Jag tycker det blir för vardags-overkligt. Gillar inte heller Martina Haags Underbar och älskad av alla, tycker att de två böckerna påminner om varandra. Något som SKULLE kunna hända men ändå är för osannolikt för att det ska bli trovärdigt. Jag sugs inte in som jag trodde att jag skulle göra. Möjligen lade jag ribban för högt pga alla hyllningar.

Linda N

2013-12-04

Överreklamerad och emellanåt ganska långtråkig

Marléne S

2013-11-30

Mycket underhållande ljudbok. Fantastiskt bra uppläsning av Björn Granath. Rekommenderas varmt!

Underhållande och en del nutidshistoria mellan fantasierna, utmärkt inläsning.

Jocke Arnell

2013-11-10

SKön humor och härliga karaktärer. Både fart och spänning i handlingen som är nära hem :).

Mona Hedestig

2013-11-02

Kul!

Gunnar Bernler

2013-10-30

Ja jag käste ju ut den så det kan inte bli en etta - men en orsak till detta är att den var självläsande

Glada Gunvor

2013-10-30

Trevlig. Men också smålöjlig på sina ställen. Uppläsaren passade boken väldigt bra. En 3:a får den av mig.

Anna H

2013-10-04

En underbar bok med humor!

Kickie Boman

2013-10-04

Helt ok. Men inte så bra som jag trodde efter all publicitet och goda omdömen boken fått.

Tommy -

2013-09-21

Episk bok - rekommenderas varmt!

Lars Sederlin

2013-09-08

Tyckte inte om boken. Kändes så skriven av en mall. Åkte direkt till Röda Korset,ingenting att spara på.

Evert Nilsson

2013-09-08

En härligt rolig skröna som dessutom blir en liten historielektion om 1900-talet.

Tilia Qen

2013-09-07

Politik, svensk, gammal gubbe. Skepsismen var stor när jag fick denna i julklapp då inget av detta intresserar mig. Men den var riktigt rolig och hade författaren skippat en hel del politik så hade boken faktist landat på jävligt bra. Älskar gubbhumorn och hur karaktären (Allan) med lätthet ser på livet. Detta är en bok man bara läser en gång, men en gång måste den läsas! +För det udda sättet att skriva en bok på och en humor samt en del händelser som chockar för varje sida. - För politiken som var dötråkig!

Satu Koivukangas

2013-09-05

Boken börjar mycket bra. Spårar ut lite mot slutet då mycket blir så osannoligt. Många skratt blev det. Kan rekomendera den.

Teresia Kjellgren

2013-08-26

Det är inte ofta man skrattar högt när man läser en bok men den här är sååå rolig. Flirtar lite med Forrest Gump kan jag tycka genom att 100-åringen har ett finger med i de flesta av 1900-talets stora händelser, lite som Forrest Gump.

Charlotta Simonson

2013-08-06

En bok som jag kunde få skratta högt till. Vilken Munchausen han var denne gamle man.

Lars Martinsson

2013-08-01

Usel pilsnerfilmsdramatik med osympatiskt slapstick-artade våldsinslag. Jag har svårt att ta människor som tycker den här boken är bra på allvar.

Per Nilsson

2013-07-31

Alldeles för fantasifull, det bästa är det som händer i "nutid"

Olof Bergvall

2013-07-25

Välskriven och rolig.

Helena S

2013-07-25

En massa putslustig gubbhumor och historier som kanske ska verka charmiga och fascinerade a la Forest Gump, men som bara känns osannolika och irriterande. Jag försökte verkligen ganska länge, hela 250 sidor, sen pallade jag inte mer och la bort denna bok forever.

Anna Andreasson

2013-07-13

Vilken bok. Som jag skratta.

Sofia E

2013-07-06

En alldeles galen och överdriven historia om en belevad och alldeles älskvärd hundraåring. Jag tycker inte alls att det gör något att berättelsen spårar ut, så länge som författaren då passar på att ta ut svängarna ordentligt. Några gånger kunde jag inte låta bli att brista ut i ett högljutt skratt, men kanske inte lika många gånger som det hade utlovats av andra läsare att jag skulle göra. Det hela påminner lite om filmen Baksmällan, men med lite andra omständigheter och karaktärer. Ett plus är att man får en repetition av 1900-talets historia på köpet. Härligt!

Marc Moore

2013-06-12

Lite som att lyssna på morfar när han berättar episoder från sitt liv, underfundigt och käckt.
Men precis som med morfar kan det bli lite väl långrandigt....

m n

2013-06-10

Urhäftig i början - men till slut blir det alldeles för mycket ,,,,,bara för mycket...

Lena Ullén

2013-06-08

Paasilinna ungefär. En skröna vi lyssnade på under vår semester i de trakter boken utspelar sig. Allmänbildade för barnen, om man ger sig tid att förklara de historiska händelserna.

Lena Ullén

2013-06-08

Ha

Anette K

2013-05-08

Väldigt överskattad och inte alls så rolig och bra som jag hört att det skulle vara.

Emelie G

2013-04-13

Jättekul, intressant och spännande

Caroline WM

2013-03-29

Den lät väldigt bra, men jag insåg snabbt att den spårade ur. Den påminner om Forrest Gump, i och med att huvudpersonen reser runt i världen, träffar intressanta personer och är med om viktiga händelser, men det spårade som sagt ur. Det var en bra tanke med boken, men det blev för mycket.

Matilda Krig

2013-02-23

Jättecharmig, bra och rolig! Påminde nästan lite om En man som heter Ove. Och som en bonus blev man lite historiautbildad oxå :)

Therese Norin

2013-02-07

Det här boken höll mig vaken några nätter, skrattade så min man vaknade och undrade vad jag höll på med.

emmakicki

2013-01-14

Helt okej men inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Visst tar den både oväntade och tillsist väntade vändningar men det blir nästan för mycket.

M W

2012-12-12

Helt ok

Maria Brusewitz

2012-12-05

Kul idé att rafsa igenom 1900-talet på detta sätt.bra för unga människor och underhållande för mig.

Björn Math

2012-11-19

Detta var en seg bok. Tog hela sommaren att läsa. Ltee pilsnerfilm över det hela

Ally Regins

2012-11-10

Lättläst och lite sådär smårolig.

Saga Fogel

2012-10-26

Jag tröttnade på den här boken någonstans efter tre fjärdedelar och gav upp. Till en början skrattade jag gott, men efter ett tag tunnades storyn ut och jag kände att jag hellre lägger tiden på någon bok som verkligen ger mig något.

Conny J

2012-10-17

Motviljan till den här boken blir bara större och större..

David Karlsson

2012-10-16

Rolig och lättläst

Marcus Lundqvist

2012-10-11

Skrattfest känns som ett överanvänt ord. Men det är exakt vad detta är!

Wilhelm Fajers

2012-10-02

Skrattade mig högt igenom hela boken. Kul skriven bok, rekommenderas.

Nillazz B

2012-09-24

Inte så fantastisk som jag hade trott. Naiv.

Espen Liland

2012-09-19

Rolig underhållning

Sandra Katby

2012-09-13

Underhållande bok i ovanligt skrivande form, lättläst och positiv. rekommenderas starkt.

Daniel Hagström

2012-08-30

En av de roligaste böcker jag läst. Skrattade rakt ut så jag väckte min sambo när jag läste den i sängen. En underbart galen historia.

Pia Siden Modin

2012-08-27

Underbart skriven,underhållande.

O

Olof Skoglund

2012-08-22

Förstår inte hur den här boken kan vara så omtalad. Även om jag inser att handlingen inte ska vara sanningsenlig är det som om Jonasson bara tryckt in grej efter grej för att få med så mycket som möjligt. Därför blir historien bara tunn, och ibland känner jag att det läggs mer energi på att beskriva vad huvudpersonen äter till eftermiddagsfika än att han dödar folk utan minsta samvetskval. Det som räddar den från ett bottenbetyg är att den ständiga farten gör det lätt att avverka sida efter sida, dvs att boken inte är tungläst. Men enligt mig är det mest som om en högstadiepojke skrivit en bok för högstadiepojkar.

Cia Söhrman

2012-08-21

Jag hade inga förväntningar när jag började läsa boken. Blev dock helt betagen av handlingen. Aldrig försent att uppleva äventyr .

Malin Bredenberg

2012-08-04

Så himla rolig...... Får nästan träningsvärk i magen av allt skratt....

Felicia Cedergren

2012-07-25

Bra

Linda Larsson

2012-07-21

En rätt platt historia, som dessutom är alldeles för lik Forrest gump. För slö läsning kan den dock funka.

Jonna Stenlund

2012-07-18

Det är Forrest Gump på svenska. Hur kan man inte gilla det!?

Camilla Eskilsson

2012-07-18

Var nära på att sluta läsa men mot slutet blev den bra mycket bättre. Hade den som ljudbok och tror att den vann några extra poäng på berättarrösten.

Åsa Tandrup

2012-07-15

Tror dett är en bok som gör sig bäst som ljudbok.. =)

Överskattad

Gustaf Sunesson

2012-07-10

Charmig och äventyrlig historia.

Cissi Rosenqvist

2012-06-30

Helt underbar bok! Enda anledningen till att det inte blir en femma av mig är pga de politiska utläggen. Vissa delar blev lite för mycket för min smak men det gäller bara en bråkdel av boken, resten är underbar.

Erika Wiman Snäll

2012-06-05

Som en svensk actionkomedi i bokform. Med drag av pilsnerfilm typ.

Emilia Töyrä

2012-05-31

En rolig och bra bok. Har du läst Arto paasilinna känner du igen dig - vilket gör boken tråkigare och drar ner betyget. Det känns som en efterapning.

Malin de Besche

2012-05-06

Rolig bok med mycket historiafakta med otroligt mycket oväntade vändningar.

Marie Hansson

2012-04-22

Fantastiskt fantasirik, överraskande och rolig.

Eva Bill

2012-04-16

Den här boken måste alla läsa :-)

Maria Gustavsson

2012-03-29

Jag gillar konceptet, men den håller tyvärr inte i längden.

Monica Louise

2012-03-19

Förstår inte alls dess "storhet", förutsägbar och putslustig, inte i min smak helt klart!

Komisk och svår att lägga ifrån sig! Skapar många funderingar kring etik och moral. Givetvis oerhört läsvärd!

Klas Forsman

2012-03-13

Så underbar. Man måste tvinga sig till att lägga den åt sidan, annars tar den slut för snabbt.

Eva Sonesson

2012-03-12

Något lång på slutet men ändå: fantastisk!

Elin Rickmarker

2012-02-22

Roligaste boken jag läst!!!!

Fantastiskt, överraskande! Vad ansträngande för ansiktet att le eller skratta jämt!

Anette Hökerberg

2012-02-05

Väldigt annorlunda och väldigt rolig bok. Helt osannolika historier men väl så underhållande. Ser med spänning fram emot nästa bok av Jonas Jonasson.

Louisa Stålnacke

2012-02-01

Har inte ens tagit mig igenom dom 100 första sidorna och somnar i boken jämt!

Inger Lehrman

2012-01-03

Detta är den absolut roligaste bok jag läst! Humorn i den är helt underbar.

AnnaMaria Dahlén

2011-12-30

Man blir på såå gott humör

Linus Palmblad

2011-12-22

Buskishumor

Maria Bäckström

2011-12-15

Fantastiskt rolig och underfundig.

Carina Svensson

2011-12-12

Inte alls lika bra och rolig som jag hade förväntat mig! Det blev på sin höjd tre fniss under hela boken. Trodde den skulle vara minst lika rolig som "Damernas detektivbyrå"-serien, då jag skrattade flera gånger medan jag läste.

Jobbigt med alla tillbakablickar! Hade hellre velat att boken hade fokus på nutiden!

Louisa Stålnacke

2011-12-10

Segläst........ Tre månader senare å inte ens 100 sidor lästa!!

Inger Mårtenson

2011-12-07

Jag vet alla tycker om den men inte jag. Jag läste till sidan 70. Stilen är lite h. Alfredssonsk för mig och lite för hurtig.

Emma Ask-Tindberg

2011-11-29

Bra! Anledningen till betyget 3 är mina förväntningar. Många sa till mig att detta var årets bok och jag satte den till skyarna, men var tvungen att plocka ner den igen.
Dock mycket läsvärd och rolig

Maria Åberg

2011-11-28

Delarna där han påverkar nutidshistoriska händelser är klart roliga!

Petri Järveng

2011-11-25

Helskön story med vriden humor.

malin norbäck

2011-11-23

En av de roligaste böcker jag nånsin läst. Sjuk roligt och helt otrolig berättelse!

elizabeth sundwall

2011-11-17

Lättläst och lättsam. Man till och med skrattar lite ibland. Helt klart läsvärd.

Anita H

2011-11-13

En svensk Forrest Gump!

Lasse Nordenhem

2011-11-12

Är egentligen ett bra filmmanus, själva historien i sig ger jag en svag trea. Dessvärre hjälper den inte så mycket när Jonassons språk får mig att rent utav skrika högt i avsky. Att ständigt kalla karaktärer för "den sköna", "ynglingen" o.s.v. väcker en vrede inom mig som nästan gör mig lite orolig. Att jag hatar i princip samtliga dumma, jävla idioter till karaktärer gör inte saken bättre, möjligt att Björn Granaths berättarröst ytterligare förvärrar saken och betyget landar på en svag etta. Enda anledning till att jag lyssnade klart på den här löjeväckande boken är min princip att alltid läsa eller lyssna klart på det som påbörjats.

Rose-Marie Orward

2011-11-07

Mycket underhållande och ger lite inblick i gamla Sverige

Linn van Keppel

2011-10-23

Vilken berättare! Jag är målös, jag skrattar och jag kan verkligen inte sluta läsa!

Lisa Nilsson

2011-10-11

Nutida historielinjen är intressant och fångande men de sockersöta tillbakablickarna förstör något.

Kamali 

2011-10-11

Denna boks popularitet bekräftar det jag redan visste. Att de flesta (svenskar) har låga krav på litteratur. Dessutom insåg jag att jag tydligen är helt humorbefriad då jag inte alls, i motsats till vad alla som berättat om boken tydligen gjorde; skrattade. Ett förutsägbart äventyr som ej är värt att minnas./ Butter

W

Weronica U

2011-10-10

Lite snått tokrolig bok. (Författaren har ett tokroligt språk). Läsaren får följa den 100 årige Allan på genom hans resa i världen. Mycket händer på hans resa.

Malin Winge

2011-09-29

En helt sanslös historia som är omöjlig att inte älska. En av de roligaste böcker jag har läst.

Theres Rydell

2011-09-26

Jag hade inga förväntningar på boken. Hört många som har haft förväntningar och som därför blivit besvikna. Brukar inte gilla den här typen av böcker men den här föll jag för. Som historielärare är det intressant att läsa om historiska händelser på ett något annorlunda sätt.

Pernilla Johansson

2011-09-16

Blev besviken på den, man hade hört att den skulle vara så bra och rolig. Men det var inte i min smak och lite väl overklig. Karaktärerna var härliga och det gör att den får en 3:a annars hade den fått en 2:a

Marie Levin

2011-08-29

Bra och roligt skriven. Men för overkligt för min smak med att Allan träffar alla 1900-talets stora män.

Margareta Eriksson

2011-08-22

Det här var en rolig bok att läsa. Jag kunde se personerna framför mig och t.o.m. "höra rösterna", många skratt för mej själv. Kände ju igen en del trakter också. Jonasson måtte ha en väldigt god fantasi...?

2011-08-22

Ja, det här var en annorlunda bok. I alla fall annorlunda mot vad jag brukar läsa. Det är svårt att veta vad jag egentligen tycker om den, på något sätt beror det på hur författaren menade och tänkte. Förmodligen har jag fattat allt fel, för jag har nog inte läst att någon tolkat den på samma sätt som jag. För mig är detta en samhällskritisk roman, helt enkelt politisk och religiös satir. Så här kan det gå när man inte tror på något och inte har några som helst principer, utan kan köpas av vem som helst som betalar. Nog för att Allan Karlsson levt ett väldigt intressant liv, men jösses vad många lik han lämnade bakom sig och vilka händelser han var upphov till.

Jag tyckte om att läsa den, för den hade ett härligt flöde och trots att det var två parallella handlingar så blev det inte rörigt. Språket tyckte jag var fantastiskt, lite omodernt och högtravande. Precis som jag inbillar mig att en hundraåring pratar. Humorn, ironin, cynismen och de underfundiga referenserna var det heller inget fel på. Något var det ändå jag störde mig på, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det kan ha varit att jag aldrig gillade Allan Karlsson som person. Det kan också ha varit att det helt enkelt blev för mycket av alldeles fantastiska och otroliga händelser och sammanträffanden. Kanske kan det också ha varit att alla karaktärer var mer eller mindre korkade och faktiskt ganska osympatiska allihop. Eller kanske var det att det kändes som "Stefan och Krister" i bokform och jag har aldrig gillat buskis.

Nåväl, jag kommer förmodligen att se filmen också. Och om (när?) Jonas Jonasson släpper en bok till, så kommer jag nog att läsa den också.

Boktipsets estimerade betyg var 3.5, jag ger den 3.

Claes Nilsson

2011-08-21

Underbar resa i sorglöshet och en rolig berättelse i hur man kan få vara med om upplevelser bara man har ett öppet sinne

Rebecca Eriksson

2011-08-16

Jag vet inte om mina förväntningar kanske var för höga, eller om boken helt enkelt inte gick hem hos mig. Jag hade förväntat mig skrattsalvor och streckläsning, för det hade jag hört om boken. Men jag fann den långsam och höll på att somna då jag ibland tog upp den och kämpade mig igenom några sidor till (brukar ge en bok hälften ungefär, har det inte kommit igång då lägger jag bort den). Jag orkade inte läsa klart den, inte ens halva.

Jenny Andersson

2011-08-10

Skrattade så jag grät, har rekommenderat o köpt den till ett antal människor efter att ha läst den!

Britta Persson

2011-08-09

Gav upp efter halva boken och vill inte veta hur det gick för karaktärerna. En blek kopia av Forrest Gump!

h4l h4rtl3y

2011-08-08

Som varande svag för skrönor, uppskattar jag den här boken. Det är en fyndigt snickrad oförargerlig historia, med en hel del komiska poänger. Boken bär också en positiv livsfilosofi, vilken många av oss kan lära en hel del av. Lättsam semesterläsning.

Lena L

2011-08-06

Tveksam tre, snarare 2,5. En bra story som blev bortsnurrad i all pratighet.

Linda Joona

2011-07-28

En lite annorlunda bok. Skönt att läsa annat än verklighetsbaserade böcker och deckare ibland.

Christina Ahlberg

2011-07-28

Jag tyckte inte alls om boken. Gav upp efter halva, det blev bara för mycket.

Kaleida Läslus

2011-07-20

Vilken härlig skröna OCH vilket fantastiskt språkbruk! För mig är det precis såhär en riktig rövarhistoria ska berättas.

Josefine Ejebjörk

2011-07-15

Hade sina ljusa stunder men tyckte inte alls att den var så bra som flera vänner och familj sagt. Nästan lite besviken.

Jonas Pettersson

2011-07-11

Håller med dig Veronica. Ingen speciellt rolig eller bra skriven bok.

Veronica Robin

2011-07-10

Överhajpad bok som inte alls är särskilt rolig.

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag tycker den här är jätte rolig! Det är egentlgien itne min sorts bok, men en kompis övertalade mig att läsa den och jag blev förvånad. Det händer så otroligt mycket i boken så man hinner inte bli uttråkad. Jag älskar hur Alan tänker och reagerar, tar dagen som den kommer och gör det som passar honom bäst.. Jag skrattade högt rätt ofta ;D

Magnus Hoem

2011-06-24

Lika kul som Forrest Gump!

Linda Vängbo

2011-06-23

Den här boken blev en besvikelse för mig förmodligen beroende på höga förväntningar eftersom så många lyft den till skyarna. Smårolig mellan varven men också ganska tröttsam. Jag tycker att Paasilinna skriver mycket fyndigare i samma genre.

Felicia Dahlqvist

2011-06-21

Åh, vad jag blev besviken. Till en början hängde jag med hyfsat och kunde småle åt det jag förstod skulle vara roligt och tyckte det var okej att hoppa fram och tillbaka i tiden, men sen gick det bara inte. Någonstans i Himalaya tappade jag intresset helt, och fick liksom inte tillbaks det. Synd, för det är egentligen en ganska fin bok men inte tillräckligt bra ändå, enligt mig. På slutet ville jag bara att den skulle ta slut. Betyget landar bara på en tvåa, för att den var för platt helt enkelt.

Linda E

2011-06-13

Forrest Gump och Aarto Paasilinna i förening. Det blev lite mycket, lite väl mycket av samma sak.

Linnéa Lindahl

2011-06-10

Väldigt rolig. Underbart uppläst av Björn Granath! Satt och gapskrattade på bussen till jobbet!

2011-06-07

läste aldrig ut boken. Tycker den är en dålig kopia av Douglas Adams böcker (ex. Liftarens guide till galaxen, Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå och Tedags för dystra själar). Jag är ett stort fan av Douglas Adams, vilket jag tror Jonas också är, tyvärr lyckas Jonas dock inte hålla mitt intresse uppe genom hela boken.

Johanna Magnusson

2011-06-06

Gav mig många skratt. Historia uppblandad på ett härligt sätt med humor.

Sofie Petersson

2011-05-27

Allan Karlsson bor på ett äldreboende och ska fylla hundra år om en timme. Problemet är bara att åldringen själv inte vill fira sin födelsedag i sällskap med personal och journalistuppbåd- så han kliver ut genom fönstret och försvinner. Under bokens gång vävs ett spindelnät av historier och händelser som den blivande hundraåringen har varit med om- och är med om. Gubben har bland annat råkat skvallra om atombombens uppbyggnad till Stalin, vandrat över Himalaya och druckit tequila med den blivande presidenten Truman. Han har helt enkelt satt en hel värld i gungning som fått konsekvenser både för öst och väst. Jag lyssnade till ljudboken och tyckte att den var trevlig, kanske inte riktigt min typ av bok men den har sin charm. Kanske blir det lite väl många historier, men det är väl en smaksak. En okej bok som har blivit riktigt populär.

Lars Andersson

2011-05-16

Putslustig, men jag uppskattar författarens engagemang. Läste aldrig ur den. Svag 2:a

Natalie Nordström

2011-05-14

Stundvis långtråkig, stundvis underbart rolig och spännande.

Anita Lundgren

2011-05-08

Jag orkade bara 80 sidor sedan slängde jag boken. Infantilt språk, helt meningslöst att slösa tid på. Hade den varit skriven bättre hade kanske historien varit roligare

Per Wingqvist

2011-05-03

andra har gjort det bättre men det ha
r varit riktigt roligt att få vara med i skrönans hundra år

EVA Holmgren

2011-04-27

Helt ok bok, lättläst. För mig känns den som en svensk kopia på Forrest Gump. Väldigt mkt som känns taget...

Simon Strinnholm

2011-04-26

Klockren!

Elin Olsson

2011-04-26

en fantastisk skildring i både tid och rum. mycket läsvärd bok, som både är underhållande och spännande.

Heidi Karlsson

2011-04-25

Härligt! En bok att bli på gott humör av.

Anna Christina

2011-04-22

I love it!
jag skulle vilja ha tillräckligt med fantasi att kunna skriva liknande böcker själv....

Linda Hultén

2011-04-15

En underbar skröna. Gillar du Paasaalinnas böcker kommer du att älska Hundraåringen som klev........

Angelica Persson

2011-04-13

En helt underbar rövarhistoria!

Emma

2011-04-10

Trevlig läsning om en hundraåring och hans galna äventyr och alla upplevelser han haft under 1900-talet... Allan Karlsson är en hjärtlig och avspänd karaktär, "Det är som det är och det blir som det blir".

Ylva Bäckström

2011-04-10

knäpp och rolig bok - lite som en svensk Forrest Gump men i bokform.

Joanna Björkqvist

2011-04-07

Dråplig historia skriven på ett raljerande sätt och jag gillade den och log över vilken inverkan denne man haft på historien, utan att vi haft en aning om det... ;)

Catharina Hall

2011-04-07

Skrattar högt när jag läste den här boken. Underbar gammal man!

Anna Renström

2011-03-26

Lite överskattad men finurlig bok om hundraåringen Allan. Jag hade nog själv behövt at läsa lite historiaböcker vid sidan av läsandet av denna skönlitterära bok för att inte blanda ihop fiktion och verklighet. Lite väl osannolik historia för min smak. Men läs den och skratta!

Underhållande och smårolig mest helt tiden.
Har varvat läsning med lyssning. Björn Granath gör ett fantastiskt jobb som uppläsare av boken.
Böcker behöver inte vara krångliga för att de ska vara bra...

Elisabeth E

2011-03-25

Stundtals underhållande. Ibland långradig och nästintill tjatig.

Lars Sederlin

2011-03-25

Hyfsad underhållning ,upplevdes som en konceptbok.
Alltså skriven efter en mall. Ok för kvällen, men åkte direkt till myrorna

Susanne Rydvald

2011-03-25

... värre kan det inte bli.

Amanda Hjelm

2011-03-22

Otroligt underhållande!

Nicholas Jacobsen

2011-03-21

Nja... Den var rolig i början men den kunde gott ha varit en fjärdedel kortare. Det fanns liksom ingen dynamik, den lättsamma och lustiga stilen var jämn och utdragen.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

Tänker på historien vaarje gång jag åker förbi Byringe Station på riksväg 56. Borde kanske stanna och kolla hur det ser ut någon gång.

Anna-Klara Nystedt

2011-03-17

En fantastisk nutida skröna! Tokroligheter, lite åt Paasilinna.Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar om en månadslång jakt genom Sverige på Allan och hans nyfunna vänner. Men boken är också en resa genom 1900-talet - Allan Karlssons livsberättelse.

Anette Marcusson

2011-03-15

suverän må bra bok

Anette Marcusson

2011-03-15

suverän må bra bok

Therese Andersson

2011-03-13

Orkade faktiskt inte ens läsa klart den...

harriet karlsson

2011-03-12

Jag visste det!
Jag brukar inte bli stormförtjust i böcker som alla lovordar.
Tur att det är Björn Granat som läser för annars hade jag nog tröttnat alla besök i det ena landet efter det andra.
Men den är underhållande och språket är bra,
Absolut läsvärd.

Underbar bok som fick mig att skratta

heidi carlsén

2011-03-11

Wow vilken bok! Klart underhållande, skrattar högt flera gånger! Ser fram emot filmen!

Lars B.

2011-03-10

Stundtals riktigt kul i stil med Paasilinna eller Forrest Gump. Grundstoryn om resan genom Sverige med knuttarna hack i häl är behållningen. Longörerna i tillbakablickarna kunde jag varit utan. Lyssnade på talboken och Björn Granath lyfter hela storyn med sin inlevelse.

Ingela Jakobsson

2011-03-09

Som vanligt har man upphaussat en bok så till den milda grad att den, när man väl läst den, blir lite besviken. Rolig, nae. Underhållande, ibland. Den var inte svårläst, men jag kommer inte att leva på den länge...

Pelle Pettersson

2011-03-06

Riktigt bra och underhållande berättelse helt i min smak. Rekommenderas!

2011-03-02

hade höga förhoppgningar på den,men blev riktigt besviken. Alla har sagt att den är så rolig. Tyckte inte den var rolig alls, massa upprepningar och seg handling när det utspelade sig i dåtid.

Mats T

2011-03-01

Detta var den sämsta bok jag läst, den föll mig inte i smaken fast jag kämpat mig in i halva boken.

2011-03-01

Alltså jag har läst halva boken men den var inte så bra som jag trodde att den skulle vara, så nu har jag lagt ner den. :(

2011-02-20

Riktigt rolig bok med en smågalen gubbe i huvudrollen. Kul skriven, sånt som att en elefant kan bli dömd till "livstids djurpark" och annat tokigt lättar upp!

Maria Johnson

2011-02-17

Fy vilken tramsig bok.

Catarina Danielsson

2011-02-11

Upphaussad bok, som jag inte tyckte var bra. Alldeles för mycket av Forrest Gump.

Frank Thorén Hall

2011-02-10

Väldigt underhållande fantasitripp. Klart kul!

Sanslöst rolig och absurd historia!!!

Jonna

2011-02-06

Riktigt rolig berättelse. Tänk vad otänkbara saker man kan vara med om i livet :)

Sandra Svensson

2011-01-29

älskade författarens sätt att skriva!!!!!!! personligen tyckte jag den var hysteriskt rolig. o samtidigt blev man allmänbildad på kuppen.. fällde till och med en tår på slutet när allan för första gången i sitt liv blev arg.

birgitta zakrisson

2011-01-25

eva winkle

2011-01-22

känns inte handligen igen? jag menar Tom Hanks-filmen? Inte speciellt bra faktiskt

Hanna Dahlberg

2011-01-20

Gräsligt dålig. Gillar Forrest Gump. Hundraåringen fick mig inte att skratta trots att jag läste hela boken.

Roger Svensson

2011-01-20

Som om Tage Danielsson hade skrivit en svensk Forrest Gump. Därtill en mycket bra uppläsare, jag skrattade högt vid flera tillfällen!

Gun Petersson

2011-01-17

Bibliotekets utbud på mp3 är litet annars hade jag inte valt denna. Men den är underhållande och passar att lyssna på eftersom handlingen är lätt att följa.

Christin Carlsson

2011-01-14

länge sedan jag läst någon så rolig bok, skrattade hejdlöst bitvis

Marina Trenkoska

2011-01-14

Väger mellan svag och medelstark fyra. Rolig var den i alla fall, men ibland lite långtråkig med alla historiska tillbakablickar.

Monica Westelius

2011-01-13

Försökte verkligen komma in i denna bok, men lyckades inte. En del dråpliga och udda händelser, några goda skratt och mycket dråpligt. Men överreklamerad tycker jag

Ceen E

2011-01-09

Började bra men så dåligt språk, barnsligt. Och historien var inte särskilt bra heller..Varför har den blivit så uppförstorad förstår jag inte..

Daniel G

2011-01-09

En liten utfärd bland topplistorna ledde ännu en gång till besvikelse. Riktigt dåligt detta, livlösa och blodfattiga karaktärer. Skrattade nog inte en endaste gång.

Ulf Pettersson

2011-01-06

rolig bok att läsa, författaren ordekvilibrist

Mikael Finsberg

2011-01-03

Var inte i närheten att vara så rolig som alla mina vänner säger att den skulle vara. Hade författaren skippat återblickarna så hade jag nog tyckt bättre om den.

Maria Blomkvist

2011-01-03

Trots att de sista kapitlena känns lite sega har Jonas Jonasson lyckats skriva en fantastiskt medryckande, fantasifullt genomtänkt, hysteriskt roligt skriven historia om Allan Karlsson som är på rymmen. Är man någorlunda insatt i 1900-talets historia häpnar man över hur skickligt författaren tar både Allan och läsaren på en resa genom de flesta av förra ärhundradets stora händelser.

Adrien Combier Hogg

2011-01-02

Kanske borde jag varit mer skeptisk när det just är Lasse Berghagen som Pirat-förlaget valt att citera på bokomslaget? "Den roligaste bok jag någonsin läst!"? Nej du, Lasse. Din entusiasm för du nog behålla för dig själv. Däremot är Jonas Jonasson väl värd en guldstjärna för sin fantasifulla historia! I övrigt är boken en rätt banal upplevelse. Berättarrösten har en repetitiv ton som i början är lite smålustig men som i längden blir tråkig och förutsebar.

Karl Mogren

2010-12-31

Så djävla tråkig. Sökta skämt, putslustig och gubbigt språk. Och nej, jag läste inte ut den.

Camilla Forssén

2010-12-30

Tyckte om boken och har även gett bort den i julklapp. Kan bara säga: läs den!

Jonas Jonassons ” Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Det råder en slags psykos kring denna roman och den har legat i topp på boklistorna i nu snart ett år. Den har hårdlanserats med begeistrade uttalande från litterära auktoriteter som Mona Sahlin, Lasse Berghagen m fl. Aftonbladet, där en av Piratförlagets ägare Jan Guillou är kolumnist, haussar upp boken rejält med:” Sjövild och galen, en hejdlöst rolig historia… ” T o m i kvalitetsprogrammet Babel höjs boken till skyarna.
Efter att ha pinat mig genom boken med lätt räknade skrattimpulser, frågar jag mig: Handlar det om en Kejsarens Nya Kläder effekt: Den som inte skrattar saknar humor…

Boken bygger på en i och för sig god idé om en hundraåring och hans aktuella och tidigare liv och man kan inte klaga på författarens fantasi eller förråd av tokiga uppslag. Boken rymmer också en hel del fyndiga eller underhållande formuleringar som t ex
– Man är ju inte nittio år längre, sa han ( Hundraåringen Allan).
– Ja, jag gick en femårig kurs i ditt hemspråk… Gulag hette skolan. … … att Tjeckoslovakien bett Sovjet om hjälp med att få ordning på den egna socialismen.
Dock fimpade polischefen i Allans kaffe varje gång han kände att stämningen blev för personlig.”

Den humoristiska effekten av det sista citatet fördärvas dock någon sida längre fram genom en billig överdrift ” Samt fimpade dagens artonde cigarett i Allans kaffe.”
Överhuvudtaget är kvickheter av någon kvalitet och fyndiga formuleringar för sparsamt förekommande och drunknar helt i det mäktiga flödet av jargong och billig humor.

Jonasson använder särskilda tekniker för att åstadkomma en slags patenthumor: En mycket tröttsam sådan teknik är upprepningen av namn eller titel:

…( Allan) hällde upp kaffe åt chefsfysiker Oppenheimer… – Vasa? sa chefsfysiker Oppenheimer. Ursäkta, men vem är ni? – Jag är Allan, sa Allan. – Hur hade Allan tänkt sig… fortsatte chefsfysiker Oppenheimer. Orden ”chefsfysikern Oppenheimer” upprepas tjatiga nio (9) gånger på två sidor.
Andra avsnitt slår rekord i fråga om upprepning: Dock blir det dött lopp mellan orden ”tredjesekreteraren ” och ”vänlige mannen” som upprepas fjorton (14) gånger vardera på ett fåtal sidor.
Andra tröttande tjatigheter: Att säga Julij Borisovitj till Julij Borisovitj varje gång han behövde påkalla Julij Borisdovitjs uppmärksamhet… Jag är premiärministerns son, Kim Jong II, sa Kim Jong II. Innan agentchefen hann meddela marskalk Berija den saken, sa marskalk Berija…
Att ständigt överösas med denna verbala fyllnadsmassa inger kvävningskänslor och leda.

Ett annat smått olidligt manér hos författaren är att – utöver namnet –upprepa verbet i en fråga:
”Hade Ni Wayan Laksmi något bättre förslag? Nej, det hade inte Ni Wayan Laksmi. Kan polismästare Krook räcka mig brödet? undrade Allan. Det kunde inte polismästare Krook, …om det gick för sig? Det tyckte Allan att det gjorde, Kan rent av unge herr Kim Jong II…tillåta att jag framför mitt ärende? Det kunde Kim Jong II.

Författarens språk är torftigt och ibland taffligt. Han förfaller alltför ofta till ett slags affekterat barnspråk, som säkert slår an på mellanstadieelever men inte borde imponera på vuxna läsare: Gubbstrutt, döing, jämrans drummel, en väldans massa dollar, fjanten Mao Tse Tung, … skulle vara alldeles väldigt arresterade, Ljungberg var alldeles rysligt svensk, väldigt, väldigt grön bananlikör, alldeles för död, han därinne är rätt död av sig, bergen var hiskeligt höga när de var på det humöret, den icke existerande tolken satt tyst på sin stol och existerade mindre än någonsin, ginge det alltid att knata över Himalaya en gång till. Blandade en vodka vodka , …ett glas gin & tonic följt av ett glas gin & tonic följt av ett glas gin & tonic.
Är denna anrättning av barnslig jargong verkligen hejdlöst rolig?

Svordomar må en författare ta till någon gång, när han vill ge särskilt eftertryck åt något. Men Jonasson hemfaller så ofta till svordomar, att det uppstår inflationseffekt och texten blir vulgär. Några exempel:

Hade han ett sjätte sinne också, fanskapet? Nu tar du pengarna, bondjävel! Karaktären Den skönas svordomar är närmast outhärdliga i sin infantilitet: – Ja, fy fan för i helvete å jävlars satan, sammanfattade Den sköna…
Herrejävlar! sa Den sköna, följt av den intelligenta och djupt humoristiska stegringen:
Herrejävlars jävlar!
Jag inser inte varför ett staplande av svordomar skulle väcka skratt eller ens ett leende hos läsaren? Har det överhuvudtaget med humor att göra? Snarare leder frossandet i svordomar tanken till ett litet barn, som vällustigt avsmakar förbjudna ord. Författaren tar också till ett jämmerligt slitet knep och han gör det upprepade gånger:
Åklagaren: ”Hur var det med den förbannade resväskan i Malmköping?
– Inte svära! manade Den sköna.
Den som själv svär som en borstbindare mästrar andra…

Att citera allt lättköpt publikfrieri i romanen är för utrymmeskrävande. Jag skulle gärna vilja ge boken två stjärnor för författarens onekligen flödande fantasi och mängden infall, men jag tycker det vore ohederligt att sätta annat än underbetyg på en roman, som jag otåligt ville lägga ifrån mig redan efter ett hundratal sidor.
Jag avslutar med en travestering på det mest förödande omdöme jag hört angående ett vin; det var en expedit på Systembolaget som utfärdade följande dom över rödvinet Parador:
” Det är lättdrucket men saknar vinkaraktär”
”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” är lättläst men saknar litteraturkaraktär.

Bägge produkterna har mycket riktigt blivit storsäljare…

Per Christensen

Anders Högman

2010-12-26

Jag tyckte att den stundtals var rolig, men inte så att jag riktigt förstår uppståndelsen kring den. Läs Sture Dahlström om ni vill ha humor.

Engelska Väninnan

2010-12-25

Vår huvudperson är totalt hjärtlös. Jag tycker inte att det är roligt.

Elin Hess

2010-12-22

Underbart lättsam i sann Forest Gump anda. Man blir glad av att läsa, o lite samhällsbildande samtidigt. Kul med en annorlunda bok!

Alexandra Björnham

2010-12-21

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Normalt sett inte min typ av bok men vilken positiv överraskning... Skrattade och fnissade mig igenom hela boken. Rekommenderas till alla som vill bli på gott humör.

Ingela Jogelid

2010-12-19

Annorlunda men humoristisk bok.

Stefan Abrahamsson

2010-12-14

störtskön läs den ,du garvar 100%

Jörgen Karlsson

2010-12-09

Varför är denna bok så hysteriskt uppskriven? Tyvärr motsvarar den inte riktigt de skapade förväntningarna.

Roger Kalsson

2010-12-05

Hur kul som helst, hur kan få ihop en sådan historia, REKOMMENDERAS! till alla. Även min 13 åriga son skrattade så gott när han läste denna bok

Lucie Liljeroth

2010-12-02

Hur rolig som helst! Har inte haft så kul på länge! I love it!

Marianne Bergkvist

2010-11-29

En klockren 5:a - som en blandning av Paasalinna, Forrest Gump och en äventyrsroman. Både jag och mina öron är jätteledsna att boken är slut.

Ehwa Lindström

2010-11-23

Gillade boken men den var bättre under första halvan än sista. Blev lite tjatigt under de sista kapitlen. Språket påminner en hel del om Tage Danielssons fyndiga ordvänderi och meningsbroderi. Läser gärna mer av Jonas Jonasson!

2010-11-22

Såg verkligen framemot att läsa boken och gillade till en början dess upplägg med varannat kapitel dåtid och varannan nutid för att på slutet mötas... Den nutida historien var den som fängslade mig mest, av skälet att det var den mest spännande och humoristiska delen, dråplig o rätt kul faktiskt och så gillade jag personerna han stötte på längs vägen! Däremot tröttnade jag snabbt på dessa historiska tillbakablickar där han träffade än den ena än den andra... det blev liksom för mycket för min smak.... men som helhet en svag trea!

Liselotte Johansson

2010-11-19

Då de flesta gillar boken är det väl mig det är fel på för jag kan inte tycka att den är så himla bra, tyvärr

birgitta hedblom

2010-11-16

Väldigt lättläst och smårolig bok/ Bitta

Magnus Bergström

2010-11-15

Mycket underhållande första halvan, sedan tappar den rejält med fart och många av de historiska nedslagen från Allan Karlssons liv resulterar i lösa trådar som hade kunnat bli mäktiga knutar, men istället hänger löst ända in till slutet. En bra bok som hade kunnat vara så väldigt mycket bättre, med en mer klar idé om var den skulle leda.

Den bästa bok jag läst i år

Niklas Hall

2010-11-10

Den börjar bra, den fortsätter kanonbra... men det blir till slut lite mycket av det goda. Riktigt underhållande dock!

Lotta Svensson

2010-11-07

Visst var denna bok rolig, men jag tyckte den ballade ur med elefanter i ladan och hela tiden om kroppsdelar som flög i luften. Läste inte ut hela. Gav den till mamma så få jag se vad hon tycker.

Annelie S

2010-11-07

Sååååå bra som alla påstår tycker jag inte alls den här boken är.

Åsa Landin

2010-11-03

Stor besvikelse. Jonas har ett komiskt och underhållande sätt att skriva på men det räcker inte så långt eftersom historien i sig kändes som ett försök till Forest Gump. Kanske ska man kunna mer om historia för att uppskatta den?

anna panna

2010-10-26

Trevligt och humoristiskt skriven, man skrattade ett par gånger. Dock skulle den vara ännu mer läsvärd om man vart intresserad av historia.. Den påminde lite om Populärmusik från Vittula eller något i den stilen. Tror min pappa kommer att få boken i juklkapp av mig, han lär gilla den.

Agneta Andersson

2010-10-21

En varm rolig och lärorik bok att lyssna på. Fick skratta mycket

Eva Bommelin

2010-10-18

En mycket rolig underhållande bok. Vilken härlig man 100 åringen är. Mycket väl värd att läsa, ha humor och ta boken som den är.

Cecilia Magnusson

2010-10-15

Ja det är en underhållande bok men det dröjde till sista kapitlet innan jag skrattade högt.

2010-10-14

Jag älskade den till en början och sedan bara ..... näää! När det bara handlade om Nordkorea och Ryssland då tröttnade jag. Synd! Hörde inte klart.

Andreas Jansson

2010-10-11

Något överskattad, men återblickarna från Allan Karlssons hundraåriga liv var i.a.f. kul.

Rebecca C

2010-10-01

Varför? Obegripligt!

Jakob Nylin

2010-09-29

En minst sagt mustig skröna.

Bettan E

2010-09-23

Lyssna på den! Härlig ljudbok!

Linda Abramsson

2010-09-21

Hade hört så mycket om denna bok och att den skulle vara jätterolig. Men jag hittade inte det roliga utan blev mest uttråkad. Språket var lättsamt, nästan lite för klämkäckt och det händer väldigt mycket hela tiden. För mig kändes den inte trovärdig men jag kan ändå förstå varför många gillar den. Så jag tycker absolut att man ska läsa den. Någon sa att den påminde om modern Åsa-Nisse berättelse och det kan jag hålla med om.

Ulla Englund

2010-09-19

Riktigt rolig emellanåt, roligast var avsnitten när Allan deltog i de senast om inte 100 så åtminstone 75 årens världshändelser. Lite lång på slutet.

Katarina Berg

2010-09-18

Underbar titel - och idé. Men jag har väldigt svårt för språket som känns hafsigt och banalt. Andra halvan av boken är dessutom rätt tjatig och förutsägbar då han går igenom hela delen "1900-talet" i historieboken.

Sanslöst rolig

Andreas Andersson

2010-09-05

Bästa boken jag läst på länge, jag kom på mig själv flera gånger att sitta och skratta för mig själv :)

Camilla Blumenthal

2010-09-05

Väldigt bra de första två tredjedelarna sen blev det lite tjatigt och förutsägbart.

Stundtals helt sanslöst dråplig och hysterisk historia om ett gäng helt underbara "original". Jag skrattade högt! Det gör inget att man får lite "Forest Gump"-känsla, en lagom "feelig good"-bok i sommarhettan!

Jane Höglund

2010-09-04

En rolig sträckläsare, men jag tror att det är bra om man kan 1900 talets historia

Erika Kvarnlöf

2010-08-27

En tokrolig bok med Forest Gump-känsla

Bissous .

2010-08-23

Helt galen, helt underbar! Till en början. Men sista hundra sidorna faller, det känns mest som han försökt få ihop det hyfsat...

Elias Chougui

2010-08-19

Det var en bra bok, men lite väl mycket.

Jenny Östensson

2010-08-17

En berättelse med mycket humor. Trots att huvudpersonen är helt ointresserad av politik har han i allra högsta grad varit med och påverkat världsutvecklingen under 1900-talet. Jag skrattade gott berättelsen igenom.

Nicholas Burman

2010-08-13

Bra i början, men sedan var det som att äta för mycket choklad. Glädjen försvann. De 200 sista sidorna var dryga, sega och tråkiga. Skrattade högt när bibeln hade tryckts upp med ett tillägg till en sista mening. Oslagbart! Men Allan kan man bara inte finna sympatisk, han spränger sina bomber hej vilt åt olika organisationer -utan att bry sig om värderingar och motiv.

Rolig, men påminner ju mkt om Pasilinna och hans historier är roligare.

Åsa Svensson

2010-08-11

Annorlunda och mycket rolig att läsa

Daniel Hugosson

2010-08-11

Det är inte världens roligaste bok (som Lasse Berghagen så glatt skriver på baksidan av pärmen), men det är en smått rolig bok mest hela tiden. Jag önskar bara att Jonasson fokuserat lika mycket på att bygga karaktärerna i nutid, som dåtid - Julius hade kunnat bli bokens behållning.

Karolina Öström

2010-08-09

Det var en bra bok, lättsam och enkel. Lite småtokig men får inte riktigt upp farten. Kändes lite som att köra en Ferrari i 100 km/h. Visst går det snabbt men den tar inte ut sin fulla potential.

AnnSo J

2010-08-09

Vilken underbart rolig bok! Som jag skrattade när jag läste den.

Andreas Eriksson

2010-08-07

Jag kände mig helt överkörd i huvudet efter. Den kör verkligen full rulle boken igenom. Måste säga att jag lärde mig mycket historia också. Läs den!

Anna Granström

2010-08-06

Jag tycker faktiskt att den var riktigt, riktigt jävla bra. Paasilinna, fast ännu galnare. Jag älskade den. Vilken fantasi, vilken turgubbe, vilka upplevelser! Naturligtvis inte verklighetstrogen och kanske inte så meningsfull, men den får en femma av mig i vilket fall. Vilken debutroman!

Eva Pettersson

2010-08-03

Jag hade höga förväntningar på den här boken, men jag orkade inte ens läsa klart den. Alldeles för lättsamt utan att för den skull vara medryckande. Inget som fick mig att fastna och vilja läsa vidare.

Lena Persson

2010-07-31

Taffligt språk och inte alls underhållande. Buskis varning!

Monika Lundberg

2010-07-31

Grymt allmänbildande och otroligt rolig =)

Gunvi Lundqvist

2010-07-25

Sommarens bästa. Ville inte sluta läsa, otroliga händelser som Allan är med om. Hans livsberättelse slår knockout på dig och vad annat kan man än älska en sådan man. Jag undrar om han finns på riktigt :) Påminner mycket om Paasilinnas otroliga sätt att beskriva människor och obetalbara händelser.
Mera Allan åt folket!

Anders Nordström

2010-07-23

Denna bok har en verkligt underfundig händelseutveckling och är en ren fröjd att läsa.

Gunilla Jönsson

2010-07-20

Inte den typ av bok jag vanligtvis läser.Vilken rövarhistoria.Ganska underhållande, men det blev lite för mycket av det goda.

Lallamen

2010-07-15

Jag njöt. Det var precis vad jag behövde - en skröna, helt utan försök att vara realistisk.

Thomas Karlsen

2010-07-15

Ja han är ju påläst pojken. Och ganska underhållande. Men det blir som lite mycket av det goda. Till sist orkar inte nervimpulserna ta sig hela vägen upp till mungiporna så de tar istället den kortare vägen till axlarna och får dem att rycka istället. En trea i betyg är nästan i överkant men Allan är ju en trevlig bekantskap och en mycket gammal man så jag kan ju lika gärna avrunda uppåt

Sofia Hansen

2010-07-13

Jag gillade verkligen boken i början, men sedan blev den lite väl utflippad för min smak. Dock underhållande och lättläst.

Sofia Sundling

2010-07-12

Som jag säger varje gång jag har läst ut en bok, det här är den bästa boken jag någonsin läst!
Jag gillar Allans personlighet, han påminner om någon i min närhet.
Jag gillar idén till boken, rolig och lättläst.

Anette B

2010-07-08

Vet inte vad jag ska säga. Skrattade högt några gånger och det var småkul att följa den äldre mannens äventyr nu och då men nja.... 2+ är mitt betyg

Kjell Jacobsson

2010-07-08

Nu har jag läst färdigt Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson, och mer hysteriskt rolig bok har jag svårt att tänka mej !!!

Allan, Bosse, Julius, "Den sköna" och inte minst Sonja, kommer att ligga mej varmt om hjärtat en lång tid framåt (jag har faktiskt funderingar på att läsa den en gång till, direkt, och det har inte hänt sedan jag läste Leslie T White´s "Skälmarnas Konung" för säkert 20 år sedan !) Det var länge sen jag läste en bok som gav mej så mycket glädje och jag önskar faktiskt att jag fick vara med i deras "gäng".

Mia Dahlstrand

2010-07-03
Oerhört underhållande bok. Skrattade högt flera gånger. Mys-bok.

janne lindh

2010-07-03

En härlig skröna av en mycket lovande debutant. Hela tiden dråplig och underhållande men med allvarliga undertoner.

Oskar Henriksson

2010-07-02

Vilken besvikelse! Handlingen hade potential att bli något stort men författarens försök att försöka få in minst en lustighet i varje mening gör att det blir oläsbart. Visst, jag förstår att det ska vara en kul bok med urflippad handling, men det måste ju ändå skrivas med finess. När det inte finns någon paus mellan lustigheterna så blir det till slut tröttsamt.

Emelie Andersson

2010-06-28

Helt underbar bok som bjöd på många skratt!

Nils Thor

2010-06-23

Det här är en riktig rövarhistoria. Första halvan är både underhållande och rolig. Påminner lite om Paasilinnas böcker. Men det blir ganska tjatigt och till slut liknar det mera Jönssonligan.
Den var i alla fall värd att läsa. En stunds lättsam undrhållning.

2010-06-16

Den här boken hade jag hört mycket om. Mest positivt, men också lite negativt.

Själv så är jag bara positiv över den. Den var mycket annorlunda mot dom böcker som jag brukar läsa. Och den var mycket rolig.

Lite negativt som jag har hört om den, var att den är så osannolik. Men jag tyckte nog att det var bland annat det som var bra med den. Allt skulle ju kunna hända, men självklart inte för en enda person.

Men jag tycker att den är härligt skriven. Och den är mycket rolig. Och återkopplingarna till historiska händelser är jättebra gjorda. Fyrahundra sidor är boken, men ändå lättläst och snabbläst.

Och man älskar ju bara huvudpersonen, och måste ju bara få veta hur det går för honom. Så jag läste den så snabbt jag kunde.

Så jag kan verkligen varmt rekommendera den. Finns ute i pocket nu, så köp den och läs den i sommar. Ni kommer att få en härlig stund, och kommer inte att ångra er.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg” - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Norman Aina

2010-06-13

Underbart rolig bok som ger en bild av 1900-talets historia, sann och inte.

Inger Dahlin

2010-06-13

Mycket rolig!

Lena Persson

2010-06-12

Lite för taffligt språk för min smak.