Hundra procent fett

Strmquist, Liv

| 2006

100% fett r precis vad Sverige inte trodde att det behvde. En samling feministiska, klassmedvetna och faktaspckade tecknade serier som lyckas med det svraste av allt att vara roliga. Det r gldande intelligenta texter och politiska skmtteckningar i en vanvettig frening som fr mansgrisar och frtryckarkapitalister att rodna men ger alla andra nytt hopp. Liv Strmquists serier knns vldigt uppfriskande i sin hm-ningslsa vrede ver hur vrlden ser ut, en vrede som aldrig urartar i naiv plakatretorik eller unken progghumor. Hon r helt enkelt den enda svenska serieskapare som klarar av att i en och samma bok skildra verklighetens Sex & the City, dissa Jean-Paul Sartre och frklara varfr vi ska bojkotta Chiquitas bananer. Och samtidigt lyckas f oss att skratta. FRFATTAREN: Liv Strmquist Liv Strmquist Liv Strmquist Liv Strmquist Liv Strmquist r fdd 1978 och bosatt...

Magdalena Hanell

2016-07-09

Allmnbildning och gonppnande samhllskritik. Med humor. Ls!

Lars Martinsson

2015-05-14

Essentiell.

Sandra Bjrn

2014-09-28

h, liv. du gr mig lycklig <3

Maria Klingberg

2013-08-31

Rolig, trffsker och faktaspckad!

Alekzandra K.

2013-04-16

Fantastiskt rolig och bra!

Maria Nordstrm

2011-04-21

Helt enkelt kul.

Liza Bolin

2011-01-31

sllan blir ifrgasttande av heteronorm och patriarkat s roligt som i strmqvists punch-in-the-face-seriestrippar. klockrent.

Lotta Berling

2011-01-09

Det har slumpat sig s att jag har lst Strmquists produktion i omvnd kronologisk ordning - och jag tycker att hon utvecklats till att bli bttre och bttre (och d r redan denna frsta riktigt bra). Hon gr mot att bli nnu vassare och skarpare i sina iakttagelser, och albumen blir mer och mer koncentrerade och sammanhllna. Hundra procent fett r allts lite splittrad, men s var den vl heller inte tnkt som ett album frn brjan.

Niklas Lvgren

2010-03-01

Stundtals ganska lysande, stundtals frutsgbart och fjantigt. Men Strmqvist r en grymt viktig frfattare i Sverige. Hon borde lyftas fram.

Julia L

2010-01-26

BSTBSTBST

Anna Ekstrm

2010-01-17

Underbart bra. LS illusterar och stter ord p de dr eg. ganska simpla vardagshndelserna p ett vldigt okonstlat vis. Jag gillar bildernas enkelhet (som i vissa fall betyder fulhet). Det hr r charmigt, kritiskt och snppet vassare n hennes Hundra Procent Fett.

Jennie Aagesson

2009-12-01

Briljant. Samhllskritik at it's best.