Hundra procent fett

Strömquist, Liv

| 2006

100% fett är precis vad Sverige inte trodde att det behövde. En samling feministiska, klassmedvetna och faktaspäckade tecknade serier som lyckas med det svåraste av allt att vara roliga. Det är glödande intelligenta texter och politiska skämtteckningar i en vanvettig förening som får mansgrisar och förtryckarkapitalister att rodna men ger alla andra nytt hopp. Liv Strömquists serier känns väldigt uppfriskande i sin häm-ningslösa vrede över hur världen ser ut, en vrede som aldrig urartar i naiv plakatretorik eller unken progghumor. Hon är helt enkelt den enda svenska serieskapare som klarar av att i en och samma bok skildra verklighetens Sex & the City, dissa Jean-Paul Sartre och förklara varför vi ska bojkotta Chiquitas bananer. Och samtidigt lyckas få oss att skratta. FÖRFATTAREN: Liv Strömquist Liv Strömquist Liv Strömquist Liv Strömquist Liv Strömquist är född 1978 och bosatt...

Magdalena Hanell

2016-07-09

Allmänbildning och ögonöppnande samhällskritik. Med humor. Läs!

Lars Willfors

2015-05-14

Essentiell.

Sandra Björn

2014-09-28

åh, liv. du gör mig lycklig <3

Maria Klingberg

2013-08-31

Rolig, träffsäker och faktaspäckad!

Alekzandra K.

2013-04-16

Fantastiskt rolig och bra!

Maria Nordström

2011-04-21

Helt enkelt kul.

Liza Bolin

2011-01-31

sällan blir ifrågasättande av heteronorm och patriarkat så roligt som i strömqvists punch-in-the-face-seriestrippar. klockrent.

Lotta Berling

2011-01-09

Det har slumpat sig så att jag har läst Strömquists produktion i omvänd kronologisk ordning - och jag tycker att hon utvecklats till att bli bättre och bättre (och då är redan denna första riktigt bra). Hon går mot att bli ännu vassare och skarpare i sina iakttagelser, och albumen blir mer och mer koncentrerade och sammanhållna. Hundra procent fett är alltså lite splittrad, men så var den väl heller inte tänkt som ett album från början.

Niklas Lövgren

2010-03-01

Stundtals ganska lysande, stundtals förutsägbart och fjantigt. Men Strömqvist är en grymt viktig författare i Sverige. Hon borde lyftas fram.

Julia L

2010-01-26

BÄSTBÄSTBÄST

Anna Ekström

2010-01-17

Underbart bra. LS illusterar och sätter ord på de där eg. ganska simpla vardagshändelserna på ett väldigt okonstlat vis. Jag gillar bildernas enkelhet (som i vissa fall betyder fulhet). Det här är charmigt, kritiskt och snäppet vassare än hennes Hundra Procent Fett.

Jennie Aagesson

2009-12-01

Briljant. Samhällskritik at it's best.