Hundra år av ensamhet

Gabriel García Márquez, numera bosatt i Mexico, är ursprungligen colombian: det är hans egen födelseby Arca-Catca som inspirerat till den här romanen. Det är berättelsen om byn Macondo och om famlijen Buendía, om dess vilda, destruktiva män och dess kloka kämpande kvinnor. Den är fylld av vitalitet och realism, fantastiska historier och bisarra detaljer. Macondos grundläggare med sina gigantiska krafter och sin okuvliga vilja, hans hustru Ursula, revolutionären Aureliano, kampens och nederlagets man, bananbolaget och strejkerna, släktens extravaganta kvinnor, den sista generationen Buendía med den nye Aureliano, isolerad från hela världen utom från sin älskade - med oemotståndlig berättarglädje målas denna överdådiga familjefresk, där fantasi och realism smälter...

Jan Svensson

2017-11-09

Gav upp på sidan 165. För mig blir det för mycket av märkliga saker som egentligen inte tar historien framåt.

Sanna Carlborg

2017-01-01

Väldigt fantasifull och genomsyrad av berättarglädje. Men så många kataktärer (som dessutom har samma namn) gör att det blir svårt att hänga med och att skapa sig en relation till dem. Sedan undrar jag också vad boken egentligen har för budskap och syfte.

2016-03-16

Maffig och ganska rolig bok som tog lång tid att läsa på grund av tätheten av händelser. Ibland skrattade jag högt, ibland var det rätt hemskt, men jag tröttnade inte. Trist dock med alla djur som for illa.

Helena S

2014-10-16

Jag förstår inte riktigt hypen. Boken är väldigt långsam, karaktärerna osympatiska, och det finns inte riktigt någon röd tråd. Ja, och den kassa kvinnosynen, som nämnts tidigare. Jag antar att grejen är den speciella stämningen i den isolerade byn. Jag vet inte, den är inte urdålig, men jag blev besviken.

Johan L

2014-06-29

En läsupplevelse utöver det vanliga. En svindlande historia vars första 200 och sista 50 sidor var underbara. Det gäller att hänga med från start i denna magiska realism. Ordbajseri på högsta nivå, en kvinnosyn som kan diskuteras i timmar. Men, det jag bär med mig är läsupplevelsen och historian.

Nils Thor

2014-04-30

En besvikelse.

Nikolaj T

2014-04-26

'Det är slut på all mänsklig värdighet', brummade han, 'den dagen då människorna reser första klass och litteraturen i godsvagn.' Det var det sista man hörde honom säga.

Támara Velásquez

2014-02-18

Här finner man sig själv

Stefan J

2014-01-05

en mustig historia!

Karl Nordström

2013-05-20

I simply not get the greatness of this book. IIt is well written, that is true, but where is the message? What does it bring to the table. It left me empty. Guess I was the wrong audience

Maria Jönsson

2012-09-01

Försökte läsa denna bok men tappade bort mig i den vilket kanske är meningen men i alla fall...

Sofia E

2012-07-14

Vet inte om jag ska våga kommentera något efter alla prisande kommentarer, jag har väl helt klart missat något i min läsning... Jag tyckte nämligen att den var ganska långtråkig och svår att ta till sig, är lite förvånad över att jag trots allt orkade läsa den till slut.

Elias Chougui

2012-06-28

Oerhört packad med text och namn, men jag hade ändå inte svårt att hänga med, till min egen förvåning. Boken var extremt dryg ibland, men inte för att den var tråkig utan för att det kändes som om den aldrig skulle ta slut...
Men jag måste säga att jag verkligen gillade den ändå. Den var så där härligt exotiskt på ett spännande sätt och jag måste säga att hans språk är riktigt givande, vackert och målande. Jag gilade hans karaktärer och jag tyckte att boken hade en riktig kärna och en sensmoral.
Jag kan rekomendera den här boken, och jag tycker att det är värt att ta sig igenom den här boken!

Kamali 

2012-04-13

Magisk realism när den är som bäst i kombination med bizarra händelser i en myllrande familjesaga. Fantastiskt!

Marcus Sohl

2012-04-11

Det är nästan överflödigt att säga något. Överflödande och fantastiskt. En av de mest essentiella läsningarna man kan tänka sig.

Kenneth Olausson

2012-03-12

I det fallande regnet av gula blommor kämpar romanens kvinnor i den slags verklighet som männen tror sig forma. Kämpar och segrar. Precis som i verkliga livet, tänker jag där jag står inför min egen exekutionspatrull.

Linus R

2011-09-01

Jag vet. Många gillar den här boken, men jag blev ärligt talat ganska trött på alla overkliga och extrema människor som återkom, generation efter generation. Jag blev glad att den ändå knöts ihop på slutet.

Emma Karlsson

2011-08-17

Jag är ledsen. Men jag tar mig inte igenom den. Den. Är. Så. Seg.

Sofie Petersson

2011-05-14

Stundtals underbara repliker och riktigt rolig! Men oj oj oj, den är så svår att ta sig igenom på grund av alldeles för många karaktärer med samma namn. Gick inte att flyta med. Kämpade för varje sida och till slut gav jag upp. Läste romanen som en sköj bok med tokiga händelser men hängde absolut inte med. Vad är poängen med det? Varför göra en bok så svårtillgänglig som möjligt, begrava det bra i någon fix idé om att det ska finnas flera karaktärer med samma namn? IQtest? Minnestest? Vad som helst kan i alla fall hända i den här romanen. En gubbe blir galen och lever resten av sitt liv under ett träd, en kvinna äter sand för att dämpa sin ångest och alla dessa djuriska sexgalningar som ligger med allt och alla. Hundra år av ensamhet är ibland galet rolig och samtidigt helt hopplös att läsa.

Conny J

2011-03-18

Så här i efterhand framstår denna bok som en av mina största läsupplevelser. Tar man sig en stund och läser igen namnen i början av boken blir läsning lättare. En bok jag garanterat kommer läsa igen och säkert en gång till..

Ulf Pettersson

2011-03-18

FÖRFATTAREN HAR EN OERHÖRD FANTASI OCH HAR FÖRMÅGAN ATT LIGGA MELLAN FANTASI OCH VERKLIGHET UTAN ATT DET KÄNNS JOBBIGT. EN NACKDEL ÄR ATT PERSONERNAS NAMN I BOKEN ÄR SNARLIKA OCH IBLAND VET MAN INTE VILKEN PERSON SOM AVHANDLAS.

Anton Thorngren

2010-10-30

Härlig bok med karaktärer som engagerar och vackert språk. Jag tycker dock att G.G.M. kunde ha spunnit lite mer på historien. Stora saker blir berättade med en något irriterande likgiltighet och kronologi. Fint att boken är befriad från logik och sunt förnuft. "Han sålde allt, till och med den fångna tigern, och köpte en evighetsbiljett på ett tåg som aldrig kom fram."

Gudrun Edlund

2010-09-18

Läste den svenska översättningen. En av mina favoriter då den blandar fantasi och verklighet på så sätt att man tar fantasin för verklighet. En annorlunda läsupplevelse.

Anders Eklund

2010-07-04

Den som inte läst den har missat nåt!

Adrien Combier Hogg

2010-06-15

Ett fantastiskt språk. En enorm fantasi. En episk berättelse. Utomordentlig lycka. Än mer fullkomlig sorg och tragedi. Márquez fångar allt detta i "HÅAE". Men det finns något som stör mig. Någonstans i M's outtömliga ordförråd och fantastiska förmåga att beskriva omgivningar och personligheter tröttnar jag. Trots sin väldiga språkliga elegans kan jag inte undgå att på vissa platser känna trötthet. Ett slags matthet inför vad som ibland känns som ett alltför högtravande språk. Márquez cykliska berättarstil (ni som läst HÅAE förstår nog vad jag menar) gör inte saken bättre. Det som jag efter bokens första två kapitel absolut trodde skulle bli en fullpott blir därför "bara" en stark trea.

Emma Walthersson

2010-05-10

Underbar bok. Helt klart värt mödan att lära sig alla namn i början så man lättare håller reda på vem som är vem.

Conny J

2010-02-15

En härlig bok! Har allt! En bok jag kommer läsa om mer än en gång till, inte många böcker som jag anser värd en omläsning. Klassiker!!!

Ingrid R Hansson

2009-10-15

Denna bok finns också på svenska.

Jonas Olsson

2009-09-13

En stor bok!

Karin Huss

2009-09-04

Den här läser jag om vartannat år ungefär. Den är underbar

Gunilla Bratt

2009-07-23

En fantastisk bok som har allt jag läser den alltid språket är otroligt vackert den gör mej lycklig

Christer Strandberg

2009-07-22

På svenska.

Patrik Andersson

2009-07-14

Svårläst p g a av upprepningen av namn men också brilljant i sin fantasifulla skildring av krig och exploration.
Ge den den tid den behöver :)

Nina Nykvist

2009-07-12

En av världens absolut bästa börjor!

Lo mejor de lo mejor

Absolut favvis

Inger Mårtenson

2009-06-11

Garcia Marques...magisk ralism....det kan inte bli bättre.