Hundmanuskripten

Fosse, Jon

"Relationen mellan hund och människa har jag inte sett skildras med sådan perfekt tonträff tidigare." Johan Hilton, Dagens Nyheter.En mycket originell och finurlig bok av Jon Fosse som fått titeln Hundmanuskripten. Översättningen till svenska är av Christian Ekvall. Fosse är betraktad som Norges troligaste kandidat till Nobelpriset i litteratur, för sina pjäser som sätts upp på teatrar i när och fjärran. Någon räknade fram att hans verk spelats på över tusen teaterscener världen över. Han gör mycket annat också. Till exempel har han författat tre små böcker som är skrivna i hundperspektiv, alltså berättelser som återger vad dessa hundar kan tänkas ha att säga om tillvaron. De tre böckerna är Nei å nei, Du å du samt Fy å fy. Nu sammanförda i volymen Hund­manuskripten. Tre lika existentiellt djupsinniga som underfundigt komiska berättelser framförda i all enkelhet och som om det vore en...

Hjortronhyllan

2024-01-04

En bok som består av tre noveller, berättade ur olika hundars perspektiv, där essensen hämtas från ett liv utan för många funderingar. Novellerna utforskar jakten på äventyr, där man har glömt bort hur hemmets trygghet tas för given. Det handlar även om livet där man saknar en partner, som senare ger livet ett mer djup, men som också med enkelhet tas för givet. Temat i dessa noveller känns som rädslan för att det är över, att gubben ska glömmas bort eller att en tjänst av att varit vid liv inte ska mötas med tacksamhet på ålderns höst.

På baksidan marknadsförs det som Fosses roligaste bok. Finurligt kan jag hålla med om, men komik uppnås inte till fullo. Däremot älskar jag de små "armbågen i sidan"-gliringarna. Fosse lyckas enkelt förmedla vardagens ofta tråkiga verklighet på ett sätt som kan romantiseras. Även de blinkningar och referenser där läsaren testas får mig att le brett. Fosse, du når mig på det sättet.

Boken är lättläst, en perfekt start för den som vill läsa en nobelpristagare och kunna skryta i fikarummet eller på ett socialt medie-konto med ett bärigt användarnamn.

Kristina Carlsson

2023-12-29

Vilka fina hundnoveller och så vackert och annorlunda skrivna. Underbar läsning!

Jimmy Hjort

2023-10-11

Helt genial och makalöst rolig bok!

Lars B.

2022-11-02

Först tänkte jag "vafan är det här"? Men efter en stund var jag fast. Fosse fångar de lätt taffliga hanhundarnas inre bryderier med ett eget hundspråk. Gillade alla tre, men den sista om skeppshunden gick rakt in i hjärtat. Mästerligt inläst av Reine Brynolfsson för den som vill lyssna.

Ulla Englund

2021-11-22

20/11 2021

Torbjörn Nilsson

2021-04-27

Glad att jag fångade upp detta tips från Nina! Hjärtknipande och rörande historier om människor i hundgestalt. De tre korta berättelserna vaggar fram i trygga upprepningar inlästa av en av mina absoluta favoriter; Reine Brynolfsson. Den sista novellen är en klar femma.

janne lindh

2019-10-27

Jon Fosse bjuder på tre små pärlor...