Hundene

Det er sommer og teenagebrødrene Filip og Kalle og deres venner Ida Sanne og Nicklas driver rundt mellem uopvarmede sommerhuse dansepladsen og det hemmelige tilholdssted under broen mens de dulmer deres udlængsel med at drikke whisky ryge cigaretter og have tilfældig fumlende sex.  Hundene kredser om en gruppe unge i en lille nordsvensk landsby i 80 erne. Med stor lydhørhed og referencer til både svensk regional realisme og den amerikanske dirty realism stiller Ola Nilsson skarpt på udkantsbyen og de unge i en stil der nok bedst kan beskrives som svensk country noir.  Ola Nilsson (f. 1972) er anmelderrost svensk forfatter og debuterer på dansk med denne udgivelse. Hundene er første del i en trilogi hvoraf de to næste bind Englene og Kærligheden gemmer mindet udkommer på dansk i 2013.

Lotta Berling

2013-10-17

Med en mycket sparsmakad berättarstil fångar Ola Nilsson mig direkt. Hundarna fick mig att genast låna och läsa de två följande böckerna i trilogin.

Rikard Denver

2013-01-02

En stor läsupplevelse, kastade mig över del två i trilogin.

Christian Rydberg

2012-12-25

En del inslag tilltalar, men jag är tveksam. tyvärr, vill gärna känna mer:

2012-09-17

Bra skriven men jag kommer inte nära, den griper mej inte. B.T estimerade högt betyg men...nej.

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Ojojoj. Det var länge sedan jag läste något så här bra! Helt klart en av årets läshöjdpunkter. Så knivskarpt, mästerligt formade utsnitt av några ungdomars vilsna tillvaro i ett jämtländskt samhälle. Första delen i en trilogi. Språket är en lättnad och en lisa i denna svarta, råa berättelse, där varje ord sitter som det ska, i en lugn och jämn rytm och utan nervöst sneglande på ”samtidsprosan”. Kanske hjälper det mig som läsare att jag känner igen de här miljöerna: spriten, ordlösheten, det hårda slitet, männen som styr med råstyrka. Ändå känns berättelsen på något sätt mycket allmängiltig.

Ulla Englund

2012-05-15

Trots att jag egentligen inte har en aning så känns varje ord så rätt i all sin hopplöshet.

Klinga

2011-06-18

En liten juvel. Det är en slipad text. Inte ett ord i överflöd. Skickligt fångat och inlevelse i var och en av de vilsna men ändå på sitt sätt skärpta ungdomarna. Svart och vackert och framför allt trovärdigt. Riktigt trevlig överraskning.

Maria Eriksson

2011-01-18

Hundarna är första delen av en tänkt trilogi som är norrländskt knapphändig i språk och miljöbeskrivning. Bokens huvudpersoner skulle alla behöva hjälp av socialtjänsten för sitt alkoholmissbruk i tidiga tonår. Men författaren lyckas göra ungdomarna verkliga och fast det är ganska svart är det en bra bok.

Samuel Karlsson

2011-01-15

Kort, svart och mycket bra.

Kenneth Olausson

2010-12-31

En svart berättelse om människor (och en bygd?) utan hopp och framtid, men där en strimma av kärlek tycks kunna gro på sina egna villkor.