Hunden Edit tvättar tassarna

Thörn, Amanda

Hunden Edit är allra, allra bäst på att tvätta sina tassar. När hon har lekt utomhus tvättar hon tassarna, innan hon ska äta mat tvättar hon tassarna och om när hon ska baka tvättar hon tassarna. En dag är tvålen försvunnen på Edits förskola. Åh, nej! Vad ska de göra om de inte hittar tvålen?Räven Ralf borstar tänderna, Hjälten Hjalmar klär på sig och Hunden Edit tvättar tassarna är de tre första böckerna i en serie pedagogiska verktyg som gör familjebestyren enklare och roligare! Varje bok har sin egen lilla hjältefigur som är specialist på att göra en särskild sak. De illustrerar vardagssysslor som brukar kräva både tid och energi. Borsta tänderna, klä på sig och tvätta händerna. Böckerna hjälper till att skapa tydliga och roliga rutiner i vardagen där barnen får inspiration och hjälp att utveckla sina förmågor.     Amanda Thörn är skaparen bakom rutinkorten...

Detta är en av tre böcker i en ny bilderboksserie om olika rutinsituationer i barns liv som lätt kan bli konfliktfyllda. I de andra böckerna är det fokus på tandborstning och klädpåtagningen, men i boken vi recenserar idag är det handtvätt som gäller!
I boken möter vi hunden Edit vars superförmåga är att hon är grymt bra på att tvätta händerna!
Boken är genomgående en positivt utformad inspirationssaga som skapar härliga vibbar kring handtvättning.
Extra tokigt blir det när tvålen försvinner på förskolan och djurungarna börjar förtvivlat leta då de vill tvätta händerna.
Det blev roligt tyckte I (5 år) då djurungarna till slut hittar tvålen - tillsammans med pedagogen som suttit och luktat på den i en garderob!
Under en fnissig paus funderade vi på om hennes pedagoger på förskolan gör likadant? I konstaterar fnissigt nej. Eller jo kanske när barnen gått hem? funderade I vidare. Ja, vem vet?

Annat som I (5 år) uppskattade var handtvätt-sången som fanns i boken som hon särskilt lyfter upp när vi samtalar om boken efteråt.
En väldigt bra sak jag som pedagog tänkte på var sättet som författaren lyfter fram utforskandet i samband med handtvätt. Skapa bubblor med tvålen osv - något som fascinerar många barn! Men som många vuxna säger nej till lite väl fort.

Boken avslutas med en uppslag med ”tvätt händer”-skola av ett filosofiskt slag. Barnet får fundera och reflektera kring sin handtvätt osv. Min I började direkt titta och lukta på sina händer, kluriga tankar verkade snurra runt i hennes huvud.

En viktig detalj med boken är att vissa barn kanske har behov av bildstöd där handtvättningens olika sekvenser finns tydliggjorda. Detta är såklart bra för alla barn, men ofta extra nödvändigt om man har ett barn med adhd eller autism (men det är såklart väldigt individuellt!).
Någon sådan bildstöd-detalj innehåller ej boken, utan den skapa överlag en positiv härlig stämning kring handtvätt och rutinen tydliggörs genom en saga som förmodligen inte blir så tydligt som har svårigheter med handtvätten utifrån det perspektivet där bildstöd vore ett bra stöd.
Alla har såklart inte det behov - men vill ändå lyfta så föräldrar/pedagoger lättare kan avgöra om boken är rätt för just er.
För min I funkade boken finemang och kändes som att den verkligen gjorde sitt syfte.

Illustrationerna av Tinna Ahlander är väldigt fina och skapar en helhet tillsammans med texten.

Jag är väldigt förtjust i bilderna i den här lilla bokserien, och tycker också att den pedagogiska tanken är väldigt bra. Att ha en bok som bara handlar om en vardaglig sak som att tvätta händerna när man har gjort något/ska göra något kan göra att det blir ett stående inslag i barnens vardag.

Extra bra också att det finns en liten tasstvättarskola längst bak i boken. Hade väldigt gärna haft en melodi till tasstvättarsången som finns inne i boken också (ett tips är att den nästan fungerar till Blinka lilla stjärna om man drar ut några ord och kanske lägger till något någonstans).

Det enda lilla som jag reagerar på är egentligen varför hunden heter Edit, när de andra böckerna har huvudpersoner som heter Hjälten Hjalmar och Räven Ralf. Varför ändra detta med båda orden på samma bokstav på en av dem?