Hunden

Ekman, Kerstin

| 2003

Var börjar en berättelse? Under en granrot kanske.    Ja, under en granrot. Där låg en liten grå en. Han låg hopkrupen med nosen under svansen. En hund. Men det visste han inte.    Han kunde inte minnas. Det var bara ett stort hål inuti honom, ett gnag, en hunger efter värmen och efter det starka ljumma som fyllde munnen och efter tikens bett i nackskinnet och slicken i mungipan när hon kom utifrån med främmande lukter i pälsen.    Hur hade han kommit att hamna under granen? Det mindes han inte och inte hade han kunnat berätta. Men Kerstin Ekman har berättat hans historia: enkel, stark och fängslande i varje rad.

2022-07-28

En underbar liten bok. Ekman när hon är på sitt bästa berättarhumör.

Torbjörn Nilsson

2021-05-07

En omläsning/lyssning. Minns att jag blev väldigt berörd första gången jag läste. Kanske för att jag då var en ännu mer bortsprungen/bortjagad hund.
Boken är fortfarande väldigt bra och griper tag. Språket lysande.
En av Henrik Kroghs mörka illustrationer griper tag; mannen som fjärran ror på sjön.

Mats T

2016-01-31

Denna va såå bra

2012-07-04

Underbar, välskriven och kort. Händer inte så mycket mer än att man får följa den lilla valpens vedermödor. Hela tiden har man känslan av att man bara önskar att allt ska gå väl.

Mats T

2011-10-25

Jag gillade denna bok och det jag läste.

Hilda Bergström

2011-10-24

en underbar bok jag återkommer till när jag behöver lugn.

Eyez Only

2011-07-29

Seg.

Mimmi Thorneus

2010-10-02

En väldigt enkel berättelse skriven med ett vackert språk. Hade det inte varit för att den ibland kändes väldigt upprepande (hunden känner en doft - hunden jagar något - hunden sover lite) hade den fått ett högre betyg av mig. Definitivt läsvärd.

Denna berättelse var helt underbar och väldigt bra skriven.
Jag gillade den verkligen men jag tyckte synd om den lilla valpen..

Ingrid Herrström

2010-09-08

Tråkig - men skriven med en fantastisk inlevelse

Stefan Hall

2010-01-29