Hummelhonung

Lindgren, Torgny

| 1995

En sen oktoberkväll föreläser en medelålders författarinna om helgon i församlingshuset i ett litet västerbottniskt samhälle. Bland de fåtaliga åhörarna finns en äldre man som efter föredraget bjuder henne nattkvarter i sitt hem som ligger en bilfärd ut i nattmörkret. När nästa morgon gryr är landskapet kring det ensligt belägna huset insvept i snö. Kvinnan stannar hos mannen i väntan på att vägen bort skall plogas. Medan tiden går skriver hon på en bok om ett helgon. Samtidigt lär hon allt djupare känna sin värd och hans historia. Den tycks gradvis förtunna hennes egen helgonsaga. Hadar är döende i kräfta och lever för att överleva sin bror, som hjärtsjuk bor nere i sluttningen. De två är fångade i ett livslångt beroende och hat till varandra, och kvinnans roll i detta slutskede av deras liv blir bubärarens och till sist iscensättarens. Den märkliga och mörkt glödande historia som Torgny...

Per Carlborg

2024-02-05

Lindgren väver en otrolig skröna som hela tiden lutar sig mot det pågående pölsakoket.

Henrik Johansson

2022-06-20

Sällsam och en aning udda berättelse.

Nej, den här boken var obehaglig med mycket vämjeliga beskrivningar. Ingenting för mig...

Heléne Niitsoo

2020-09-19

Läser om denna bok men nu som talbok, inläst av författaren själv. Hans egen intonation och röst är en extra dimension till texten. Personerna träder fram ur den. Språket känns hemtamt (uppvuxen 4 mil från Raggsjö) såväl som tankegodset, det lite bibliska språket och maten - i bestämd form. Men - och det måste sägas - man vet aldrig vad Lindgren vill säga. Understundom känner man sig smått dragen vid näsan och då blir jag förbenad. Kanske borde jag lära mig att förstå ironin han marinerar sina skrönor i eller...inte. Vad är då pölsan en symbol för, undrar jag mot slutet av berättelsen. Själva livet? Eller något annat? Bör jag läsa om hela boken?

Katrin Lindh

2019-11-22

2018-12-27

Det här var en fasligt seg roman. Tjatig, tyckte jag. Har fått Augustpriset och det där begriper jag inte. Berättelsen cirklar kring två äldre bröder boendes lågt ute i obygden. I var sitt hus bor de där. Och de är ovänner sedan många år. De väntar nu endast på att den andre skall dö före den andre.
Är detta något Lindgren själv har upplevt i sin närhet? Vad är det han vill säga oss? Går mig sensmoralen helt förbi?

Catrin ....

2018-11-21

Tog sin lilla tid innan jag fick till att läsa ut den. Men så bra den var! Fina och kusliga skildringar av livet på landsbygden då tuberkulosen härjade i landet.

Nina Gustafsson

2018-11-19

En bok om pölsa kan låta konstig men Lindgren lyckas bra med sin berättelse som handlar om så mycket mer än sörjan vi fick i skolan. Särskilt väl beskrivs skrivandeprocessen och TBC.

senior reporter

2017-07-26

Denna bok handlar om en äldre man som gör en saga. Och han bor på ett hem. Och så berättar han om en skollärare i norrland. Bra bok tycker jag.

John C

2017-04-08

Olof Helmersson, den forne väckelsepredikanten, har insett att allt han predikade för ca 60 år sedan bara var bluff och båg. Han återvänder till glesbygden där han frälste över 400 själar för att avkristna dem och be om ursäkt för sitt tidigare värv. Han upptäcker dock att saker och ting har förändrats. Underhållande och djuplodande roman som pendlar mellan skröna och vardagsrealism.

2015-11-18

Hummelhonung ska inte ha mer än en 2:a av mig . Djupsinnigheterna är förmodligen för djupa för mig, och de bisarra och ibland obehagligt stötande skildringarna tilltalar inte.

2015-08-16

En uppfriskande skröneaktig berättelse. Min första av Torgny Lindgren, det blir fler!

2014-08-28

Torgny Lindgrens berättelser är alltid läsvärda. Hans språk är helt fantastiskt. Denna berättelse är både tänkvärd, allvarlig och rolig men den griper inte tag i mig på samma sätt som tex "Ormens väg på Hälleberget och Hummelhonung. En stark 3:a.

Susanne Rydvald

2014-04-17

Är det mig det är fel på eller boken? - hoppas och tror det är inte jag. Tre sidor räckte för mig och så visste jag - nästa vecka ska jag lämna tillbaka alla Lindgren böcker jag lånade till biblan igen ...

Marie-Anne Eriksson

2013-12-29

Udda berättelse. Läsvärd.

Jimmy Kleiner

2013-02-02

Helt otroligt att herr Lindgren lyckas säga så mycket med så lite text.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Alldeles underbar! Hans allra bästa. Bäst är att höra honom läsa den själv, vilket jag också har gjort

Anna

2012-10-31

En av mina favoritböcker.

Lars Isaksson

2012-10-29

Man får tycka vad man vill om boken. Men alla ni som inte kunde hantera kroppsvätskor och dylikt, och därför inte gillade boken som helhet, bör ta er en funderare på varför ni då läser Lindgren i huvudtaget. Det är respektlöst mot författaren att haka upp sig på en detalj som ni inte ens försöker er att förstå sig på. Man måste stanna upp och fundera och skapa sin egen mening. Sedan om det är samma mening som Lindgren tänkte sig, är mindre viktigt. Det handlar om att försöka se helheten, det söta och det salta. Man måste tillåta sitt läsande en chans för reflektion. Själv fann jag just Olofs kroppsvätska som ytterst central för de båda brödernas olikheter, återigen det söta och det salta. Men ni som gav boken ett dåligt betyg på grund av detta, och med endast detta som motivering, ni är fårskallar. Läs om boken, stanna upp och fundera på vad ni läser. Alternativt köp en skvallertidning eller något annat lättillgängligt som är bättre lämpat.

Jimmy Kleiner

2012-10-10

Stundtals känner jag hur det riktigt doftar av pölsan omkring mig. Mycket bra bok full av minnesvärda citat.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Om man bott i Västerbotten och älskar Torgny Lindgrens uppläsningar så HÖR man boken på dialekt! Man bör ha läst hans andra böcker för att uppskatta denna bok.

Conny J

2012-06-22

Nämen usch, Torgny är mästare på att framkalla dofter och skapa miljöer man tror på, men här ägnar han sig att lite för äckliga saker mellan varven som jag det låga betyget...

Anna

2012-05-19

Stort fan av Torgny och hans lokala berättelser. Älskar språket i alla hans böcker, även om vissa finner det lite ålderdomligt.

Marcus Sohl

2012-04-16

Fantastiskt. Lindgren när han är som bäst.

Erica Andersson

2012-04-01

Hade det inte varit för Olofs tesked hade jag gett den en fyra, och hade det inte varit för att hon lät sig övertalas hade den fått en trea, men...vissa saker etsar sig fast i minnet och detta kommer jag tyvärr ha svårt att glömma bort. Annars väldigt bra, då klart!

greger andersson

2011-11-23

Absurd bok där gränsen mellan verkligehet och fantasi är luddig, hade stora förväntningar på boken men kunde aldrig riktigt ta den på allvar.

Ullis N

2011-07-13

Bortsett från beskrivning av kroppsvätskor av vad man gör med dem, hade jag stor behållning av bok. "Dansen" mellan de två bröderna var fascinerande läsning. Det som drog ner betyget till en svag fyra var att jaget i boken, författarinnan, var alldeles för genomskinlig och utan substans.

2011-05-16

Jag tyckte om den när jag läste den.

2011-05-16

Lättläst, humoristisk och bra.

2011-05-16

Lindgren är som vanligt bra

Klinga

2011-05-05

Det börjar bra. Jag är inte särskilt såld på Lindgren men tyckte att det artade sig till något bra. Men sedan blir det som vanligt. Språket (det fantastiska) släpper kontakten med berättelsen och jag saknar gestaltning. Vilka är de gubbarna och gummorna? Men han lämnar oss undrande och personerna blir bara utbytbara namn. Var det Gideon i zzzträsk eller var det Eskil? De blir inga personer. Det är därför jag alltid återvänder till PO Enquist.

Joanna Björkqvist

2011-04-09

En riktigt finurlig och annorlunda berättelse som man bara måste älska, även om man som jag inte äter kött och pölsan är ett genomgående tema!

Kaleida Läslus

2011-04-04

Fantastisk kombination av en intressant och finurlig berättelse, vackert skriftspråk och små faktarutor. Jag älskar den här boken!

Eva Svensson

2011-02-15

Tja...

Thomas Rosswall

2011-01-27

En predikant återvänder till inre Västerbotten efter många år i Umeå. Han tror inte längre på Gud och vill "avfrälsa" sina gamla församlingsmedlemmar. En fantastisk resa som är rolig och sorglig i nuet och dåtiden. Allt förändras och vi med.

Stefan Wern

2010-11-20

Småmysig i sina bästa stunder, men något långrandig.

2010-11-09

Helt underbart bisarr och äcklig. Älskar den.

Peter Allanson

2010-11-03

En annorlunda fantastisk berättelse. Rekomenderar ljudboken med uppläsning av författaren själv.

Anna Lindström

2010-09-22

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Den blev lite för äcklig. Har just i detta nu läst ut den (på lunchrasten och jag var glad att jag ätit upp!). Samtidigt är den inte dålig så det blir en trea.

Anders L

2010-08-10

Kanske bättre än en trea, den är stilistiskt oklanderlig och berättad med lätt hand. Men jag har svårt att relatera till karaktärerna och fångas aldrig av romanen.

anders danielsson

2010-06-07

Torgny Lindgren har ett unikt tilltal och är svår att inte älska. Pölsan är en fantastisk bok som måste "slukas" med ben och märg.

Helena Niininen

2010-06-06

Kanske inte en lättläst bok men ändå en helt underbar bok som vanligt av Torgny Lindgren.

Karin Danielsson

2010-05-31

Baklängesväckelse. Alla böcker av språkmästaren Torgny Lindgren är en njutning, den här är inget undantag. Tvärtom.

Nils Thor

2010-05-26

Fantastiskt bra. Underbar uppläsning. Ville börja om och lyssna från början igen.

Maiken Karlsson

2010-03-06

Fantastisk skröna - och vilken uppläsning sen!

niklas edlund

2010-02-26

osannolikt bra.

2010-02-25

Utgavs första gången 2002. Vansinnigt rolig i början, men sen går det utför. Att läsa sida upp och sida ner om pölsatillverkning är tröttsamt. Förstår att det är ämnat att vara ironiskt och mycket roligt. Kan inte säga att jag längtar till Norrlands inland. Lindgren har en stor litterär förmåga som här slösas bort på strunt.

2010-02-25

Flera manliga vänner sa att den här boken är såå rolig, den måste Du läsa. Jag lät mig övertalas. Jag säger: nåt tråkigare får man leta efter.

Lars Magnusson

2010-01-14

Ständigt gör han så mycket med så lite, Torgny Lindgren.

2010-01-09

Vidrigt bra. Ja, ordet vidrigt passar verkligen in i detta sammanhang.