Humlan Hanssons hemligheter

Vinnare av Augustpriset 2020: Årets svenska barn- och ungdomsbok!"Tankarna flyger till Barbro Lindgrens böcker om Lilla Sparvel men 'Humlan Hanssons hemligheter' leviterar från en tryggare, varmare grund. Som vore Humlan en mer emo version av Pippi Långstrump. En kapabel vardagshjälte för 2020­talet är hon i varje fall." Pia Huss, Dagens Nyheter.Till den här boken finns en lärarhandledning och ett aktivitetsblad. Hemligheter jag bara berättat för Nour:Jag har snattat ett paket tamponger (fastän jag inte ens har fått min mens). Det var jag som klottrade på stenen bakom skolan (jag skrev namnet på ett hårdrocksband jag inte gillar för att ingen skulle misstänka mig). Ibland är jag rädd för att mamma och pappa ska dö. Humlan ska bli konstnär precis som faster Fanny som älskar ost och konst och alltid säger vad hon tycker. Inte alls som Humlans mamma som går på stenåldersdiet...

Boktips! Jag köpte Humlan Hanssons hemligheter på bokrean i februari. Det var en ren fröjd att läsa boken som trots att den är tokig och rolig även tar upp tunga och allvarliga ämnen. Jag skrattade massor och önskar att jag hade fått läsa den tillsammans med mina barn. Boken har svartvita illustrationer som håller samma stil som texten. Boken fick Augustpriset 2020 och det var den väl värd! Boktips till barn i ålderskategorin 9-12 år samt deras föräldrar och lärare! Humlan Hanssons hemligheter är skriven av Kristina Sigunsdotter och illustrerad av Ester Eriksson, boken är utgiven av Natur & Kultur 2020.

Jag älskar den här boken den e bara så spännande. På något sätt lär man sig några saker t.ex att man ska inte vara rädd om att prata med några tjejer/killar, man måste vara modig och det.

Den var jätte bra, rolig och pinsamma saker. Jag håller på att läsa Del 2 och nu tills är den så himla bra, de e en av mina favorit böcker jag har läst. Jag ger den 5 sjärnor <3

Klass 4c, Kulturama

2021-11-10

Den var okej

Jag älskar när hon skojar om hästtjejerna!

Nytorpsskolan 4

2021-09-21

Den här boken tycker jag är super kul och spännade, och jag rekomenderar den.

Vi får följa barnet Humlan som just blivit av med sin bästa kompis Nour. Efter att ha varit hemma sjuk två veckor så har Nour plötsligt övergivit henne och istället börjat hänga med hästtjejerna. Dessutom har favoritfaster Fanny blivit inlagd på Vuxenpsykiatriavdelning nr 84, något som den i övrigt normtypiska släkten förminskar och ser ner på. Men Humlan går dit och besöker ändå...

Genom en hoppig och vardaglig berättarstil får vi ta del av en existensiell och rå berättelse som enligt oss går lite väl långt. Jag började högläsa boken för min 10,5-åring men han var inte alls intresserad och ville inte läsa klart. Jag valde därför att läsa resten på egen hand. Visst har boken en charm men inte heller jag blev särskilt begeistrad.
Det är mens, psykisk ohälsa, föräldrars sexliv, utmanande beteenden, mobbning, en mammas gömda kärleksbrev, självskadebeteende Osv. Nästan så att jag får känslan av att man försökt väva in så många tabubelagda ämnen som man bara kan utan att riktigt gå på djupet. Att det bli exponerat men inte riktigt benat i. Men det kanske inte heller är bokens syfte? Kanske räcker det att Humlans egna tankar och upplevelser blir synliggjorda och att de många gånger är obekväma utifrån ett normativt perspektiv.

Boken har blivit hyllad av litteraturvetare på tidningsredaktioner och är även nominerad till Augustpriset i år. Kanske är det något vi missar eller så tillhör vi inte bokens målgrupp. Men vi klickade iallafall inte riktigt med denna läsupplevelse. Men uppenbarligen blir den älskad av vissa andra, så kolla igenom bilderna och se om det kan vara en bok för dig.

Therese

2020-10-30

Trevlig och modern berättelse lite i samma stil som Berts dagbok, fast ändå helt annorlunda. Det är kul att få följa Humlan i hennes vardag. Det är humor och svärta i en spännande blandning.

Marianne Skoglund

2020-08-13

Parallellerna till Barbro Lindgrens Hemligt-böcker undgår nog ingen, men Humlan Hansson står fint på egna ben. En störtskön vardagsbetraktelse med både humor och svärta.

Fantastisk, gripande & skickligt illustrerad!