Humlan bygger bo

Casta, Stefan

Maj Fagerberg och Stefan Casta är tillbaka med en ny bok om humlor, det lilla djuret som är livsviktigt för allt levande. Med mindre text och känsliga illustrationer vävs berättelsen om humledrottningens fantastiska liv fram.  Under en enda sommar skapar en humledrottning en helt ny värld av nya humlor. När vårens första solstrålar kommer vaknar hon och ger sig ut för att bygga ett bo. Där skapar hon vaxkrukor där hon förvarar maten hon samlar in, och där lägger hon sina ägg. I takt med att sommaren går kläcks äggen och tusentals nya humlor ger sig ut i världen.

I denna berättelse får vi följa en humledrottningen från att hon vaknar till våren, bygger upp ett humlesamhälle och till slut hur nya drottningar flyger iväg för att hitta en plats att vila under vintern, innan de i sin tur vaknar upp precis som den gamla drottningen gjorde i bokens början.

Jag uppskattar verkligen hur genomtänkt i detaljerna denna bok är.
Grundberättelsen i sig är lätt att förstå och ta till sig. Den är även tydlig. Exempelvis samarbetar text och bild genomgående. Och när det är svårt att tydliggöra vissa begrepp genom bilder så görs det istället i texten. Exempelvis:
”I boet bygger drottningen små krukor av vax. Vax är nästan som modellera. Det kommer ut i små springor på drottningens kropp.”
Jag gillar verkligen det uppslaget då
Det dels tydliggör men också öppnar upp för fortsatta funderingar och utforskande med barnen. Kommer ut i små springor?! Va? Hur går det till? Kul med saker som varken de vuxna eller barn här hemma visste men vi tillsammans blir nyfikna på och vill utforska vidare. Men det finns även andra detaljer att upptäcka. Exempelvis hur vissa blommor är viktiga för humlorna när drottningen vaknar om våren. I början av boken finns ett uppslag med dessa blommor, och i slutet av boken viktiga blommor under sommaren. Detta står inte utskrivet men är fortfarande detaljer som går att upptäcka och fundera vidare kring tillsammans.
Tittar vi noggrant det på bokens sista uppslag kan vi också se hur den gamla rofyllda drottningen ligger död med ett kors bredvid. En liten detalj som kan öppna upp samtal kring döden.
Det finns helt enkelt många vägar att ta under boksamtal tillsammans med barn, det finns många detaljer att upptäcka och utforska. Roligt med en bok som vågar öppna upp för frågor som inte direkt blir besvarade. Enligt mig är det så man ofta väcker förskolebarns nyfikenhet. Genom att att skapa en lockande läsupplevelse, förmedla en del faktastoff som stimulerar funderingar och utforskande. Men ändå vågar att skapa nyfikenhet att bygga vidare på. Man måste inte besvara alla frågor direkt eller maximera den invävda faktan - tvärtom så brukar det vara ett recept för att döda barns nyfikenhet och försämra läsupplevelsen. Istället kan man såsmåningom hitta ännu en bok om humlor som besvarar de sista frågorna mot slutet av processen. Perfekt bok till förskolebibliotek tänker jag.

Illustrationerna i boken är också riktigt mysiga. Naturtrogna blommor, miljöer och humlor som ändå förmänskligade samtidigt. Med små ansikten och drottningkronor. Så charmigt och sött. Verkligen uppskattat av barnen här hemma.

En väldigt fin bok och charmig berättelse. Mycket uppskattad av oss.