Huhtikuun noita

| 2000

Flag from fi

Malin Johansson

2022-07-11

En riktigt favorit hos mig av alla Majgulls fantastiska romaner.

Helena Rasmusson

2019-08-09

Nästan 5⭐️ Mycket bra bok! En bok om att bli sviken & hur man reser sig! Fyra kvinnors olika livsöden & hur de, på helt olika sätt väljer att hantera det!

Maja

2018-09-16

En av mina absoluta favoriter

Emma Modén

2018-08-26

En fantastisk bok som jag läste första gången som fjortonåring och andra gången som trettiosexåring. Levnadsödet som berörde mig djupast var Birgittas. Tack vare denna bok fick jag tidigt i livet en respekt för alla människor och en förståelse för våra olika förutsättningar.

Hanna Melin

2018-08-06

Häxaspekten i denna roman, trots titeln, var väldigt liten, vilket var en oerhörd besvikelse. Det var mest en skildring av tre fostersystrars liv, och hur miserabelt de har de i vuxenlivet. Tillbakablickarna från när de var små var de finaste. När Christina kommer till tant Ellen för första gången, och Margareta är där. Birgitta var en tragisk skapelse man verkligen inte kunde relatera till i vuxen ålder. Och Desiree. Ja, vad ska man säga. Ingen sympatisk person någonstans. Höll på att ge upp under den långa, trista passagen nära slutet när hon står i pärleporten och pratar med "Den store skämtaren" – men som tur var vägdes det upp av när hon ligger med Hubertson i en annan kvinnas kropp.

Ronja Karlsson

2018-01-15

Kräver lite av sin läsare men mycket bra!

Christina Andersson

2017-12-11

Tycker om den.

Eva Samuelsson

2017-03-30

Länge sedan jag läste den men jag minns den som oerhört fängslande

Teresia Kjellgren

2015-09-07

Bitvis väldigt gripande. Det gäller att hänga med då det hoppar en hel del mellan karaktärerna och nutid och dåtid. Jag tycker dock att det inte var svårt att hänga med. Gillar inte slutet lika mycket som resten av boken men den är ändå värd att läsa.

Maria Jacobsson

2015-07-23

Inte min typ av bok, men överraskade mig ändå med intressanta personbeskrivningar och öden. Det fanns även en del ointressanta och obegripliga avsnitt, men i det stora hela en läsvärd bok om fyra kvinnor födda på fyrtiotalet och oönskade av olika anledningar.

ingela haraldsson

2015-06-08

Fattar ingenting otroligt rörig

Sara Gren

2015-02-06

Engagerande historia. Tragiska, intressanta bakgrundshistorier hos flera karaktärer. Jag kom att tänka på en kursbok från Socionomprogrammet - "Barndomen varar i generationer" av Kari Kille'n. Denna bok är ett fullgott exempel på fenomenet som Kille'n tar upp. Vidare har historien övernaturliga inslag. Trots detta är den överraskande trovärdigt berättad.

Lars Andersson

2014-11-27

Den är för ungdomlig, men samtidigt kan jag läsa delar av Lundells författarskap, så jag antar att en dam kan bortse ifrån vissa delar. Vill ej läsare vidare i denna, hel ok litterärt annars, men lite alldaglig från min vinkel kanske. Började bra också, första sidan.

Miss Me Mo

2014-11-19

Läste den när jag var tretton och nu igen. Fortfarande lika bra!

Sandra Karlsson

2014-06-23

Boken var rätt bra men jag kände på något sätt att jag snuvades på en upplösning. Den handlade inte riktigt om det man trodde och slutet var hastigt och lustigt. Lite besviken!

Välskriven, bra och annorlunda story. Jag fylldes av ett äckel genom hela boken, liksom rysningar. Blir nyfiken på bakgrunden till den här berättelsen. Slutet gjorde mig dock besviken, därav en trea i betyg.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Helt underbar!

Satu Koivukangas

2013-11-29

En fantastisk bok. Skriver på ett sätt att man har svårt att lägga ifrån sig boken.En annorlunda berättelse som jag varmt rekommenderar.

Karl Rudstedt

2013-11-10

Borde vara en svensk klassiker.
Drömsk. Magisk.

Emma Griph

2013-10-22

2013-10-12

Jag tror inte att det finns en författare i Sverige som har ett sådant fantastiskt språk som Majgull Axelsson. Hennes ord och meningar blir som ljuv musik i mina öron. Jag försökte först lyssna till Aprilhäxan, men tyckte inte om uppläsaren. Nu har jag läst den och kan bara konstatera att det är en väldigt intressant, dramatisk, drömmande och bitvis sorglig roman. Förstår mycket väl att MA vann Augustpriset -97 för denna roman, dock föredrar jag Is och Vatten, Vatten och Is samt Den Jag Aldrig var av henne. Den här är väldigt bra, men det känns som om någonting saknas. Vad vet jag inte, men det är något. Ändå kan jag inte annat än varmt rekommendera Aprilhäxan samt alla andra av Majgulls romaner!

Sara Frimodig

2013-09-23

En bok som man minns långt efter att den är utläst. Jag blev verkligen gripen när jag läste denna bok, den förmedlar så otroligt många känslor och är väldigt välskriven. En av de bästa böcker jag läst!

Christina Johansson

2013-07-23

Grymt bra med invecklade relationer

O

Olga Lund

2013-03-30

Älskade den här boken. Stark, faskinerande, nästan magisk.

Maria Jönsson

2012-12-22

Bra. Varför har jag inte läst denna tidigare? Borde finnas någon sanning bakom dessa personligheter.

Liz Skogh

2012-12-22

En stark berättelse om fyra mycket olika levnadsöden.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Fantastiskt bra. Jag som hatar när det är det allra minsta övernaturlighet köpte hela konceptet. Har letat efter stämningen från Aprilhäxan i hennes efterkommande böcker men har blivit besviken. Sorgligt

Marie Karlsson

2012-11-13

Bra och bygger på autentiska händelser.

Elsie Andreasson

2012-11-12

Fruktansvärt jobbig att läsa! Kände igen mig och kommer aldrig att läsa om den.

Marita Ryen

2012-08-31

En lite konstig historia med övernaturligt inslag. Vackert språk och en mycket bra uppläsare. Glad att jag lyssnade färdigt på boken ändå.

Pernilla Lindholm

2011-12-08

Den här romanen har jag hört väldigt mycket om, vilket naturligtvis gjorde att jag hade väldigt höga förväntningar på den. Det är verkligen en bra bok, spännande och så vidare, men jag känner ändå att slutet är lite väl abrupt och att romanen egentligen borde haft mer att säga. Den är hur som helst absolut läsvärd!

Elin Rickmarker

2011-11-27

Spännande och lite mystiskt drama!

malin norbäck

2011-11-23

Bea bok (kanske inte slutet) Bra språk, bra personskildringar.

Karin Söder

2011-10-24

Vilken bok! Åh, vad den är bra - rekommenderar alla varmt att läsa den! Annorlunda, gripande och så bra! Hade svårt att lägga den ifrån mig!

Jari Saarelainen

2011-09-25

En fantastisk roman som griper en. I dystraste laget dock. Men icke desto mindre läsvärd!

Mylar .

2011-07-20

Spännande bok som lockar till fortsatt läsning, kapitel efter kapitel. Trots att den är tämligen förutsägbar är det ändå intressant att läsa om karaktärerna och deras utveckling.

Liza Bolin

2011-03-21

har varit på min "att läsa"-lista sedan tidernas begynnelse, och nu när jag äntligen fick tummen ur lyckades jag ändå bli positivt överraskad! riktigt bra.

Eva Svensson

2011-02-15

Läst den för länge sen och då berörde den mej mycket. Har glömt händelserna i boken men minns att jag gillade den.

Anna-Karin L

2011-01-18

Gripande!

Lotta Svensson

2010-11-05

Denna bok har jag aldrig begripit mig på. Har gett boken flera chanser, eftersom dens lysande recensioner. Men jag har inte haft tålamod till att läsa hela boken eftersom jag inte gillar den.

Sofia Åkerberg

2010-08-23

Stämningen i Tant Ellens hus i Motala är vanlig, andäktig, kvävande eller full av ouppfyllda drömmar, helt beroende på vem av de från hagasessorna döpta flickorna man frågar. Margareta bor ju där och vet inte av något annat, men tycker nog att det var allra bäst när det bara var hon och Ellen. Christina vill gärna att det egentligen var Ellen som var hennes mamma istället för tokiga Astrid, Astrid som har väldigt hårda nypor. Hon trivs bra i Tant Ellens lugna, gråa trygghet med husmorssysslor och handarbeten.

Birgitta skulle å sin sida hellre vara hemma hos sin mamma Gertrud, för vem ska ta hand om Gertrud när inte Birgitta är där? Gertrud kan ju inte själv bära ut flaskorna till soptunnan på gården. Präktiga Ellen och snobborna Margareta och Christina är bara skit, enligt Birgitta. Och så har vi Desirée, Ellens biologiska dotter. Undangömd på inrättningar och vanföreanstalter och numera stadigt förankrad vid sin säng på vårdhemmet i Vadstena. Ändå har hon god kontroll över sina systrar medan de inte vet om att hon existerar.

Majgull Axelssons Augustvinnare är på ett sätt en klassik episk släktkrönika, vi får följa de fyra kvinnorna från barndom till vuxenhet. Men läsupplevelsen av Aprilhäxan är allt annat än vanlig, bland annat berorende på att författaren mycket skickligt väver ihop de olika kvinnoödena, nutid och dåtid, så att man ständigt hålls nyfiken. Skymten av ett mysterium finns också, men tillåts aldrig ta överhanden. Hon lyckas på ett sällsamt sätt lyfta fram alla systrarna så att deras personligheter lyser från sidorna.

För det ska erkännas, det här är kvinnornas bok. Både Ellen och systrarna blir betydligt mer levande, betydligt mer nyanserade och komplexa än de få män som får närvara. Den viktigaste av dessa är läkaren Hubertsson och han är i ärlighetens namn en ganska svag och patetisk figur. Övriga närvarande är antingen rätt vanliga men ändå sådana som tar för sig på mäns självklara sätt eller rent osympatiska. Lite orättvist tycker nog Genus-o-metern att det är.

Margareta är den mest bleka, möjligen för att hon trots sin fysikforskning känns ganska vanlig. Christina med sitt postindustriella paradis är så behärskad att man bara vill gråta för hennes skull. Desirée är stolt och skulle ge vad som helst för att slippa vara ett vårdpaket som andra känner medlidande med. Birgitta är en nutida Ulrika i Västergöl, också stolt och som slänger sitt förakt för det trista vardagslivet i ansiktet på alla tillknäppta Svenssons. Men Birgitta får inte bli någon Glada och hennes stora kärlek Doggen är definitivt ingen frälsande Henry O. Jackson.

Aprilhäxan blir också ovanlig genom Desirées särskilda gåvor. Hon kan lämna sin förvridna och spastiska kropp och inta andra varelser, både människor och djur. På så sätt kan hon rycka i alla sina systrars marionettrådar närhelst hon vill. Men det är inte bara beskrivningarna av Desirées övernaturliga gåvor som länder Aprilhäxan en fantastisk känsla, hela boken andas vardagsmagi om det så bara är en skildring av Christinas längtan efter frasiga frukostfrallor och whiskeymarmelad. Här finns både kompetent lugn och sjaskig alkisvardag i en skön blandning.

2010-07-23

Så himla bra! En bok man saknar när det är utläst.

anders danielsson

2010-07-08

Inte min typ av bok. Handlingen fångade mig aldrig. Lite för lång.

Helena Niininen

2010-06-06

En bra bok men det var många år sedan jag läst denna så jag kommer inte riktigt ihåg den.

Tove Holmgren

2010-05-16

Jag har inte läst den här boken på säkert tio år, men när jag "snubblade" över den här så insåg jag att det definitivt blir mitt nästa inköp i bokväg. Igen. Den är annorlunda, men den är snudd på magisk. En av de bättre böckerna jag någonsin läst, så mycket kommer jag ihåg trots att det var länge sedan jag läste den sist.

Elisabeth Grahn

2010-04-13

svårläst, överreklamerad - eller så fattar jag noll

Sonja Glans

2010-03-25

Svårläst men väldigt bra

Anna Sandstedt

2010-03-08

Tantsnusk

Den bästa av hennes böcker. En fascinerande 50talshistoria om några systror, som går olika vägar i livet. Miljöerna och handlingen är så väl beskrivna att jag fastnar i boken och inte kan lägga den ifrån mig.

Pia W

2010-01-18

Mycket gripande och skickligt berättad. Svår att släppa, även när man inte läser den. Nästan en femma.