Hugo och den första båtturen

?Skepp ohoj! Här kommer Hugo, världens bästa Sjökaptenskanin! Lossa ankar, styrbord, babord akter om, för om, hissa seglen. Nu ger vi oss iväg!?Hugo är ivrig att komma iväg på sin allra första båttur, men det blir inte riktigt som han tänkt sig.Båten är liten och fjuttig och flytvästen är trång och jobbig. Men när Hugo väl kommit ombord på båten glömmer han bort att vara sur, och tillsammans med sina vänner Mia och Theo är de snart ute på ett spännande äventyr...I Hugos båtskola får du även lära dig varför kompassen alltid pekar mot norr, vad några av båtens olika delar heter, hur man knyter en bra knop och mycket mer!

@barnbokstips

2019-05-20

Hugo och den första båtturen är en berättelse som samtidigt lär barnen mycket om båtar och säkerhet på sjön/havet. Kaninen Hugo får följa med sina kompisar Mia och Theo ut på en båttur till en ö och han får lära sig både namnen på båtens delar, hur en kompass fungerar, olika sjömärken och så städar de upp efter folk som skräpat ner på ön. En bilderbok med mycket text varvad med faktarutor. Min 6-åring lyssnade igenom hela boken på en gång men kan tänka mig att många yngre läsare kan behöva dela upp läsningen. Förutom att läsaren lär sig mycket om båtar och sjöliv så är berättelsen om Hugo och hans kompisar också kul att läsa. Vi ger den tummen upp!
Författare: Andreas Symeonides
Illustratör: Rasmus Ekroth
Jure förlag

I berättelsen får vi följa kaninen Hugo som ska få åka ut på en båttur för första gången i sitt liv, med sig har han de mer vana barnen Mia och Theo.
Berättelsen löper under hela dagen med tillhörande utflykt och mycket fakta invävt i berättelsen. Utöver det så finns även faktasidor med ”Hugos båtskola” där lyssnaren får lära sig än mer om båtar och viktiga säkerhetsaspekter.
Bokens syfte är att lära barn om livet till sjöss på olika sätt.
Stundvis kan nog texten vara lite svår att förstå för de yngre barnen men min I (5 år) var intresserad. Hon lyssnade igenom hela boken utan att tröttna. Men samtidigt har hon inte varit så intresserad av att läsa boken flera gånger.

Theo och Mia tar båda två ungefär lika stort ansvar och leder utflykten tillsammans. I berättelsen får vi även veta att Theo tidigare bott i ett annat land än Sverige.
Bokens illustrationer är fina och tydliga. De funkar utmärkt tillsammans med bokens syfte och förstärker bokens lärorika inslag. Barnen får t.ex lära sig om varför flytväst är viktig, om kompassen, farleder, namnen på båtens olika delar osv.
Ska man åka ut på en båttur med barn så är denna boken en bra bok att förbereda med. Kan speciellt tänka mig att boken kan hjälpa till med att slippa ett eventuellt bråk om att ta på sig flytväst då boken visar tydligt varför det är så viktigt.

Boken är ett bra alternativ om man vill ha en lärorik bok kring båtar och att vara ute till sjöss, förpackad i en berättelse som ändå är lätt att lyssna till. Även jag som förälder lärde mig nya saker under högläsningen.