Hudlös himmel

Wassmo, Herbjørg

| 2021

Tora begraver minnet av styvfaderns övergrepp. För sin omgivning på skolan i den lilla staden berättar hon ingenting. Den enda hon vågar dela sin berättelse med är moster Rakel.Men Rakel är sjuk och i takt med att mosterns hälsa försämras börjar märkliga saker hända Tora. Hon känner inte längre igen sin kropp, och när hon betraktar den är det som att den tillhör någon annan. När mostern går bort rämnar hela den värld som Tora med nöd och näppe lyckats hålla samman. Hon orkar inte längre trycka bort barndomens traumatiska minnen, utan går in i en psykos.Hudlös himmel är den sista delen i trilogin om tyskungen Tora. Böckerna är moderna klassiker om den begåvade men utsatta flickan som finner sin väg trots mobbning, våld och skam i efterkrigstidens Nordnorge.

Katarina Nord

2021-09-26

Nu har jag läst /lyssnatde tre delarna om Tora, tyskungen som växer upp i ett kargt Norge, på en ö utanför Trondheim , efter andra världskriget. Språket är annorlunda, ordföljden olikt mot vad jag är van vid. Men fantastiskt! Det är en hemsk, gripande och sorglig serie som inte lämnar mig oberörd och jag plöjde böckerna efter varandra.