Hayder, Mo

| 2014

»Mo Hayder är en lysande deckarförfattare. Glöm bara inte att tända alla lampor först. Eller läs ute i solen. De kalla kårarna kommer definitivt ändå.« | GUNILLA WEDDING, SKÅNSKA DAGBLADET »När man just tror att allt är över och undrar varför det är så långt kvar i boken, skrämmer Mo Hayder vettet ur en!« | LOTTA OLSSON, DN När en ung kvinnas ruttnande kropp återfinns nära ett järnvägsspår utanför Bristol antyder såren på hennes handleder självmord. Det är också just så polisen vill ha det: snyggt och prydligt och enkelt att lägga till handlingarna. Men kriminalkommissarie Jack Caffery tvivlar. Fler synbara självmord dyker upp, alla med kopplingar till Älvgrottorna, ett nästan bottenlöst system av översvämmade gruvor. Caffery börjar ana en skugglik, mystisk varelse, någon som håller sig gömd i mörkret och osedd kan ta sig in i folks hus. Vid sidan av Caffery arbetar polisdykaren Flea Marley....

Maria Jacobsson

2020-05-08

Fjärde boken av Mo Hayder. Här blir focus mer på dykaren Flea än på huvudpersonen Jack, av naturliga skäl då hon försätter sig själv i en svår situation. Jag rekommenderar att läsa böckerna i ordning, då kommer denna boken att vara lättläst och ge dig spänning på hög nivå.

2018-07-15

Den första boken jag läste av Mo Hayder (Fågelmannen) var en riktigt bra och grotesk historia. De här tre senaste, som jag har läst, har inte klarat att leva upp till den nivån. Jag vet inte vad det beror på, men en anledning kan vara att åtminstone de två som ingår i serien The walking man egentligen inte har något fokus alls på att lösa brott. De handlar om allt annat än det. Läs mer på min blogg

Marc Moore

2018-02-15

Tyckte att Ritual var mycket bättre. Historien var rätt spretig och jag glömde av hur många offer det var och vem som var vem. Den är dessutom inte helt fristående från Ritual, så det är bättre att läsa hennes böcker i ordning.
Trotts det så var det en spännande bok och jag tror att jag kommer ge bok 3 en chans också.

Hanna Johansson

2017-02-16

Spännande och brutal, som en bra deckare ska vara.

2014-12-06

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är den fjärde boken som jag läser av Mo Hayder. Jag har tidigare läst ?Fågelmannen?, ?Trädens tystnad? och ?Ritual?. Alla dom tre böckerna tyckte jag var mycket bra, och dom fick 4,5 i betyg av mig.

Nu har jag läst ?Hud?, som även den handlar om kriminalkommissarie Jack Caffery. Och den var precis lika bra som dom tidigare böckerna.

?Hud? är, precis som dom tidigare böckerna, mycket blodig, och ingenting för känsliga. Men den är också mycket välskriven, och väldigt spännande.

Jag ser verkligen fram emot fler böcker av Mo Hayder, för jag tycker mycket om hennes karaktärer i boken, och hennes sätt att skriva.