Höstmorden

Karlsson, Samuel

En man försvinner från Mörkö och det enda spåret efter honom är hans blodsbestänkta skor som återfinns på en pir morgonen efter försvinnandet.  Mer än tio år senare gör tre tonåringar inbrott i en igenbommad sommarstuga. I källaren hittar en av dem ett sargat kvinnolik. Strax efter den fruktansvärda upptäckten inser de att mördaren är kvar på tomten och har sett dem.   Tack vare en lagändring gällande DNA-hantering får Jessica Jackson och hennes kollegor i uppdrag att ge sig på det kalla fallet med den försvunna mannen. De har ingen aning om vilken våldsspiral de är på väg att börja nysta i. En som inte alls upphörde för många år sedan utan tvärtom precis fått upp farten.       SAMUEL KARLSSON (f. 1969) är författare och journalist och bor med sin familj i Älta utanför Stockholm, men är uppvuxen utanför Vimmerby i Småland. Karlsson har varit chefredaktör för bland annat Vi Båtägare...

2021-10-05

Nog ändå den bästa i serien även om jag inte riktigt tycker att det blir riktigt spännande. Men det är bra underhållning.

Monica Bäckelin

2020-10-04

En bra, spännande och underhållande bok. En bladvändare, läs den.

Det här är den tredje boken i serien om Jessica Jackson och polidkollegorna och människorna på Mörkö. Jag hade stor förväntning att även denna bok skulle vara lika olidligt spännande som de två tidigare böckerna och jag skojar inte. Fy tusan va bra den här är! Jag kan än inte fatta att den tagit slut. En nagelbitare rakt igenom, lika välskriven och bra förklarat bland olika detaljer och karaktärer. Som vanligt helt enastående! Den här hamnade bland mina "bästa deckare-listan"

Stinas_boksida

2020-09-20

Ett par blodiga skor står på en pir efter att en man försvunnit på Mörkö.

Mer än 10 år senare, bryter tre ungdomar sig in i ett igenbommat sommarhus, för att leta efter pengar.
I källaren hittar de en mördad kvinna, vilket skrämmer slag på dem. Medan de springer därifrån ser de att mördaren får syn på dem.

Jessica och hennes kollegor inom polisen får i uppdrag att titta närmare på mannen som försvann för mer än 10 år sedan. Det visar sig vara större och mer aktuellt än de någonsin kunnat tro.

Wow, ännu en bok av Samuel med högt tempo, och en spänning som sitter i genom hela boken. Det går inte att sluta läsa när man väl börjat. Många gånger tror jag att jag vet vem mördaren är, men då kommer en oväntad vändning, och man får börja tänka om.
Miljöbeskrivningar är väldigt fina, vilket gör att man blir nyfiken på Mörkö.

Detta är tredje boken med polisinspektören Jessica. Böckerna går att läsa fristående.