Hästen och Husse på stranden

Pelger, Susanne

När man är som man är, då är man som bäst. Det tycker Hästen och Husse, som kanske egentligen är en hund och en matte. Här får du följa med dem till stranden!

1,5-åringarna tycker: HÄST! Pekar och skriker på varje sida, om det inte är hundar för då skriker de "Bov-vov" istället. Den ena av dem pussar alla personer och djur systematiskt i hela boken (i hela serien egentligen).

4-åringen tycker: Jättekul med hästen som badar, tycker att det är jättedumt att man inte ser huvudet när han fångar frisbeen (även om jag försökt förklara att det är för att han tittar uppåt och man ser under hakan). Gillar att Husse gör pannkakor, precis som Bamses farmor gör (och hon gör ju de bästa pannkakorna, vet barnet, så här har inte Husse en sportmössa).

Mamman tycker: Jag gillar att det normbrytande är väldigt otvingat i den här bokserien. Allt är som det är, och det får vara självklart utan förklaringar. Det är upp till den som läser. Ibland läser vi bara boken, och ibland pratar vi om att alla får vara som de vill och klä sig i det de vill.

Anna Södergårds bilder är väldigt roliga och lekfulla och inte för mycket detaljer så de fungerar för barn i alla åldrar (även de som är 30+).

Mail Mail

2019-04-05

TRANSTEMA i ny bilderbok
En häst som tror att hen är en hund och en husse som byter från kostym till klänning inför promenaden. Detta charmiga par möter man i universitetskektorn och barnboksförtfattaren Susane Pelgers.
www.skd.se/2017/11/0transtema-i-ny-biderbok/

Jag har läst Hästen & Husse på stranden av Susanne Pelger med illustrationer av Anna Södergård vid flera tillfällen på förskolan med barn som är mellan fyra och sex år. Boken är utgiven av Idus förlag 2018 och är den andra boken om Hästen & Husse. Den första heter just Hästen & Husse och gavs ut på samma förlag 2017 och har fått uppmärksamhet ute i världen pga. att den tar upp ämnet transsexualitet i en bok för små barn. Jag älskar Hästen & Husse och det har alla barn jag har läst den för har också gjort. Därför blev jag så glad att det har kommit en till bok om Hästen & Husse! Hästen & Husse på stranden börjar med att Husse kommer hem svettig och kostymklädd från sitt arbete där Hästen står i hallen och väntar på att få komma ut. De åker till stranden efter att Husse bytt om till damkläder. På stranden blir de stoppade när de närmar sig hundbadet, den är ju bara för hundar. De trotsar förbudet med motiveringen att det finns ju människor där. På stranden busar Hästen och Husse och de badar och skojar i vattnet. Illustrationerna är roliga och förgyller allt som Hästen och Husse gör. Barnen som jag har läst tillsammans med har skrattat mycket åt Hästen och Husse och de charmiga illustrationerna. Speciellt bilderna när hästen blåser upp simpuffar som han sedan har kring sina ben. När vi läste den första boken om Hästen & Husse ledde det till fina och viktiga diskussioner där vi kom fram till att killar kan ha klänning och läppstift samt att killar kan dansa balett. När vi har läst Hästen & Husse på stranden har det varit mer fokus på Hästens simpuffar (en liten reflektion från en pedagog… ). Jag och barnen tycker i alla fall att Hästen & Husse på stranden är jättebra och jätterolig! Och jätteviktig!

@barnbokstips

2018-05-17

Rolig bilderbok för de yngre barnen med temat rätten att få vara den man vill vara. Hästen som identifierar sig som hund och husse som matte. Vi får följa med dem till stranden. En bok om normer och som öppnar upp för prat om att få vara den man vill. Det behöver inte handla om transsexualitet utan kan i en barngrupp handla även om andra saker där man är annorlunda jämfört med normen. Att kunna prata om hur dumt det ibland kan vara med normer som säger att vi ska vara på vissa sätt. Illustrationerna är roliga och tydliggör bokens budskap.

@barnbokstips

2018-05-17