Hösten knackar på

Lindqvist, Jenny

| 2017

Höstens kalla vindar blåser. Storasyster och lillebror leker inomhus. Plötsligt knackar det på dörren. Vem kan det vara? Följ med på höstens bus och lär dig känna igen tio olika sorters höstlöv. Leta efter löven i naturen och skapa vackra höstpyssel.

Treåringen tycker: Vilken hit, och busiga löv är ju jättekul! Men vad dumma de är som stökar till så mycket, och inte städar sen. Så får man ju inte göra! Det här har blivit en bok som vi har läst om och om igen sen den kom, och den är lika rolig varje gång, så den har blivit en favorit här hemma. När vi gick i skogen pratade han om alla löv i boken och kände igen flera stycken sorter.

Mamman tycker: Jag gillar den här typen av bok jättemycket. Berättelseblandad fakta med interaktiva frågor – jättekul! Någonstans tycker min inre nörd väldigt mycket om att löven påminner mig om alla Dekublad från ”The Legend of Zelda – Windwaker”-spelet också. Ett plus för det pedagogiska. Sonen kände igen flera sorters löv när vi gick i skogen efter att ha läst boken.

Bokens illustrationer är jättemysiga. Lagom mycket, lagom skrikiga färger och jag gillar syskonmatchningen på kläderna.

I ”Hösten knackar på” får vi träffa ett syskonpar som tillsammans får smaka på hösten.
Detta är en lite annorlunda höst-bok som faktiskt utspelar sig helt inomhus. För precis som titeln avslöjar så kommer hösten på besök hos barnen i form av massor av höstlöv. Bra tema då höstlöv ofta är en sådan sak som fångar barns intresse i förskolan och en populär resurs att arbeta med på olika sätt. Allt från att titta när, använda i skapande eller förvandla till helt nya saker som pengar & mat.

En sak jag uppskattade så mycket var att författaren när hon skriver ett uppslag kring virvlande löv så lägger hon även till ”Kan du virvla som ett löv?” Min A som också har ADHD med huvudsakligen hyperaktivitet störtade upp och började virvla direkt för att sedan sätta sig igen.
Jag älskart! Så många barn som faktiskt behöver få röra lite på sig under bokläsning i förskolan och så öppnar författaren upp till lite rörelse där. Fint.
Jag tror mycket på att det måste vara okej att vissa barn får snurra lite en meter bort från bokläsningen och få lyssna samtidigt. Minns när A gick i förskolan och berättade att han lyssnade bättre på samlingen om han fick röra lite på sig. En viktig sak där vi som pedagoger (och föräldrar) behöver arbeta på vilka normer och förväntningar vi har på barn, för att inte fastna i destruktiva tjatbråk som dödar läsglädjen. Blir därför varm i hjärtat av att Lindqvist skrivit in rörelse i boken. ❤️

En annan väldigt rolig sak med boken är att mot slutet när barnen vill få ut alla löv från huset så kommer de på att de kan använda sig av tvärdrag. I en illustration i ett ovanifrån-perspektiv kan vi se husets planlösning och hur barnen skapar ett tvärdrag. Läsaren efterfrågas också om den kan hitta vägen genom huset vilket våra barn uppskattade.

I slutet får vi även tips på hur vi kan utforska hösten vidare. T.ex har Lindqvist gjort ett jättefint uppslag med avmålade höstlöv man kan leta efter ute. Toppenbra tycker jag då många lövkartor är på gröna sommarlöv - när löven kanske sitter otillgängligt högt i träden. Så jättebra med en höstlövkarta med rätt utseende för när vi har löv i överflöd på gården :-) Smart illustration!!!

Jag hade gärna sett att vid nytryck att man bytt ut ordet höstgubbar mot höstfigurer i slutet vid höstpysslet. Rätt ofta i förskolans värld så vill man komma bort från att alla är gubbar. Legogubbar, höstgubbar, lergubbar. Då kan figurer vara ett mer inkluderande ordval. En parantes dock för vi uppskattar denna boken!

I samma serie finns även ”Våren kommer krypande” som i vårt tycke är riktigt bra. Vad jag förstår finns planer även på att släppa en sommar & vinterdel för att göra serien komplett.

Jag hade läst så mycket positivt om Hösten knackar på, så jag lånade den på biblioteket till förskolan. Jag har läst den några gånger nu, och jag måste säga att den är förtjusande! Hösten knackar på är pedagogisk med söta illustrationer om ett par syskon som plötsligt får besök... Ett fint boktips till förskolor och barnfamiljer!