Hästen & Husse i skärgården

Pelger, Susanne

När man är som man är, då är man som bäst. Det tycker Hästen och Husse, som kanske egentligen är en hund och en matte. Här får du följa med dem ut i skärgården! Susanne Pelger, författare till boken Hästen och Husse. Susanne vill öppna dialog kring att vara annorlunda och att våga vara den man är. " .. Hästen & Husse i skärgården har en bra balans mellan information om att alla får välja själv hur de vill leva sitt liv och en lite tokrolig berättelse om semesteräventyr. Att barnet de räddar har två pappor är ett faktum, inget som behöver förtydligas eller utpekas som annorlunda det bara är så att vissa har två pappor, vissa klär sig friare än andra och vissa vill bli kallade hund även om de är hästar. Anna Södergårds illustrationer, med stora färgfält, har ett härligt schwung och passar som hand i handske till texten." Lektör Camilla Appelgren, BTJ-häfte nr 11, 2020.

My.loved.books

2020-07-01

Fantastiska och Underbara Hästen och Husse! Här får vi följa med duon till skärgården och lära oss sjövett!

Här får vi träffa Hästen och Husse som ska på semester ut i skärgården. Men det där med att åka båt är kanske lite knepigare för Hästen än för Husse; för kanske är det så att storleken faktiskt spelar roll?

Älskar denna duo!

2,5-åringarna tycker: ”Häääääst!” Vi hann knappt få fram boken innan vi hade läst den flera gånger. Den här serien plockar de gärna fram och ”läser” själva. De tittar och pekar och talar om vad hästen hittar på, på varje uppslag.

5-åringen tycker: Varje gång det kommer en ny Hästen & Husse-bok vill han läsa den på en gång, och så även den här gången. Nu märks det dock att han börjar bli van böcker med mycket mer text, för han var lite mindre intresserad den här gången. Men ändå tycker han mycket om Hästen & Husse och när vi ska börja öva på att läsa på egen hand är de här ett bra tips för det är inte så mycket text men samtidigt mycket humor och karaktär.

Mamman tycker: Jag gillar normbrytandet i de här böckerna, och att det aldrig förklaras utan bara är självklart. Samtidigt gillar jag också att de som inte vet att Hästen identifierar sig som en hund blir förvånade. I den här boken finns även ett homosexuellt par med deras barn. Här gillar jag att det inte är bestämt vilket kön barnet har. Och jag tycker om att det är självklart för barnet att Husse är en kvinna, men inte att det är självklart att Hästen är en hund, för det syns inte på utsidan.

Här hemma gillar vi att de är korta, färggranna och humoristiska. Jag är riktigt förtjust i att ena pappans prioriteringar ligger i att rädda kroppkakorna, skeppsbrott eller inte.

Anna Södergårds illustrationer passar så bra till de här berättelserna. Fulla med värme och humor.

Philip 7 år:
Jag har läst Hästen & Husse i skärgården för mamma. Den är lättläst. Bara en mening på varje sida. Boken är ganska rolig. Den handlar om en häst och hans kompis som är människa. Hästen är som en hund. De badar och sen kommer en båt. De kör på grund och hästen räddar dom. Det är en bra bok, Bilderna är jättefina och ganska roliga.

AC (mamma):
Detta är en mycket lättläst bok som passar de som inte läser så mycket än eller kanske behöver skaffa sig lite självförtroende i läsningen eller bara behöver få känna sig lite bra i läsningen eller vill läsa något lättsamt och roligt. Det är färgglada illustrationer med humor och texten är lätt att förstå.

Det finns flera böcker i serien om Hästen & Husse.