Hästen & Husse

Pelger, Susanne

| 2017

När man är som man är, då är man som bäst. Det tycker Hästen och Husse, som kanske egentligen är en hund och en matte.

1,5-åringarna tycker: Häst! Älskar att peka, klappa och pussa på hästen. Även katten får sig en dos kärlek. I den här boken är det inte lika många som är lätta att pussa på, men de ger det ett gott försök ändå. Boken är så pass färggrann och med så lite text att även den här åldern klarar av att vara med och läsa.

4-åringen tycker: En favoritserie! Tycker det är kul att vara med och peka och läsa med. Påpekar mycket noga att han minsann inte har några bullar hemma (fy på mamma). Ifrågasätter ingenting. Ibland när vi läser, pratar vi om att Husse tar på sig klänning när han kommer hem från jobbet, och då hämtar 4-åringen ibland någon av sina klänningar och vill ha på. För det är ju skönt, och fint, med klänning.

Mamman tycker: Första delen av Hästen & Husse är den som ger mest inblick och förklaringar till de kommande böckerna. Ändå görs det på ett väldigt otvunget sätt utan egentliga förklaringar. Det är bara som det är, precis som det ska vara. Det enda konstaterandet är att "Du är ingen vanlig husse/häst du", och så är det ju när man bryter mot en norm. Anna Södergårds bilder är färgglada och får mig att le. Såna små saker, som att påsen med kanelsnurror är av märket Tösen istället för Pågen är till exempel fantastiskt. Helt klart en av barnens favoritserier här hemma.

Hästen & Husse är en riktigt tokig och rolig bok för barn i förskoleåldern! Husse beter sig som en matte och Hästen beter sig som en hund. Boken har enkel text med korta och få meningar och författaren heter Susanne Pelger. Illustrationerna av Anna Södergård är glada, detaljrika och väldigt roliga! Boken har också ett fint budskap om att det är bäst att vara precis som den man är. En bok som jag verkligen rekommenderar till förskolor och barnfamiljer med barn i förskoleåldern! En riktig barnbokskaramell!