Höstdåd

de la Motte, Anders

"Höstdåd" är den andra fristående delen i Anders de la Mottes hyllade årstidskvartett. Den nominerades till Svenska Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman 2017. En augustikväll 1990 tältar fem barndomsvänner vid ett nedlagt stenbrott på en skånsk ås. De har tagit studenten och nu väntar det riktiga livet. Men när morgonen gryr flyter det en kropp i stenbrottets vatten. En tragisk olycka fastslår polisutredningen, men alla är inte övertygade. I tjugosju år förblir händelsen ett sår i bygden. Och när den gamle polischefen ersätts av Anna Vesper, nyinflyttad mordutredare från Stockholm, börjar dunkla krafter sättas rörelse. Snart har Anna inget val. Hon måste öppna ärendet från hösten 1990. Hösten som få vill prata om men som ingen kan glömma. "En helgjuten deckare" Dagens Nyheter?Välskriven, välberättad och inte alldeles självklar.? Leif GW Persson?En...

Väldigt bra och välskriven även om den var lite förutsägbar

Katarina Strid

2019-02-28

Det är något stillsamt och vemodigt över denna, men ändå svårt att lägga ifrån sig. Man vill veta vad som döljer sig i historien.

2018-11-09

Bra bok gillade det ja läste 😊👍

2018-10-21

Bra! Riktigt spännande och med en mycket oväntad upplösning. Fem ungdomar campar vid stenbrott, en av dem drunknar. 27 år senare blir nya polischefen Anna Vesper indragen i dramat.

Malin Magnander

2018-09-30

A Bookaholic Swede

2018-06-18

Slutet på sommaren blev min inkörtsport till Anders de La Mottes böcker. Det var en av de bästa böcker jag läste förra året. Så förhoppningarna var stora i år när Höstdåd äntligen damp ner hemma hos mig. Och jag blev inte besviken, Höstdåd är en stark thriller som med underbara beskrivningar, intressanta karaktärer samt en spännande handling trollband mig. Jag gillade hur Anna Vesper, med sin dotter, försökte starta ett nytt liv men hur Anna insåg att hennes iver att komma bort från Stockholm hade lett henne till att bli manipulerad. Och hela tiden i hennes bakhuvuden fanns oron där, oron att det inte hjälper att fly.

Sedan har vi fallet med den unga mannen som dog i en olycka 27 år tidigare, eller var det en olycka? I flashbacks får läsaren följa hans sista natt i livet med sina vänner. Hur denna sköna sista kväll redan från början hade en tryckande stämning över sig.

Höstdåd är i grund och botten en tragiskt berättelse. En berättelse om hur en ung man med hela livet framför sig miste livet och hur hans föräldrar aldrig kom över det. Det är också en berättelse om att försona sig med de val man gör i livet och att ibland är tala silver, men tiga guld...

Jan Banan

2017-12-26

Mycket bra! Välskriven och spännande med en behaglig nerv i. Byhålespänning när den är som bäst.

Jan Ekström

2017-11-13

Anders de la Mottes bästa bok hitintills. Bra beskrivning av miljön och de olika personerna. En oväntad upplösning.

2017-09-19

Betyg: 4,5 av 5.

Höstdåd är Anders de la Mottes sjunde utgivna bok, och jag har läst alla dom sex tidigare. Först läste jag hans trilogi med böckerna Geim, Buzz, och Bubble. Sedan läste jag dom två böckerna MemoRandom och UltiMatum. Och förra året så läste jag boken Slutet på sommaren. Alla sex böckerna har varit fantastiskt bra. Dom fem första fick näst högsta betyget av mig, och den alldeles speciella boken Slutet på sommaren fick det allra högsta betyget. (Länkar till mina recensioner av böckerna).

Författarens nya bok, Höstdåd, är den andra fristående delen i en spänningsserie på temat årstiderna. Och jag ser verkligen mycket fram emot dom två kommande böckerna, eftersom Höstdåd var en mycket, mycket bra bok den också.

Höstdåd är lika mycket ett familjedrama som en kriminalroman. Mycket bra och trovärdiga karaktärer är det i boken. Och boken växlar hela tiden mellan nutid och händelser för tjugosju år sedan. Boken är absolut inte förutsägbar, och den är både spännande och gripande.

Jag rekommenderar varmt boken, precis som jag gör med författarens tidigare produktion. Alla hans sju böcker är fantastiskt bra, tycker jag, och den allra, allra bästa är Slutet på sommaren.