Höst vid Sommen

Dahlson, Camilla

Del 3: Sommen. Vanja har varit journalist på dagstidningen i många, många år när förändringens vindar inte bara kommer i kapp utan rent av blåser omkull henne. Börja jobba digitalt eller bli uppsagd är beskedet från cheferna och Vanjas värld sätts i gungning.Inte heller på hemmafronten finns det stöd eller tröst, Vanjas man Per är helt upptagen av sociala medier och att hänga på krogen med sina betydligt yngre kollegor.Vanja packar en väska och kör till Svalarps gårds bed & breakfast för att få tid att tänka och fatta ett beslut om jobbet.Väl där visar det sig att gården har ytterligare en besökare, en författare som skriver på sin kommande bok. Kommer det mötet göra att Vanja tvingas fatta fler och större beslut om framtiden än vad hon hade tänkt när hon kom till Svalarp.

Det här den tredje och fristående boken i serien kring Sommen. I den här boken möter vi Vanja som är journalist och som arbetat många år på samma dagstidning och nu är det förändringarnas tid - antingen måste hon lära sig att arbeta på ett mer digitalt sätt eller bli uppsagd. Vanja tar ut sin semester och packar väskan och reser till Svalarps gårds bed & breakfast vid Sommen. Här kommer Vanja träffa nya människor och få nya insikter och nya beslut måste fattas.

Jag gillade verkligen denna bok, jag älskar att få komma tillbaka och läsa om Sommen. Jag tycker Camilla är skicklig på miljöbeskrivningar - jag får verkligen upp bilder på sjön, gården, skogen etc, kanske har det en viss betydelse att jag känner igen miljöerna som utspelar sig runt om. Likaså hennes sätt att beskriva karaktärerna på ett personligt sätt som gör att jag dras med och tycker att jag känner dom. Boken är lättläst och har ett bra flyt och den innehåller allt som en härlig feelgood ska ha - komplicerade relationer, sorg, glädje, kärlek och en del oväntade små tvister jag inte kunde förutse. En charmig, mysig och härlig feelgood som ger den där härliga känslan när man läst den sista raden.

Pia Gummesson

2020-11-01

Mysig feelgood. Rekommenderas varmt.

Härlig, underhållande & gripande!

Eva Möller

2020-09-29

En varm och inspirerande bok om uppbrott och nystart i livet. Tredje och fristående delen av Camilla Dahlsons svit om sommenbygden. Denna gång får vi följa Vanjas påtvingade förändring när tidningen hon jobbar på står inför förändringar. Hon behöver dra sig undan och beger sig till pensionat Svalarp i sommenbyggden som känner igen genom en väninna. Här får hon tid att tänka på vad hon ska göra med sitt liv. Mysig bok som lästes med fötterna på fotpallen och en stor kopp te i handen. Betyg 5 av 5