Hr kommer glassbilen

Norlin, Arne

| 2021

Tnk dig att f kra en glassbil! Det gr Halvan, han kr frn kvarter till kvarter runt om i stan samtidigt som han spelar den vlknda melodin och sljer glass till alla barn. Flj med p en spnnande dag i glassbilen. Vi fr lra oss om frysarna, att bilen fylls med nya glassar varje morgon och hur lnge Halvan kan stanna p varje stopp fr att hinna till alla stllen innan arbetsdagen r slut. Men just innan Halvan ska ka hem fr han ett viktigt samtal, en tjej har gtt vilse i skogen och nu mste glassbilen hjlpa till att hitta henne. Kommer hon att hra glassbilens melodi? Lr dig om hur det r att jobba i en glasskiosk p hjul och hur glassbilen faktiskt hjlper rddningsorganisationer att hitta barn som gtt vilse, i denna faktaspckade bok fr de minsta fordonslskarna.

Philip 8 r:
Jag visste inte att man kunde anvnda glassbilen till att leta efter frsvunna personer. Det r smart. Barn blir ibland rdda fr vanliga sirener men inte fr glassbilens ljud. Jag blir glad nr jag hr glassbilen.

Halvan-bckerna r bra och jag tycker att det r kul att han leker och att man sen fr flja med i hans lek fast man lr sig saker p riktigt. Bilderna r fina. Det enda dliga r att jag ville ta glass nr vi lste och det fick jag inte.

Gustav 10 r:
Man vet vad man fr nr man lser Halvan och det r bra och tryggt. Det r fina bilder, Halvan leker och halvan hamnar ngonstans dr det finns ngon typ av maskin. Denna bok handlar om glassbilen och det verkar ganska kul att kra glass. De flesta blir ju glada. Jag visste inte heller att glassbilen ibland hjlper till nr barn har kommit bort. Smart tycker jag.

AC (mamma):
Halvan r en klassiker. Hr kommer glassbilen r inbjudande med de hrliga pastellfrgerna och sen att det handlar om glassbilen. Vilken lycka men jag kan hlla med Philip om att man blev sugen p glass medan man lste. Jag visste inte heller att glassbilen anvnds vid frsvinnande. Grymt smart och bra att det fungerar. Lngst bak i boken finns ven instruktioner fr vad man br gra om man gr vilse. Mycket pedagogisk bok.