How to Talk to a Widower

Tropper, Jonathan

| 2007

Doug Parker is a widower at age twenty-nine, and in his quiet suburban town, that makes him something of a celebrity the object of sympathy, curiosity, and, in some cases, unbridled desire. But Doug has other things on his mind. First there s his sixteen-year-old stepson, Russ: a once-sweet kid who now is getting into increasingly serious trouble on a daily basis. Then there are Doug s sisters: his bossy twin, Claire, who s just left her husband and moved in with Doug, determined to rouse him from his grieving stupor. And Debbie, who s engaged to Doug s ex-best friend and maniacally determined to pull off the perfect wedding at any cost. Soon Doug s entire nuclear family is in his face. And when he starts dipping his toes into the shark-infested waters of the second-time-around dating scene, it isn t long before his new life is spinning hopelessly out of control, cutting a harrowing and often...

Mimmi Leander

2020-03-28

Lagom mycket mrker blandat med skratt.

Tommy -

2019-09-01

Typisk Tropper-roman. Frsker ta tag i de svra frgorna men gr det alltid med samma knep.

Amanda - Lsbulle

2017-08-28

Den var inte lika klockren som den frra jag lste av Tropper, Sju jvligt lnga dagar. Innehller mnga generaliseringar som blir trttsamma. "Hon rodnade som alla rdhriga gr", "Mn kan aldrig be om urskt", osv osv i evighet. Amen.

Ngt var det med boken...jag fastnade aldrig s jag gav upp efter 1/3. Vet inte om det berodde p att jag lyssnade och var fr okoncentrerad.

Lilla EM

2017-02-16

Rolig och sorglig. Grt och skratt som livet sjlvt

2015-09-18

Boken handlar om mannen som frlorat sin hustru och vgen i och ur sorgen... Den r tmligen depressiv och negativ i sin ton... han mr inte bra grabben... och det kan man ju frst... De personer som finns runt honom, vnner och familj skildras i berttelsen via nklingens gon och det r ox via dem som han p ngot stt kommer vidare... kan inte riktigt bestmma mig fr om jag gillar den eller inte... s det blir ett sltstruket medel

Marianne Strandberg

2013-12-25

En stark trea .-).

Linda Dahlhjd

2013-10-08

Mycket okomplicerad och enkelt skriven bok om en man som frlorar sin fru. Han hanterar inte sin sorg s som folk frvntar sig och vgrar anpassa sig fr att "srja som man br". ven om det r en lttsmlt bok s r ju mnet egentligen svrt, vilket gr att frfattaren anvnder mycket humor fr att tackla det. Riktigt lsvrd! Rolig!

2013-08-14

Det hr var en riktigt bra bok! En bok som fick mig att le stort flera gnger, och ven att sitta med trar i gonen flera gnger.

Jag vet inte om man kan kalla den fr en feel-good-roman, men jag mdde i alla fall bra av att lsa den.

Det fanns en hrlig, ganska s svart, humor i boken.

Men den var ocks mycket rrande och gripande.

Jag ser verkligen fram emot att lsa fler bcker av frfattaren.

Rekommenderar verkligen boken.

Tony Lundn

2013-07-24

Lysande

Erik Edholm

2013-06-10

Fantastiskt rolig!

2013-05-07

Besvikelse! Trodde att den skulle vara bde rolig och sorglig......den var varken eller! Sista tredjedelen kndes bara som en transportstrcka.

Anna-Karin L

2013-04-09

Definitivt en stark trea! Varm, rolig men ocks sorglig. Ser den som en bok som borde bli film.

Sara Sandquist

2013-02-07

Rolig, sorglig och varm. Frhllandet mellan syskon, frldrar, barn och diskussioner om normalt - jag fastnade!

Maria B Hansson

2012-12-07

Troppers sprk och stt att uttrycka sin huvudkaraktrs knslor och granden r helt olikt ngon annans. En svart humor som beskriver livet i all dess jvlighet.

Marita Ryen

2012-10-08

Trots det sorgliga mnet r det en underhllande och lttlst bok. Frutsgbar men det r ok.

Anna

2012-09-09

ver frvntan.
Det r fantastiskt att en man ntligen kan skriva om krlek och det helvete det kan vara, samtidigt som det r alldeles alldeles underbart. Men mest ett helvete

Anna

2012-09-09

ver frvntan.

Ellinor Classon

2012-09-05

Inte lika bra som sju jvligt lnga dagar men fortfarande jtte bra

Conny J

2012-07-23

SGNINGSGNINGSGNING
Rena skrpet, nr man lser boken knns det som man ser en film, en serieproducerad amerikansk komedi, med en trtt, trttare n vanligt Hugh Grant och Julia Roberts.. Orkade inte ens ls klart, fr det kndes som jag visste det nd... Hade helst gett ett minusbetyg.... LS INTE!

Rebecka Broberg

2012-07-03

Helt suvern!!!

Robert Johansson

2012-06-17

En vldigt lttuggad bok, trots smrtsamt mne. Lite kluven p sttet han tagit upp hur det r att frlora en stor krlek, men han har valt ett tungt mne med en ganska svart humoristisk ton. Det fungerar rtt bra. Var aldrig trkigt att stta sig med boken efter uppehll.

Merja A

2012-02-05

En lttlst bok om allvarliga mnen i livet. Jag knde medlidande med Doug som hade frlorat sin fru och det var rrande hur den tonrige styvsonen tydde sig till honom efter sin mammas dd. Tragik, dramatik och humor i en hrlig blandning!

Sofie Petersson

2012-01-08

Jag gillar verkligen denna bok. Ls, ls, ls!

Samuel Karlsson

2012-01-03

Inte min smak.

Helena SF

2011-11-20

Rolig, sorglig och alldeles underbar!

Pia Ekeroth

2011-11-01

Kul och lttlst liten bok.

2011-09-28

Det hr var en riktigt jobbig bok att lsa. Precis s hr kan jag frestlla mig att det kan vara att frlora ngon, sitt livs krlek. Samtidigt som man vet att det rtta r att slppa taget och g vidare, s finns det dliga samvetet dr. Om man slpper taget, betyder det att man har glmt d? Med frnuftet r det ju ltt att svara p den frgan, men hur ofta hrskar frnuftet nr man drabbas av sorg?

Genom hela boken lper mantrat: "Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu r hon borta. Och jag med." Och visst mste det vara s. Man kan knappast frbli densamma efter en sdan frlust. Fr att inte tala om Dougs mor, som tar hand om sin demente man: "Du har frlorat din fru, Douglas. Jag r s ledsen fr din skull, det r jag verkligen. Men jag frlorar min man varje dag. Och jag fr inte ens srja honom."

Jag tycker Tropper beskriver allt det hr p ett vldigt bra stt, utan att bli grtmild och patetisk. Trots att huvudpersonen Doug r helt nedbruten av sorg och dligt samvete (ibland r han tacksam fr att hans fru har dtt, s han slipper att frstra allt s smningom) s ser han vldigt krasst och osentimentalt p sin tillvaro. Han vill bara vara ifred, vilket familj, grannar och andra vnner har svrt fr att lta honom vara. Hr kolliderar de olika viljorna och jag har inte alls svrt att tro att man knner som Doug. Man fr flja vgen tillbaka, genom de frsta dejterna, relationen med styvsonen och den smtt galna tvillingsystern. Det hela beskrivs med en stor del krlek och humor, mest i form av ironi och cynism. Faktum r att det r obeskrivligt roligt och det r svrt att lgga ifrn sig boken. Man vill ju s grna att det ska g bra fr stackars Doug.

Samtidigt som allt r oerhrt tragiskt och nattsvart s knner jag hoppet som genomsyrar hela boken. Det knns bra, vilket kanske r besynnerligt att tycka om en sdan tragisk historia. En bok jag kommer att bra med mig i tankarna ett bra tag.

Boktipsets estimerade betyg var 3.6, jag ger den 4.

Petra Hansson

2011-08-30

Tropper lyckas att skriva om sorg p ett underhllande stt. Jag bde skrattade och grt. Det r inte svrt alls att se filmen framfr sig....

Elin Olsson

2011-08-06

Vidrigt klockrent skildring av sorg och samtidigt vgen tillbaka till livet och mnniskor omkring en!

Josefine Ejebjrk

2011-08-04

En underbar bok som man snabbt kommer in i och hller hela vgen. Sprket flyter, handlingen flyter. Den bsta jag lst denna sommaren.

Ulla Englund

2011-05-30

Den hr boken handlar om krlek, sorg, frldra- och syskonskap. Och andra relationer. Skrivsttet pminner mig om Nick Hornbys. Och d kanske speciellt hans roman ?Om en pojke?, bland annat fr det inte helt frivilliga styvfrldraskapet. En lttsmlt och skapligt roande bok.

Ullis N

2011-05-20

Det hr var en bok i min smak. Tung och lttsam inom samma prm. Jag gillar den hr typen av jargong i bcker, lite krv, men med vrme. MEN, och det r detta men som drog ner betyget; mnniskor blir inte s tjenis med varann p en gng som i denna bok, mnniskor kan mjligtvis snabbt anpassa sig till en situation d och d, men inte varje gng OCH karaktren Claire r uppfriskande men ingen mnniska r s spontan, helt befriad frn hmningar och samtidigt klok.
Men hoppa inte ver boken fr det. Trots mina invndningar har jag nd gett den en fyra och jag ser fram emot nsta.
(Och gillar du den hr s rekommenderar jag "Mrker som gr gott", som gr lite i samma stil.

Bells .

2011-03-20

Den perfekta blandningen av Humor och Hjrta <3

se Bandling

2011-03-12

Annorlunda och med en skmtsam ton