How to Build a Girl

Moran, Caitlin

| 2014

Now a major motion picture starring Beanie Feldstein The New York Times bestselling author hailed as "the UK's answer to Tina Fey, Chelsea Handler, and Lena Dunham all rolled into one" (Marie Claire) makes her fiction debut with a hilarious yet deeply moving coming of age novel.What do you do in your teenage years when you realize what your parents taught you wasn't enough? You must go out and find books and poetry and pop songs and bad heroes--and build yourself.It's 1990. Johanna Morrigan, fourteen, has shamed herself so badly on local TV that she decides that there's no point in being Johanna anymore and reinvents herself as Dolly Wilde--fast-talking, hard-drinking Gothic hero and full-time Lady Sex Adventurer. She will save her poverty-stricken Bohemian family by becoming a writer--like Jo in Little Women, or the Br ntes--but without the dying young bit.By...

Nenne No

2023-07-06

Historian är inget speciellt, en trevlig coming of age-story. Men porträttet av fattigdom och familj, och hur det är att vara en vanlig mänska, det är toppklass.

PangPion

2022-08-09

Boken var tyvärr inte i min smak. Hade speciellt svårt för alla bokreferenser i början.

Linda Stålberg

2017-03-29

Åh Caitlin Moran! Så fantastisk! Så vulgär i språket på ett så bossigt sätt. Jag önskar jag förstod alla referenser till (vad jag förmodar) alla dessa kändisar hon använder sig av för att beskriva känslor och personligheter, så att jag kunde leva mig in ytterligare lite grann.
Det här är my cup of tea!

2017-02-18

Lättläst och medryckande roman som lyckas vara både otroligt rolig och upplyftande samtidigt som den är mörk och tung. Jag diggar att sexualiteten får ta en så pass stor plats i tjejens liv, sen är det rätt sorgligt men verklighetstroget hur många av de sexuella upplevelserna som kommer att handla om mannens njutning (men det som är bra är att det ändå kritiseras och känns som att det har en mening). Johanna Morrigan får vara en sexuell varelse med egen drift - en bedrift i sig.

Therése Lönneberg

2016-06-26

Det tog lite tid, men den fångade mig på mitten någonstans...

Erika Granholm

2016-06-21

Jag pendlade mycket i min uppfattning av boken. Början och slutet var mindre bra, men jag tyckte mycket om mitten. Trevligt att se en i stort sexpositiv bok om en ung tjej. Jag hade nog först den ännu mer när jag var lite yngre.

Hedvig Marklinder

2015-09-01

Trots att Dolly Wilde är allt jag inte var och är så tycker jag mycket om henne. Jag har allt som oftast svårt för hela rockkulturen vilket gjorde att jag till en början var beredd på at inte tycka om boken. Trots att den innehåller mycket jag vanligtvis inte tycker om eller står för så skriver Moran på ett sätt som gör att jag både tycker om boken och skrattar högt åt den. Språket är ljuvligt att läsa och den språkliga skämtsamma tonen är helt klockren!

Emma B

2015-05-30

Den krävde flera chanser och rätt tidpunkt, konsten att skapa en tjej, men jag gav den en sista när min mor frågade om jag läst alla böcker hon gav mig i julklapp när denna pekades på i bokaffären. Jag svarade lite att Morans språk inte var riktigt tilltalande. Då såg jag prislappen och klumpade fram ett "men ska nog ge den en chans till!".
I Dolly Wilde såg jag lite min dröm och efter en tredjedel gick boken lättvindigt med lite fnitter, igenkänning och jag som är en sucker för citat och 90-talsmusiksreferenser blev kanske lite lagom kär. Jag gillar hennes självsäkra kåthet och romanens humor med det samtidiga sorgligheten. Samtidigt som den inte är perfekt och lite tradig i språk. En bra introduktion till sommarens kommande läseftermiddagar.

Eva Jacobson

2015-01-31

Inte alls skriven till eller för mig. Så långt från det jag gillar.

Sandra Björn

2015-01-06

Jag är mer förtjust i Moran själv än vad jag är i hennes roman. Stundtals blir det lite tjatigt och tradigt, men samtidigt faller jag pladask för citat och musikparalleler. Som en trevlig feel-good-film till frukosten.

2014-11-14

Jag har läst Caitlin Morans två tidigare böcker, och tyckt mycket om dom båda två.

Boken ?Konsten att vara kvinna? är ett ?självbiografiskt, feministiskt manifest?, som jag tyckte både var oerhört viktig och mycket, mycket rolig.

Boken ?Morontologi? är en bok med ett flertal av Caitlin Morans krönikor i, både roliga och allvarliga, och den tyckte jag också mycket, mycket om.

Nu har jag läst Caitlin Morans tredje bok, ?Konsten att skapa en tjej?, som är en roman, helt påhittad, men som ändå verkar att påminna en hel del om Caitlin Morans liv och uppväxt.

Jag älskar Caitlin Morans sätt att skriva. Helt öppenhjärtigt, utan hämningar, mycket roligt, men ändå med en massa allvar och djup bakom.

Så jag rekommenderar absolut denna bok, och även hennes tidigare böcker. Älskar böcker som har både humor och allvar i sig.

Helena Örnehed

2014-08-27

Jag fick denna i en giveaway på Goodreads. Jag var kluven mellan betyg 4 och 5 men lät tonåriga mig sätta betyget den här gången!