How to be good

Hornby, Nick

| 2001

'Listen: I'm not a bad person. I'm a doctor. One of the reasons I wanted to become a doctor was because I thought it would be a good - as in Good, rather than exciting or well-paid or glamorous - thing to do...Anyway. I'm a good person, a doctor, and I'm lying in a hotel bed with a man I don't really know very well called Stephen, and I've just asked my husband for a divorce.' According to her own complex moral calculations, Katie Carr has earned her affair. She's a doctor, after all, and doctors are decent people, and on top of that her husband David is the self-styled Angriest Man in Holloway. When David suddenly becomes good, however - properly, maddeningly, give-away-all-his-money good - Katie's sums no longer add up, and she is forced to ask herself some very hard questions.

Fredrik Engstrm

2015-08-30

Aningen seg historia om kvinna vars otrevlige man gr igenom en personlighetsfrndring efter mte med en helbrgdagrare.

Madeleine Olofsson

2012-05-21

ven om berringspunkterna r mnga s sls jag av att det jag mest av allt gillar r sprket. Sida upp och sida ner med ironi och drypande sarkasmer, helt i min smak! (Nu r jag inte ironisk!) Inte det allra bsta jag lst rent innehllsmssigt men Nick Hornby r en ny bekantskap fr mig som jag kommer lra knna ytterligare!

Mattias Green

2012-01-29

Inte min typ av bok. Visst den har sitt budskap men jag trivdes inte direkt nr jag lste den.

Magnus Bergstrm

2011-04-17

Intressant om livet, men troligtvis enklare att relatera till fr de som r gifta. Srskilt de som varit det i ngra decennier. De strsta frgestllningarna fr oss andra r de om hur mycket av oss sjlva vi kan ge fr att frbttra livet fr andra.

Agneta Andersson

2010-10-21

Lyssnat p den svenska versionen

2010-08-17

jag som nna lskar Nick Hornby....
Hade ju eklart gigantiska frhoppningar och frvntningar p denna bok... Har frvisso bara lst fever pitch och High fidelity frut men skrattade gott t hans oerhrt trffande reflektioner ver kvinnors och mns stt att tnka och agera... ter till En god mnniska... inte dlig p ngot stt men den lyfte inte... jag blev mest frustrerad ver kommunikationen och det kan frvisso vara ett syfte med berttelsen, jag menar hur svrt r det inte med kommunikation mellan mnniskor, och hur ltt retar man sig inte... s p s stt fngades jag... men annars var jag mest njd nr den tog slut s jag fick brja med en ny!

Linnea Niss

2010-05-11

har ingen som helst Katharsis-effekt.

Ullis N

2010-01-22

Nick Hornby har lyckats driva det till sin spets - vad det innebr att vara god och stller ocks frgan om det som r bra fr en r dligt fr en annan; r man god d? Tnkvrt, men inget litterrt mstervrk.

Stephanie G

2010-01-01

Det hr r nog en av de allra bsta bcker jag lst. Jag lskar verkligen den hr boken med dess dilemman och ppna frgor.

Ulla Englund

2009-07-08

Hornby r Hornby, men detta r inte den bok jag skulle rekommendera ngon att lsa som frstabok av frfattaren

Mats Finn

2009-06-13