How to be a woman

| 2013

Flag from de

Jan Banan

2020-08-14

Trots att jag småfnissar och skrattar gått flera gånger, så blir ändå helheten långrandig med ett enda rabblande. Rachel Molin gör en strålande insats som inläsare, men jag kan inte sätta högre betyg än en 2:a på denna.

Emelie Persson

2019-01-16

𝕂𝕠𝕟𝕤𝕥𝕖𝕟 𝕒𝕥𝕥 𝕧𝕒𝕣𝕒 𝕜𝕧𝕚𝕟𝕟𝕒
Betyg: 5 av 5 ♀️♀️♀️♀️♀️
Denna bok var absurd och samtidigt så oerhört viktig. Jag kan inte på mina tio fingrar räkna alla de gånger jag brustit i skratt hemma eller i kollektivtrafiken när jag läst konsten att vara kvinna. Moran ger en fullständig guidetur i hur det är att växa upp från flicka till kvinna, ibland med glimten i ögat och ibland med vässade huggtänder och bitsk ironi. Jag uppskattade verkligen att hon bjuder på sig själv i boken. Det känns som att Moran blir den där galna bästisen som du alltid önskat att du haft.

Bokdjungeln

2018-08-16

Oh, jag tycker verkligen att denna bok är så bra. Den tar upp så mycket tankar och idéer om feminism som alla borde ta till sig av. Tex. Att man visst kan vara feminist fast man gör botox eller bryr sig om sitt utseende! Jag är så trött på människor som inte kan säga att de är feminister, vadå är du inte för att kvinnor ska få tjäna lika som män, eller att kvinnor ska få köra bil eller ha rösträtt för den delen?! Är du för det så är du feminist, så enkelt är det! Läs boken så kommer du förstå.

Kristina Sund

2018-06-19

Helt ok till en början, men tröttnade ganska snabbt. Osäker på om jag ens läste klart den...

Alexandra Werner

2018-03-18

Drastisk, rolig och välfunnen. Rekommendras!

Filippa Strömberg

2017-11-23

ÄLSKAR

Lovisa Ståtenhag

2017-07-11

En bok maxad med dräpande humor och en stor dos allvar om hur det är att vara kvinna i olika faser i livet. En fjärdedel popkultur och hippieuppväxt, en fjärdedel (inkonsekventa) argument angående vad som kan omfattas av feminismen och inte, en fjärdedel igenkänning och medhåll och en fjärdedel humor kryllande av absurda eller obehagligt sanningssägande liknelser. Vissa stycken kunde strykas under av mitt instämmande, medan andra passager var omöjliga för mig att känna igen mig i. Många viktiga feministiska poänger görs dock, problemet är väl som vanligt att inga män läser feministlektyr, särskilt inte denna sort som ska anspela på någon sorts kvinnogemensam humor om mens och jobbiga klackskor.

Angelika N.

2017-06-27

Sämsta boken jag någonsin läst. Känner mig lurad i tron om att det var en roman när jag läste på baksidan och omdömen. Det är en skittråkig och snuskig B-blogg i bokformat. Kräka i munnen.

Jessica Appelqvist

2016-01-06

Det var bland dom sämsta böcker jag läst. Jag gav upp efter 130 sidor och då hade jag plågat mig genom dom. Jag kan inte rekommendera den.

Sanna

2015-11-09

Den var riktigt bra! Aldrig läst en feministisk bok på det här sättet och jag älskade det! Feminism är så fint och behövligt. Mitt favoritkaptiel var "Jag gifter mig" & "Jag är modeintresserad", där hon bland annat berättar varför man inte ska gifta sig och varför kvinnor "gillar" kläder mer än män och det är så sant! Boken var rolig och kul att läsa en tråkig november liksom.

Helena R

2015-11-02

Bra som en introduktion till feminism, men den går inte på djupet - vilket jag inte förväntade mig. Tankeväckande i att ändå utmana strukturer som vi är så vana vid.

Lallamen

2015-07-07

Man behöver inte hålla med om allt för att tycka en bok är bra ;-)

Malin H

2015-06-14

Trots att moran är liiite för glansig för mig, vill ha lite för många enkla skratt på bekostnad av att verkligen ifrågasätta och nedmonterande patriarkatet (vi ska skratta åt oss kvinnor som bara vill vara snygga, Ha dyra handväskor och tusen högklackade skor samt prinsessbröllop med mera) är den här boken samtidigt jävligt bra! Abortkapitlet! Sluskspitlet! (Förutom sista meningen).

Josefine Ejebjörk

2015-02-13

Vissa delar skrattar man högt åt, andra delar kunde kortats ner.

Jesper Svensson

2015-02-07

Väckte många funderingar även om jag har en del frågetecken kvar.

Ida

2015-01-15

Underhållande bok! Håller med henne i mycket. Kan dock inte hålla med henne om bröllop och att man inte vill gå på dem. Läste den på engelska och det var en hel del slang men språket flöt ändå på bra.

Jessica Gunnarsson

2015-01-03

Asgarv.

Anna Engström

2014-06-27

Motsvarade inte förväntningarna.

Ida Holmén

2014-06-23

Caitlin Moran tar upp många viktiga ämnen som man kanske inte funderat närmare kring tidigare, och det på ett humoristiskt och extremt överdrivet sätt. Stora delar av boken är hysteriskt roliga, samtidigt som de berör och väcker egna tankar man inte tidigare hade. Kanske är jag lite för ung för att ta till mig allt - särskilt bitarna kring graviditeter och bröllop - och det gör att betyget sjunker från en femma till en trea. Ska plocka fram boken igen om ett par år. Definitivt läsvärd!

Sandra Sjöstedt

2014-06-14

Jag har svårt för sådana böcker, feminist javisst, men man behöver inte vara konstig för de,,

Ingeborg Amnéus

2014-06-03

Tänkvärd, rolig och feministisk!

2014-05-16

Vissa avsnitt är en solklar femma i humor, ironi, wake-up-call och träffsäkerhet, men vissa avsnitt tilltalade mig inte alls. Därav ett medelbetyg.
Och givetvis förstår jag att det bl a beror på skillnaden mellan Storbritannien och Sverige. På vissa plan har vi kommit en hel del längre helt enkelt.
Mer en biografi än den feministbok den lanserades och upphaussades som.

Kristina Varga

2014-05-12

Inget feministiskt manifest direkt utan snarare en biografi över Caitlin Morans väg genom puberteten och vuxenlivet. Samtidigt har boken en del bra punkter gällande just feminism och könsroller.

Anna Hedenstedt

2014-02-23

Trodde att jag skulle bli irriterad (tänkte den skulle vara ytlig och förminska kvinnor) men jag gillade den! Skrattade här och där och fick en dos självförtroende på köpet!

Nina Gustafsson

2014-01-30

Jag kom inte igenom mer än ett par kapitel. Inte alls intressant eller rolig...

Elli H

2014-01-15

Brutal och ärlig

Emma Hortlund

2014-01-08

Från att inte ens ha hört talas om Caitlin Moran har jag gått till att tycka att hon verkar helt fantastisk. Rolig, ärlig, pricksäker, skarpsynt, mänsklig.

Hon skriver personligt och humoristiskt om sin utveckling från flicka till kvinna, och även om hon är några år äldre än mig, kommer från en helt annan bakgrund och bor i ett annat land, så stöter jag på en hel del igenkänningar.

Jag tycker att boken är smart, genomtänkt, lättsam och har en hel del poänger. På det stora hela handlar den ungefär om att man ska kunna ha könshår, mens, fula underkläder, bristningar och inte vara supersmal utan att behöva skämmas.

Babben Larsson

2014-01-04

Inledningen är lite infantil och påfrestande men sen tar det sig. Knivskarpa iakttagelser roligt beskrivna på en expressiv modern engelska. Tryck i händerna på alla unga tjejer/kvinnor du känner.
Finns öven översatt på svenska.

Emma

2013-12-19

Tips till Moran och alla som hyllar denna bok: läs på om intersektionalitet! Det är ett verkligen enormt underbetyg till våran samtid att denna bok ses som ett feministiskt verk av rang, då den mer än någonting annat gör kvinnokampen en stor björntjänst. Boken var varken vidare välskriven eller speciellt rolig. Dock tror jag att jag gick miste om mycket då jag läste den på svenska. Avnjuts nog bäst på originalspråk och med i åtanke att det är en biografi, inte ett feministiskt manifest!

Gunnar Bernler

2013-10-30

Skräp!

Marléne S

2013-10-18

På 3;e försöket tog jag mej igenom cd nr 1 och det räckte. Kanske blir den bättre på cd 2 eller 3, men det får jag aldrig veta. En annan uppläsare hade varit att föredra ....

Anette Ljungqvist

2013-09-26

Kan rekommendera boken. Var lite långsam ibland. Men på det stora hela en rolig och underhållande bok. Ifrågasatta våra roller en del och gjorde det på ett roligt och upplysande sätt.

Ally Regins

2013-09-23

En feministisk bok men den är inte riktad till feminister. Den här försöker istället övertyga läsaren om att alla är feminister. Lite smårolig.

Maria Blomkvist

2013-09-10

Vilken besvikelse. Att beskriva detta som något slags feministiskt manifest är enligt mig direkt felaktig. Vissa av aspekterna hon tar upp är väldigt intressanta men jag tycker att hon presenterar dem på ett högst ytligt och förenklat sätt.

Tilia Qen

2013-09-10

Jag känner mig en aning lurad. Trodde att denna bok skulle vara som en berättelse men istället så visar det sig vara en enda smörja av feministisk skit. Det är en bok om åsikter och tankar samt att författaren delar med sig av en rad vidriga bekännelser om sin uppväxt. Ingenting har en mening utan är mer skriven som en "avreagerings" bok där hon vräker ur sig alla tankar hon har. Vänd om! Det finns ingen story i denna! Det här är bara en onödigt lång krönika eller en blogg som blev till en bok? Gääääääsp.

Mimmi Thorneus

2013-08-29

Lättläst och humoristisk. Dock inte direkt något inlägg i den feministiska debatten, utan snarare en självbiografi. Får intrycket av att författaren tror att hennes bild av att leva som kvinna går att applicera på alla kvinnor - saknar lite öppenhet, självkritik och intersektionalitet.

Eva Pettersson

2013-08-13

Själva grundhistorien om författarens uppväxt och tonår är rolig att läsa om, men jag tål inte de låååånga utläggningarna om hur man ska tycka och tänka om att raka sig under armarna med mera.

Den var rätt kul ibland, men stundvis också lite tramsig, tråkig och tjatig. Särskilt mot slutet - ville bara att den skulle ta slut. Gillade den ändå i början, så den förtjänar en trea.

Anna Lundberg

2013-08-08

Humoristiskt och ibland träffsäkert, men ibland också tröttsamt generaliserande och raljerande över "Kvinnan".

Elin Folkesson

2013-08-08

Underhållande men lite svår att leva sig in i.

Kamali 

2013-08-01

Lättläst och hyfsad vettig feminism. Stör mig dock på motsägelsefulla uttryck som exv. att en kvinna bör få göra som hon vill- förutom att raka musen och ha små trosor. Dessutom mer försök till att vara rolig än att faktiskt vara det, blir snarare fjortishysteriskt och skrikigt. Trots det förtjänar den att få tre stjärnor för att den på ett lättbegripligt sätt gör feminism till popkultur och förhoppningsvis lockar fler anhängare till just feminismen (och för er som tycker den är trist och ointressant under första halvan- den tar sig en aning mot slutet).

Karin D

2013-07-31

Jag ÄLSKAR den här boken! Den stärker mig väldigt i min under ytan feministiska läggning och jag har fått många skratt och dito uppenbarelser. Den är smart och rolig.

Caitlin Moran berättar om sin väg från överviktig olycklig tonåring, via kroppsbehåring och mens, sexism, osmarta beslut, en massa supande, rökande, drogande, till 35-årsåldern med både man, barn och jobb, abort och den här boken. Hon bjuder på feministiska och andra iakttagelser genom hela boken.

Johanna Smeds

2013-07-29

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran har hyllats som ett exempel på en ny typ av feminism, som talar om saker som ingen annan vågar tala om och dessutom är sjukt rolig. Jag behöver väl inte tillägga att jag var väldigt tänd på att läsa den. Boken mötte i hög grad mina förväntningar - Caitlin är verkligen rolig, och som alla duktiga ståuppare och kolumnister lyckas hon sätta fingret på saker som man känner igen, men som man av en eller annan orsak inte pratar så mycket om. Boken är uppbyggd kring författarens egna upplevelser av puberteten och ungdomen, mode, arbetsliv, kärlek och moderskap och det finns säkert en hel del (kvinnor) som helt och hållet känner igen sig i Morans erfarenheter.

Men nedslående ofta (när hela boken bygger på att man ska kunna skratta igenkännande när man läser om det hon varit med om, så är det liksom en fördel om man känner igen sig) så känner jag inte igen mig i hennes upplevelser. Det kan bero på att hon är sexton år äldre än mig och uppvuxen i ett helt annat samhälle. Naturligtvis blir "kvinnoblivandet" mera påtagligt i en miljö där kvinnor har större press på sig att vara på ett visst sätt, författaren hade nämligen upplevt konflikter på många områden som jag inte alls har upplevt som problematiska. Eller så är vi bara olika som personer. Det alternativet fasar jag för, eftersom det skulle innebära att jag helt enkelt har varit bättre på kvinnoblivandet än Caitlin. Men jag vet inte om det är något som jag vill vara bra på, för jag vill ju ifrågasätta könsrollerna. Jag har många gånger känt besvikelse över hur stereotypt kvinnlig jag är på vissa punkter: jobbar inom vården, tycker om att hjälpa och "serva" andra, sminkar mig nästan varje dag, är väldigt intresserad av kläder, skulle inte kunna tänka mig att ha kort hår, är helt ointresserad av sport och motorfordon, kan inte låta bli att städa om jag är någonstans där det är stökigt, har svårt att säga nej och sätta gränser, scannar av folks känslolägen hela tiden och vill se till att alla har det bra. Ibland funderar jag över om jag är såhär "egentligen", om jag gör såhär för att jag vill det eller för att jag förväntas göra det? Lite patetiskt känns det ju om det råkar vara så att en stor del av mitt liv kretsar kring att vara den Perfekta Kvinnan.

Boken har uppnått sitt syfte. Den har fått mig att reflektera över vissa saker som tidigare har känts självklara. Men boken är ändå ingen tiopoängare och jag tror inte heller att Caitlin kommer att bli upphovskvinna till en ny sorts feminism - boken är alldeles för spretig för det. Ofta förstår jag inte riktigt vad hon vill säga och visst är det bra att ha många olika perspektiv på saken, men stundvis säger hon emot sig själv. Fast det kan jag förlåta henne för, med tanke på alla de gånger hon fått mig att skratta högt för mig själv. Och då menar jag inte "tsschhhih" utan mera "taahhaahahahawww-o-o-o-o-huhh"!

Ma Coon

2013-07-24

Den får en 2 för att den gav några skratt och några ord till eftertanke, annars en seg bok.

Anki Vincent

2013-07-20

Orkade inte läsa, gjorde två tappra försök, kanske riktar den sig till yngre kvinnor?

Nadija Aulin

2013-07-17

En av de roligaste böckerna jag har läst!

Linda Aulin

2013-07-17

Fantastiskt rolig bok!

Maria Eriksson

2013-07-04

Boken läses på flygresan och jag skrattar hela tiden och får lust att läsa upp formuleringar för mitt ressällskap. Att författaren också är komiker ger boken dess karaktär och ämnen som sexism, mens, relationer, förlossning mm avhandlas med humor, även om jag till slut tröttnar på det lite flåshurtiga. Ett plus för skratten och att hon diskuterar genusfrågor utan pekpinnar.

Anna Lindström

2013-07-04

Jovisst, det glimtar till ibland med något viktigt och bra... men oftast tycker jag att det bara är tröttsamt och skummar snabbt genom boken. Borde kanske gett den en tvåa ändå? undrar fegisen...

Louise Olsson

2013-06-30

Väldigt ärlig, rolig och bra bok! En bok som alla kvinnor (och kanske män) bör läsa!