Hövdingen

Wahlöö, Per

| 2003

När Per Wahlöö debuterade 1959 var det med Hövdingen, en idag klassisk idrottsskildring, lika makalöst festlig som bitsk i sin beskrivning av spelet i de lägre fotbollsdivisionerna. Bakom lustigheterna lurar mörkare undertoner; redan här i debutboken anar man Wahlöös sociala engagemang i en rad frågor. Det är också en bok om mänsklig hänsynslöshet. Fotbolls-ledaren som kallas för Hövdingen är en skrupelfri streber som ger sig den på att föra upp sitt bottenlag genom divisionerna, om han så ska gå över lik. För Hövdingen blir hans egen och klubbens framgång synonyma. ?Om jag inte hade det här så vet jag tamejfan inte va jag skulle ta mig till?, bekänner han i ett känsligt ögonblick. Och i Hövdingens värld är spelet bakom kulisserna oftast långt mycket viktigare än spelet på planen. Per Wahlöö föddes 1926 och var i grunden journalist. Utöver sina egna böcker skrev han tillsammans...

Johan Bengtsson

2014-09-19

Per Wahlöös debutroman (också pubpicerad som "Himmelsgeten") från 1959.
Det är det bästa jag läst från Wahlöös penna, och jag har läst alla Sjöwall & Wahlöö böckerna och en del av hans soloprestationer, som Lastbilen. Den handlar om ett fotbollslag och personligheterna runt detta. Lysande person och miljöskildring, och mycket rolig.
Jag kände igen vissa humoristiska ingredienser som går igen i några av Sjöwall & Wahlöös böcker.

Hans Brandt

2009-05-05

Det enda rktigt bra svenska romanen om fotboll. Den är väl 50 år men håller fortfarande