Höstoffer

Kallentoft, Mons

| 2009

Regnet vräker ner över slottet Skogså utanför Linköping, dropparna faller tungt över markerna och kroppen som flyter i vallgraven. Advokat Jerry Petersson, nybliven slottsägare och känd för sin hänsynslöshet, kommer inte att ta några fler uppdrag. Men hur har han hamnat i vallgraven? Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som knappast med glädje kan ha velat sälja sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död. Höstoffer är tredje delen i Mons Kallentofts uppmärksammade serie...

Therese Östman

2020-11-24

Som vanligt annorlunda skrivet, men ingen bok jag lägger på minnet. Tycker den är lite rörig och det var många människor att hålla reda på. Betyg: 2

2020-08-10

Jag är väldigt kluven när det gäller Kallentofts Malin Fors-serie. Storyn är bra, spänningen hög och det är rappt skrivet. Men varför allt detta psykologiserande mellansnack och varför låter han åter den döda prata i sin himmel.

Linda Jansson

2017-06-25

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Mons levererar igen. Inte fullpott men spännande och bra.

Maria Cederholm

2014-08-17

Välskriven och lättläst. Läste ut den på en vecka. Intressant om Fors privatliv. Fallet i sig var sådär, men absolut läsvärd.

Matilda Krig

2014-03-18

Vet knappt varför jag läser dessa. Iofs rätt spännande böcker, men jag stör mig på huvudpersonen, och Kallentofts sätt att beskriva Linköping (som ibland är FEL).. Men står de i bokhyllan ska de bannemej läsas :P

annika åberg

2012-09-14

Bra bok, har läst de två innan också, men tyvärr så tycker jag att hans böcker är jobbiga att läsa.

Håller inte
Midvinterblod's klass.

Efter att ha läst Midvinterblod och Sommardöden så börjar Kallentofts stil bli ganska långsam och tråkig.
Boken har långa stillastående stycken.

Sabina Johnsson

2011-10-05

Har bara tyckt bra om böckerna fram tills denna. Grund historian var inte ens bra. Det är malin som lockade mig, för hon är bra. Alla kommentarer om att hon måste ta tag i sitt liv och tänka på sin dotter. Hade det varit en man så hade det varit synd om honom.
Boken blev en besvikelse, han var en ny chans med vårlik är inte den något bra så ger jag upp.

Lena A

2011-09-11

Torbjörn Nilsson

2011-09-06

Man vet ju ganska exakt vad man får när man börjar läsa en bok i den här serien. Ok, men inte mer - svag trea.

Kristina Simar

2011-07-18

Ytterligare en fruktansvärt långtråkig kriminalroman av Mons Kallentoft. Jag har haft svårt att komma igenom alla hans böcker. De är hoppiga i sina handlingar och det fokuseras alldeles för mycket på Malin Fors alkohol och trasiga familjeliv och även hennes sexuella frustration än själva fallet. Så har det varit i alla hans böcker. Och nu ger jag upp, det får räcka med Mons Kallentofts böcker precis som Lars Keplers böcker. Varför slänga bort onödig tid på något som är så dåligt när det vimlar av andra riktigt bra böcker och författare.

Rebecka Söderberg

2011-06-29

Den bästa av hans böcker

2011-03-25

Nja, det här var inget speciellt egentligen. Tyckte boken var seg och alldeles för lång. Det börjar också kännas lite övredrivet med alla döingar som svävar runt och tänker. För att inte tala om hur jobbigt det är med stereotypen alkoholiserad polis. Även om nu denna råkar vara en kvinna. Det är fortfarande läsvärt, men det är nog viktigt att man är på rätt humör för den här typen av bok och det var jag väl inte riktigt nu då.

Anette Marcusson

2011-03-15

Emelie Söderberg

2011-02-22

Gillar flytet i texten men tycker slutet var lite tunt...

Anna-Karin L

2011-01-18

Detta är den tredje boken o jag gillade den andra boken om Malin Fors bättre. Det är lite mkt av hennes personliga problem o jag blir nästan irriterad på att hon inte skärper till sig. ;-)

Jonna

2010-10-29

Helt okej story men lite väl detaljerat hela tiden, jag kände mig lost hela tiden. Hoppas Maria Murvall får upprättelse i fjärde boken.

Anna Liljeby

2010-10-06

Ännu en bra bok

Nadja Kämpe

2010-08-12

En man hittas simmandes i sin egen vallgrav med huvudent neråtvänt, efter som man inte kan andas vatten så är han död. Vem Har mördat denne man? Jaja, det är väll det Malin Fors ska ta reda på. Men hon klandrar sig själ över vad som hände i Finspång förra sommaren. Det andra problemet är att hon super. Hej Hoj, läs den om du orkar, vilket jag med nöd och näppe gjorde... Fett besviken

jan strandberg

2010-07-30

Föesta bok jag läser av MK, fantastiska persongallerier!
Läser gärna fler av honom

Anneli Johansson

2010-07-28

Urkass tredjebok...Synd när de tidigare två höll bra klass.

Maria Sundin

2010-07-12

Lite sommarunderhållning, blir lite tjatig om MFs alla personliga problem igen. Jag vill bara säga åt henne att skärpa till sig lite. Du har ju för faaan en dotter att tänka på. Typ.

maria hansson

2010-07-04

3,5 kanske..

Sonja Nordberg

2010-06-12

Bättre än de två första. Men att Malin tar s j u klunkar tequila innan hon går till jobbet är ett sakfel - i så fall hade hon inte kunnat gå till något jobb.

Lena L

2010-06-06

Jag gillar Mons Kallentofts sätt att skriva. Höst offer håller kanske inte samma klass som hans tidigare deckare. Men det blir en fyra för hans sätt att driva handlingen framåt och för hans persongalleri.

Marina Adamsson

2010-05-07

kände mig lite besviken hade stora förväntnignar med tanke på de 2 första böckerna.

Charles Konrad

2010-03-12

Bra. Tyvärr lite för lik de två föregående. Allt är ganska förutsägbart.

Anna Aspviken

2010-01-31

Detnnog så pretientiösa prosan gör att intrigen går förlorad! Sämta Kallentoft-deckaren hittills.

Sofia Åkerberg

2010-01-08

Någon dör. Vädret är fortfarande anmärkningsvärt. Malin Fors mår fortfarande skit och super. Alla andra mår fortfarande skit. De döda talar igen. Poliserna listar ut vem som är mördaren. Slut.

Rolf Hägglöf

2009-10-16

En författare som ivrigt försöker försämra sina böcker och, kanske , göra dem mer och mer marknadsanpassade... Har bestämt mig för att inte läsa fler även om jag, som den här, hittar den i soprummet.

Johanna Falkered

2009-08-28

Spännande bok som alltid, nu med mer itnriger i Malins liv vilket blir som en andra spännande story.

Elisabeth E

2009-08-17

Precis som Maria skrev ovan, så skildras Malin Fors alkoholism brutalt och rått. Det kändes mest intressant och spännande att läsa om henne och själva mordhistorien kändes, precis som Maria skrev, som en bihistoria.

En svag fyra.

Maria Larsson

2009-07-26

Kallentoft har ett unikt sätt att skriva på och jag kan förstå att det kan vara svårt att ta till sig det ockulta i att de döda talar.
Personligen tycker jag att det sätter en speciell prägel på Kallentofts böcker.
Kanske något mer än i de tidigare två böckerna i serien så koncentreras det en hel del på huvudpersonen Malins privata liv, då hon nu är helt fast i alkoholismens klor. Beskrivningen av en alkoholists vardag är brutal och rå, och på något sätt känns mordgåtan hon ska lösa som en bihistoria i boken. Men det får inte en negativ effekt. Tvärtom känns boken på sätt mer ärlig än många andra kriminalromaner, mer utlämnande och personlig.

Linda Axelsson

2009-07-24

inte lika bra som de innan tyvärr

Magnus Hoem

2009-07-22

Det är intressant att se utvecklingen av Mons författarskap. Ettan var för filosofisk, tvåan mycket bättre. Här i trean försöker han sig på någon form av amatörpsykologi som inte riktigt håller.

Anna Lidin

2009-06-17

Den första bok jag tagit mig igenom i ljudboksform. Ingen höjdarmetod att uppleva en bok, kändes som om storyn var någon annans att uppleva än jag. Tror att boken fått en stjärna till av mej om jag läst den själv! En story som ändå sticker ut bland alla dussindeckare. Bra Kallentoft!

Kristine Hedén

2009-06-13

Alltså. Språket stör mig. Att mordoffren pratar från andra sidan stör mig. Men jag läste klart den och snart har jag glömt den.

Jag tror jag hade alldeles för stora förväntningar på den här boken med tanke på att de två tidigare böckerna varit kanon. Nu kändes det mest som ett tvång att läsa ut den.