Hopplös och hatad av alla

Young, Toby

| 2003

Hur man blir hatad av alla - en handbok i 38 kapitel Toby Young var den lovande, unga, engelska journalisten som fick göra sin drömresa över Atlanten till sitt drömjobb: journalist på Vanity Fair. Boken Hopplös och hatad av alla handlar om hur han under den tiden målmedvetet sköt inte bara den drömmen i sank, utan också lyckades bete sig så illa att han när han var färdig inte bara förlorat jobbet och sin heder utan också större delen av sin bekantskapskrets. Toby Youngs chef på Vanity Fair beskriver honom så här: "Toby är som ett tuggummi som fastnade under min sko för fem år sen och som jag fortfarande inte kan bli av med... i princip glömde jag bara, varje dag i två års tid, att ge Toby Young sparken." Toby Young är en omtalad och läst engelsk journalist. Alla anglofiler är väl bekanta med honom om inte annat genom tidningen The Modern Review (med mottot "Low Culture...

Candice Lönnström

2019-07-30

En favorit hos mig. Helt underbar och otroligt rolig.

Lars Willfors

2013-08-01

Boken som varje skrivande människa måste läsa under sin livstid. Håller mycket gott för omläsning. Många partier tappar inte sin komiska urkraft trots att överraskningsmomentet är borta.

Izabela Horn

2013-03-14

En självbiografisk roman fylld av humor och ironi. Toby Young är en brittisk jurnalist med bruna fingrar - allt han rör vid blir skit . Jätteroligt bok

Mattias Lönnebo

2011-11-14

En talande bok av och med en självupptagen skribent som vill tillhöra jetset-världen. Han är helt upptagen med kändisskapet, att dyrka det, att vara nära de som betyder något. Boken är en uppgörelse med hans gamla själviska liv och utmynnar i att han lärt sig något av sin egen dumhet. Den är humoristiskt skriven och fylld av självkritik, en spegling av vår kändisfixerade tid där det är lätt att gå vilse. Jag är ändå ganska tveksam till hans sätt att lämna ut människor inklusive sig själv. Är man verkligen SÅ intressant? Nej, det finns betydligt viktigare livsöden att lära sig av.

Lady Flanders

2009-06-18

Hade såna förhoppningar om den här, men författaren verkar bara vara ett gigantiskt arsle!