Honungsbiets hemliga liv

Kidd, Sue Monk

| 2004

South Carolina 1964. Rasoroligheter. Medborgarrättsrörelsen växer i styrka. Mordet på president Kennedy är i färskt minne hos alla. Lily Owens är fjorton år. Hon sörjer sin mamma som gick bort för tio år sedan i vad som verkade vara en tragisk olyckshändelse. Lilys pappa är en brutal och känslokall tyrann och hon tyr sig till familjens svarta nanny Rosaleen, en stolt och beslutsam kvinna. Det enda Lily har kvar efter sin mamma är ett kort som föreställer den Svarta Madonnan. På baksidan har någon skrivit Tiburon, S.C. Lily vill ta reda på sanningen om sin mor och efter det att Rosaleen misshandlats och trakasserats av rasister, bestämmer sig Lily för att rymma med Rosaleen. Tiburon är målet och där ?adopteras? de av tre svarta biodlande systrar med de originella namnen May, June och August. Honungen de producerar säljs under varumärket Svarta Madonnan. Hos ?kalendersystrarna?...

Katarina Nord

2015-02-20

Tack vare Blommiga Barbros kommentar om boken samt uppläsaren Gunilla Röör blev jag inspirerad av boken, som jag tror annars skulle gått mig förbi. Det är en långsam historia där jag lär mig mycket om bin. Jag är lessen att boken är slut för Gunilla Röörs röst är ljuvlig att lyssna på. Men dock väntar jag under hela uppläsningen på att få veta vad som hände med Lillys mamma och varför. Boken påminner mig lite om Niceville, samma epok och samma problematik mellan svarta och vita. Lyssna och njut!

2015-02-01

Den här tycker jag var fin på ett lite småmelankoliskt/poetiskt vis. Visst fanns det sorg och hemskheter- men jag uppskattade det fina goda slutet. Uppläsaren Gunilla Röörs ljuvligt poetiska röst passade den här boken perfekt! Vill läsa mer av författaren! Stark fyra!

Kristina Blom

2014-08-22

Underbar bok,nog egentligen en 5:a.

Camilla Ask

2014-01-21

Lyssnade på denna bok under en längre period med läsböcker imellan, men hittade alltid tillbaks och stundtals längtade jag att få höra mer. Finns även som film. Feelgood bok om Anerikanska södern på 60-talet.

Sara Sandquist

2013-05-24

En fin och söt berättelse om betydelsen att känna sig älskad.

Carina Svensson

2012-11-26

Åh, vilken underbar bok! :)

Anita Lundgren

2012-09-02

Mysig bok. Inte så märkvärdig kanske, men trevlig läsning

Emma

2011-07-11

Lite seg i början men den tar sig när Lily kommit fram till biodlingen och de tre systrarna. Fin berättelse om en ensam och trasig flicka som inte ser rasskillnader på det sättet som människorna omkring henne ser. Hon följer i sin mammas fotspår för att ta reda på om det är sant att modern övergav henne eller inte. Boken handlar också om att öppna hjärtat och lita på, att våga på olika vis, och att förlåta båda sig själv och andra. Ganska ospännande men läsvärd. Den gick inte att sträckläsa utan jag fick ta lite i taget även om den flöt på lättare mot senare delen av boken.

2011-01-25

Det är en läsvärd bok, men jag hade förväntat mig mer av denna berättelse och blev lite besviken.

2010-11-06

En må-bra som är svår att lägga ifrån sig. En saga med ett lyckligt slut.

Lisa Nilsson

2010-10-25

Oerhört vacker berättelse men samtidigt något förutsägbar. Oväntat nog så uppskattade jag den information man fick om bin och dess leverne. Utan det hade boken tappat.

Elisabeth E

2010-09-30

Nästan en fyra, den tappade lite grann. Annars en jättebra berättelse och jag tyckte om karaktären Lily. August kändes lite stereotypiskt god men annars var hon en fin karaktär :)

Josefine Larsson

2009-11-12

Mycket välskriven! Jag läste den långsamt för det kändes som varje ord hade mening i sig. Filmen var fin men inte lika bra som boken!

Lotta Norén

2009-09-09

Lyssnade på den som ljudbok.