Hon tackade gudarna

Adler-Olsen, Jussi

Peter de Boers levebröd är att stycka och krossa företag på beställning. Han är en välbärgad, cynisk affärsman, född i Indonesien men uppvuxen i Holland med en far som styrde tillvaron med järnhand. Samma hårdnackade målmedvetenhet har Peter övertagit i sitt professionella liv. En av hans nyaste medarbetare är Nicky Landsaat, en ung kvinna som snabbt visar framfötterna. Nicky har precis som Peter en brokig bakgrund och bor i ett av Amsterdams ruffigare områden tillsammans med sin våldsamma far, sin indonesiska mor, en kriminell bror och två systrar på glid. Nicky är en riktig fighter, och hon har gott om motståndare.Då den irakiska säkerhetstjänsten ber Peter de Boer att ställa till en skandal för ett stort bensinbolag hamnar han i ett svårt dilemma. Men när man hotar att avslöja hans dunkla förflutna känner Peter sig tvungen att ta uppdraget. Plötsligt är både han och Nicky insnärjda...

Marcus Lind

2023-01-29

Ömsom fastnade jag för att andra ggr sväva iväg. Ändå läsvärd!

fredrik spele

2019-11-17

Evasbokhylla

2018-09-02

Adler skriver alltid bra, men den här var lite för seg. Föredrar hans böcker om AvdelningQ

Jan Banan

2018-08-26

Ännu en bra bok av Adler-Olsen. Den här var kanske lite onödigt utdragen, men spännande och välskriven.

Mikael Högström

2018-07-20

Älskar normalt Adler-Olsen. Det här blev dock den första boken någonsin, som jag inte lyssnat klart.

Kim M. Kimselius

2018-07-04

Efter en något seg inledning tog berättelsen fart, sedan blev den riktigt skrämmande. Jussi Adler Olsen är en mästare på att bygga upp spänningen så att det inte går att sluta läsa. Denna bok är inget undantag. Även om den var lång 23 timmar och 26 minuter, var den inte det minsta långtråkig. Jag bara undrade hur huvudpersonerna skulle klara att hålla sig vid liv så lång tid.

En riktig mästarförfattare, som inte behöver frossa i blod och lik för att trollbinda läsaren. Läs boken!