Hon som vakar

Eriksson, Caroline

| 2017

Författaren Elena har nyligen separerat från sin man och bor tillfälligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvärlden. Den enda hon träffar regelbundet är sin syster, men deras relation är ansträngd och fylld av hemligheter.Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motstå impulsen att följa familjen Storm i smyg och ju längre hon går i sina ansträngningar, desto större blir oron för att något fruktansvärt är på väg att ske.När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma är en kvinna med ett mörkt förflutet, en kvinna kapabel till fruktansvärda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till katastrof för både henne och familjen Storm.Hon som...

2020-06-05

I början var boken alldeles för lik en annan bok jag läst men sen tog den en diametralt motsatt riktning vilket jag uppskattade. Den gick i samma riktning som så många andra men blev ändå mot slutet helt unik. Sträcklästes snabbt ut.

2018-09-09

Inte alls vad jag trodde!

2018-07-25

Betyg: 4,5 av 5.

Caroline Eriksson har gett ut fyra böcker. Först två historiska böcker som bygger på gamla verkliga mordfall, men dom två har jag inte läst.

Sen så gav hon ut den psykologiska spänningsromanen De försvunna, som jag läste för ett par år sedan, och tyckte väldigt mycket om. Länken går till min recension av boken.

Nu har jag läst Caroline Erikssons fjärde bok, Hon som vakar, som jag tyckte var precis lika bra som hennes förra bok.

Boken är spännande, lättläst, gripande, och oförutsägbar.

Jag rekommenderar Hon som vakar varmt, och även De försvunna. Och jag ser fram emot kommande böcker av författaren.

Läsesalongen

2018-05-20

Hon som vakar är psykologisk spänningsroman som handlar om författaren Elena. Efter en separation befinner sig Elena på botten av sig själv. Hon börjar iaktta sin omgivning och hamnar snart i en spiral av oroväckande händelser.

Eriksson har en fantastisk förmåga att beskriva en människas psyke. Balansen mellan fantasi och verklighet eller vad som är sant eller osant, vad som är friskt eller sjukt. Denna ständigt pågående process i en människas inre. Boken handlar om Elenas resa från trasig till hel.

Bakom den perfekta fasaden i radhusområdet finns mörker och konflikt. Eriksson skildrar vad som händer när fasaden rämnar och vi får se verkligheten osminkad som den är.

Det har hunnit gå ett tag sedan jag läste denna boken. Men jag får genast tillbaka känslan jag hade med den när jag läser baksidestexten. Den ödsliga, ödesmättade, instängda stämningen. Det vilar mystik över hela historien och man blir inte klok på vad som har hänt eller kommer att hända.
Karaktärerna är väl beskrivna och lätta att ta till sig. Författaren tillhör absolut en av mina favoriter med sina lite annorlunda böcker med mycket mystik och sådant man får försöka tänka ut själv. Jag gillar denna och även hennes tidigare böcker, t ex den här.

Jag ger den 4,5 av 5 i betyg

Karolina Jonsson

2018-02-18

Jag rycks väldigt snabbt med i handlingen och blir intresserad av att veta mer om Elena och hennes liv. Det ligger hela tiden en spänning i luften medan dagarna går och hon iakttar familjen Storm mer och mer och försöker pussla ihop hur deras liv och handlingar hänger ihop. Precis som i Carolines förra bok De försvunna blir jag lurad när jag tror mig veta hur det hänger ihop och blir lika överraskad än en gång när trådarna knyts samman. Känslor och relationer är väldigt fint och skickligt beskrivna, det gör att jag blir väldigt berörd av allt som har hänt när boken väl börjar lida mot sitt slut. Riktigt bra!
- jonssonsbookworld.blogg.se

Kim M. Kimselius

2017-12-03

Caroline Eriksson bygger upp en kuslig stämning redan från början. Det är driv i berättelsen och karaktärerna är bra beskrivna. Jag tycker inte om huvudpersonen, men det är ju inget måste för att man ska tycka om berättelsen, som överraskar med en tvist. Upplösningen är spännande och oväntad.

En bok som var svår att lägga ifrån sig, en riktig bladvändare! Läs den!

2017-09-23

Trots att man förstår hur det hela ligger till väldigt snabbt och trots att jag inte gillar huvudpersonen så får det bli ett medelbetyg. För det finns spänning och mångbottnade personligheter, och det lockar iaf lite..

Läskig, stark och briljant!

2017-08-24

Ytterligare en medioker svensk thriller som inte berör mig det minsta. Baksidestexten är bra, men det är tyvärr allt. Historien tråkar ut mig, karaktärerna är ointressanta och endimensionella. Jag applåderar det faktum att det släpps psykologiska thrillers i Sverige och inte bara "Polisdeckare i stil med Läckberg & co" Problemet är att det inte finns någon psykologisk spänning här. Jag vill bli hänförd och förundrad från början. Håkan Nesser, Inger Frimansson, Olov Svedelid- dessa lyckas/lyckades alltid med det- men den här tråkar enbart ut mig.
Bra uppläsning av Gunilla Leining däremot!
Mitt slutbetyg blir, en 1:a!

Nadine

2017-08-23

Jag slalomläste den här boken tillsammans med Stephen King's Att skriva. Det gick bra till en början och det faktum att de båda på ett sätt handlar om författande gjorde det hela lite kul. Men halvvägs in i boken fick jag lägga ifrån mig Att skriva och helt fokusera på Hon som vakar, det blev helt enkelt lite för spännande och jag hade inte ro att läsa något annat samtidigt.

Hon som vakar är en psykologisk spänningsroman som fick mig att vilja läsa till sent på natten. Det är en ganska mörk historia, vilket jag gillar, och jag gillar även att man hålls på sträckbänken in i det sista.. 😱

Mats Johansson

2017-08-23

En mycket bra och spännande bok som tar en oväntad vändning. Något att sträckläsa! Kort sagt lysande.

Åsa Carlsson

2017-08-23

Återigen en fängslande och välskriven thriller, tät och intensiv, en smart konstruerad historia som berättas med stor inlevelse och god människokännedom. Utan tvekan kan man kalla den en genuin bladvändare som är svår att släppa förrän sista sidan är läst. Fullständig recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/08/hon-som-vakar-av-caroline-eriksson.html