Hon som vakar

Eriksson, Caroline

Skulle du kunna döda (för) någon du älskar? Författaren Elena har nyligen separerat från sin man och bor tillfälligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvärlden. Den enda hon träffar regelbundet är sin syster, men deras relation är ansträngd och fylld av hemligheter. Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motstå impulsen att följa familjen Storm i smyg och ju längre hon går i sina ansträngningar, desto större blir oron för att något fruktansvärt är på väg att ske. När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma är en kvinna med ett mörkt förflutet, en kvinna kapabel till fruktansvärda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till...

Trots att man förstår hur det hela ligger till väldigt snabbt och trots att jag inte gillar huvudpersonen så får det bli ett medelbetyg. För det finns spänning och mångbottnade personligheter, och det lockar iaf lite..

Läskig, stark och briljant!

2017-08-28

Elena som är författare har precis separerat från sin man och bosatt sig i ett lånat radhus. Hon börjar iaktta familjen som bor tvärs över gården, där ett mörkt drama verkar pågå.
Boken har ett bra driv redan från första sidan, jag läste hela boken från pärm till pärm på två timmar. Historien är spännande med en tvist, allt är inte som man tror när man läser den. Störde mig dock på huvudpersonen en hel del, vilken jobbig människa. Vilket tyvärr drog ner hela historien för mig.

2017-08-24

Ytterligare en medioker svensk thriller som inte berör mig det minsta. Baksidestexten är bra, men det är tyvärr allt. Historien tråkar ut mig, karaktärerna är ointressanta och endimensionella. Jag applåderar det faktum att det släpps psykologiska thrillers i Sverige och inte bara "Polisdeckare i stil med Läckberg & co" Problemet är att det inte finns någon psykologisk spänning här. Jag vill bli hänförd och förundrad från början. Håkan Nesser, Inger Frimansson, Olov Svedelid- dessa lyckas/lyckades alltid med det- men den här tråkar enbart ut mig.
Bra uppläsning av Gunilla Leining däremot!
Mitt slutbetyg blir, en 1:a!

Nadine's bokhylla

2017-08-23

Jag slalomläste den här boken tillsammans med Stephen King's Att skriva. Det gick bra till en början och det faktum att de båda på ett sätt handlar om författande gjorde det hela lite kul. Men halvvägs in i boken fick jag lägga ifrån mig Att skriva och helt fokusera på Hon som vakar, det blev helt enkelt lite för spännande och jag hade inte ro att läsa något annat samtidigt.

Hon som vakar är en psykologisk spänningsroman som fick mig att vilja läsa till sent på natten. Det är en ganska mörk historia, vilket jag gillar, och jag gillar även att man hålls på sträckbänken in i det sista.. 😱

Mats Johansson

2017-08-23

En mycket bra och spännande bok som tar en oväntad vändning. Något att sträckläsa! Kort sagt lysande.

Åsa Carlsson

2017-08-23

Återigen en fängslande och välskriven thriller, tät och intensiv, en smart konstruerad historia som berättas med stor inlevelse och god människokännedom. Utan tvekan kan man kalla den en genuin bladvändare som är svår att släppa förrän sista sidan är läst. Fullständig recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/08/hon-som-vakar-av-caroline-eriksson.html