Hon som vakar

Eriksson, Caroline

Skulle du kunna dda (fr) ngon du lskar? Frfattaren Elena har nyligen separerat frn sin man och bor tillflligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvrlden. Den enda hon trffar regelbundet r sin syster, men deras relation r anstrngd och fylld av hemligheter. Hgls och med skrivkramp brjar hon iaktta grannfamiljen tvrs ver grden. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mrkt drama pg mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motst impulsen att flja familjen Storm i smyg och ju lngre hon gr i sina anstrngningar, desto strre blir oron fr att ngot fruktansvrt r p vg att ske. Nr tonrssonen Leo sker kontakt med Elena fr hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma r en kvinna med ett mrkt frflutet, en kvinna kapabel till fruktansvrda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till...

Trots att man frstr hur det hela ligger till vldigt snabbt och trots att jag inte gillar huvudpersonen s fr det bli ett medelbetyg. Fr det finns spnning och mngbottnade personligheter, och det lockar iaf lite..

Lskig, stark och briljant!

Elena som r frfattare har precis separerat frn sin man och bosatt sig i ett lnat radhus. Hon brjar iaktta familjen som bor tvrs ver grden, dr ett mrkt drama verkar pg.
Boken har ett bra driv redan frn frsta sidan, jag lste hela boken frn prm till prm p tv timmar. Historien r spnnande med en tvist, allt r inte som man tror nr man lser den. Strde mig dock p huvudpersonen en hel del, vilken jobbig mnniska. Vilket tyvrr drog ner hela historien fr mig.

Ytterligare en medioker svensk thriller som inte berr mig det minsta. Baksidestexten r bra, men det r tyvrr allt. Historien trkar ut mig, karaktrerna r ointressanta och endimensionella. Jag applderar det faktum att det slpps psykologiska thrillers i Sverige och inte bara "Polisdeckare i stil med Lckberg & co" Problemet r att det inte finns ngon psykologisk spnning hr. Jag vill bli hnfrd och frundrad frn brjan. Hkan Nesser, Inger Frimansson, Olov Svedelid- dessa lyckas/lyckades alltid med det- men den hr trkar enbart ut mig.
Bra upplsning av Gunilla Leining dremot!
Mitt slutbetyg blir, en 1:a!

Jag slalomlste den hr boken tillsammans med Stephen King's Att skriva. Det gick bra till en brjan och det faktum att de bda p ett stt handlar om frfattande gjorde det hela lite kul. Men halvvgs in i boken fick jag lgga ifrn mig Att skriva och helt fokusera p Hon som vakar, det blev helt enkelt lite fr spnnande och jag hade inte ro att lsa ngot annat samtidigt.

Hon som vakar r en psykologisk spnningsroman som fick mig att vilja lsa till sent p natten. Det r en ganska mrk historia, vilket jag gillar, och jag gillar ven att man hlls p strckbnken in i det sista.. 😱

En mycket bra och spnnande bok som tar en ovntad vndning. Ngot att strcklsa! Kort sagt lysande.

terigen en fngslande och vlskriven thriller, tt och intensiv, en smart konstruerad historia som berttas med stor inlevelse och god mnniskoknnedom. Utan tvekan kan man kalla den en genuin bladvndare som r svr att slppa frrn sista sidan r lst. Fullstndig recension p bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/08/hon-som-vakar-av-caroline-eriksson.html