Hon som kom före

Delaney, J. P.

| 2017

Efter att Jane fvarit med om en personlig tragedi behöver hon sätta livet på paus. När hennes mäklare berättar att den unge excentriske stjärnarkitekten Edward Monkford söker en ny hyresgäst till ett av sina och stadens mest spektakulära hus känner hon sig oväntat tilltalad av tanken. I den högteknologiska och avskalade villan ska hon finna ro. Men drömhuset visar sig snarare bli något av en mardröm.     Vem var Emma, den unga kvinnan som hyrde huset innan Jane, och som ska ha dött efter att ha fallit nedför stentrappan till andra våningen? Finns det inte väl många kusliga likheter mellan Emmas liv och Janes? Och stämmer det att Emma inte är den enda som  råkat illa ut i huset?Hon som kom före är en psykologiskt högspänd spänningsroman om två kvinnor vars öden obönhörligt cirklar mot samma mörka punkt. J.P. Delaney har skrivit en driven och överraskande berättelse som utmanar läsaren...

Maria Jacobsson

2019-04-20

En riktig bladvändare! Jag kan inte sluta läsa och fascineras av minimalismen i lägenheten (som nästan är en egen karaktär) som ställer krav på sina inneboende. De två berättande kvinnorna är skickligt beskrivna och man sätter sig snabbt in i deras känslor. Vändningarna i boken överraskar och är inte så lätta att förutse.
Denna boken ska bli film och det förstår jag. Det är lätt att skapa inre bilder under läsningen och ibland läser jag på helspänn.
En lite annorlunda bok som jag läste på 1 1/2 dag, men ändå dröjde sig kvar i mina tankar en lång tid efter.

Bokslukerskan 93

2019-03-24

Spännande och bra skriven! Två kvinnor som glyttar in i ett minimalistiskt hus och blir kär i samma manhusägare. 4/5

Gunilla Jönsson

2018-08-10

Annorlunda och bra, om slutet varit lite bättre hade det blivit en femma

2018-05-15

Då och förr. Två kvinnor. Samma man. Eller? Bra på att bygga upp spänningen, man bara måste läsa vidare ett par sidor till.

Ulrika B

2018-02-23