Hon som inte vet

Cleveland, Karen

"Hon som inte vet heter en thriller som visar hur en intelligent författare kan skaka om hela genren ... Det här är en rysare av rang. Men i första hand är det god skönlitteratur om levande människor." Västerbottenskuriren Vad gör du när allt du tar för givet kanske är en lögn? CIA-analytikern Vivian Millers uppdrag är att avslöja ryska spionceller i USA. Hon kommer över en hemlig mapp som innehåller bilder på infiltratörer som lever i landet under täckmantel. Ett par klick senare är allt som betyder något för henne hennes jobb, hennes man, till och med hennes barn hotade. Vivian har svurit på att försvara sitt land mot alla fiender, men nu står hon inför ett omöjligt val. Hon slits mellanplikttrogenhet och förräderi, kärlek och misstänksamhet. Vem kan hon lita på? Hon som inte vet är en unik blandning av domestic noir och spionthriller. Den har uppmärksammats stort internationellt...

Rebecka Nyman

2020-11-30

Denna får en stark fyra av mig! Jag gillar hur den byggs upp till det fartfyllda och spännande slutet. En del vändningar och frågan genom hela boken är om hon verkligen kan lita på sin man. Jag ser fram emot slutet, just för att jag vill veta om jag känner rätt eller fel samt vad som är verkligt och inte. Jag gillar boken in i det sista, ända till sista meningen.

Karin Johansson

2019-11-08

En av de bättre böcker jag har läst i år. Spänning från första kapitlet som bara fortsätter. Svår att lägga ifrån sig

Tomas Karlsson

2019-09-23

Annorlunda och spännande inledning som bakar ihop vardag och thriller på ett lyckat sätt, svår att lägga ifrån sig.

2019-04-04

Det här är riktigt, riktigt spännande! En lysande debutthriller som aldrig tappar farten. Med hjärtat i halsgropen följer man CIA-analytikern Vivian Millers kamp för att skydda sina barn och hennes till synes fruktlösa försök att hitta sanningen. Är hennes man en rysk agent? Är hon fri till slut? Några riktiga svar ger inte denna välskrivna bladvändare. Man ryser!

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Need to Know is one hell of a book! I'm especially happy to say that it did fulfill all my expectations!

What do you do when you, through your job discover that you are living a lie? That this discovery will threaten your life, your husband life, and your children's lives. That is what Vivian Miller discovers one day at her job as a CIA counterintelligence analyst. She is running a program trying to discover Russian sleeper cells in the US. And, she succeeds. And this starts off a living hell for her.

One could really feel with Vivian in this book. Her whole life is in ruin and she is now having to make serious decisions, protect her family and betray her country? Or turn in all the information she has and by that destroy her family.

The story is tense and captivating and I loved reading the book. I thought the ending at first was a bit too "Hollywood". A bit too cheesy and happy, well I thought so until I realized that the author had one more surprise in store. Wow! What an ending!

2018-06-19

Betyg: 4,5 av 5.

Karen Cleveland har jobbat som analytiker på CIA i åtta år, de sista sex åren inom området antiterrorism. Hon som inte vet är hennes debutroman, och den har uppmärksammats stort internationellt. Så står det på bokens baksida, och det står också: Den perfekta maken. Den perfekta pappan. Den perfekta lögnaren?

Jag brukar inte vara särskilt förtjust i amerikanska spionthrillers. Men den här boken blev jag nyfiken på, och det är jag glad över.

För den var lite annorlunda än dom spionthrillers som jag har läst tidigare. Den var absolut inte förutsägbar, den var mycket spännande, väldigt lättläst, och riktigt bra.

Rekommenderar boken varmt.

Åsa Carlsson

2018-06-19

Det här var en spänningsroman som kom till mig som en överraskning. "Hon som inte vet" var en kombination av spionroman och relationsroman/familjedrama, dock inte så stor tyngdpunkt på spionroman, som man kanske först kan tro. Men det är ju även en spännande thriller med gott om oväntade vändningar och med en handling som är framställd på ett realistisk sätt. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.com/2018/06/hon-som-inte-vet-av-karen-cleveland.html

Spännande, gripande och fängslande!